Fanoušci Star Treku si udělali z koníčku podnikání. V dílně vyrobí téměř cokoliv

15. 6. 2018
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Vyrobí masky, kostýmy, obří plechovku i drobnosti. Na 3D tiskárně vytisknou Kratosovu sekeru. Ve své kreativní dílně využívají zručnost, vypilovanou léty praxe.

Jakub Holý a Karel Škop se přátelí od teenagerovských let. Jsou fandové sci – fi, Star Treku. A Karel je také zapálený cosplayer. Jak to přetavili do podnikání?

Cosplayer je člověk, který se převléká do kostýmů a hraje co nejpropracovaněji filmovou postavu – a kostýmy si také sám vyrábí. V cyklu České televize Kmeny vystupoval Karel v díle o cosplayingu jako komiksový Hank McCoy přezdívaný Beast. I jako startrekoví nadšenci jsme si vyráběli uniformy, rekvizity, zbraně… Pak jsme natočili ryze český fanfilm, lidem se líbil a nás to ještě víc chytlo, vysvětluje Karel, který je profesí ajťák, co předcházelo tomu, že se nakonec v dvoučlenném týmu pustili do podnikání pod jménem Street Light Production.

Řemeslo se naučili a učí praxí

Startrekové studio vystavěli v Běrunicích na Nymbursku pro projekt fanouškovské série Star Trek: Diplomacy. Jakub a Karel tu byli v zakladatelském týmu. Z hlediska řemesla to pro ně vedle Karlova cosplayingu byla další pomyslná univerzita. Ateliér zhruba v patnácti lidech vybudovali ve svém volném čase a s vlastními investicemi celý vlastními rukami. Odpracovali tu asi 2800 člověkohodin. Vyráběli interiér vesmírné lodi, čalounili, starali se o světla, masky, kostýmy, natáčeli, dělali postprodukci. A na plaketě, kterou tu jako v každé jiné vesmírné lodi na stěně mají, jsou nakonec jména asi třicítky žen a mužů, kteří se na projektu nějak podíleli.

Ale už jako cosplayer se Karel naučil mnoho řemesel a práci s rozličnými materiály – například se dřevem, tekutými plasty, s latexem nebo vyrábět protetické masky. To všechno teď ve Street Light Production při práci na zakázkách využíváme, dodává. Sám zatím podnikání kombinuje se zaměstnáním. V IT je ale od roku 2001 a vidí, že je čas na změnu. Láká ho přetavit koníček do podnikání „na plný úvazek“, až ho nový byznys naplno uživí. Ovšem uvidíme, jak budu mluvit za deset let, jak podnikání můj koníček vlastně promění, přemýšlí nahlas.

Jakub zase o sobě říká, že je rozený markeťák. Několik let žil v zahraničí, kde podnikal ve fitness, pět let řídil PR a marketing pro PlayStation. Pak už mě ale nebavil korporát, tak jsem se marketingu a reklamě začal věnovat ve své firmě BEE Production. Zabýváme se projekty s influencery, natáčíme reklamy a online videa. Hodně teď pracujeme s youtubery, popisuje své profesní zázemí a šíři podnikatelských aktivit.

O podnikání rozhodla i klientská poptávka

Než se pustili do společného byznysu, na Karla se postupně obraceli dychtiví zájemci, kteří od něj chtěli nějakou fanvěc vyrobit pro sebe. Když už to nešlo dělat jen tak podomácku. Další okolností bylo i to, že mí klienti také poptávali výrobu různých věcí, které potřebovali pro své marketingové kampaně. A dodavatele jsme neměli buď vůbec, nebo jsme s něčím nebyli spokojení – třeba s cenou nebo s kvalitou odvedené práce, vysvětluje Jakub cestu, která jasně ukázala směr od koníčku k podnikání. Ke kreativní dílně, kde pro klienty na míru navrhují, tvoří a instalují širokou škálu produktů – 3D reklamu a makety, modely, kulisy, dekorace, repliky a rekvizity, maskoty, masky, kostýmy a různé doplňky.

Čtěte také: Renovuje kola a tvoří bicykly na míru. Podívejte se do jeho žižkovské dílny

O Street Light Production Jakub zatím mluví jako o start-upu, který v praxi budují a do kterého investují první půlrok. Jakub má přitom na starosti obchodní a podnikatelskou část, Karel se zabývá hlavně výrobou produktů. A ponorka jim prý nehrozí. Jakub totiž pracuje v pražské kanceláři, zatímco Karlovo teritorium je čelákovická dílna, kde přede nepřetržitě zapřažená 3D tiskárna.

S většími zakázkami totiž opustili výrobu u Karla doma a našli si nové prostory. V Čelákovicích, v areálu Kovohutí. Vybavení dílny a všechen vercajk, jak říká, už měl Karel v podstatě kompletní a své know-how piluje roky praxe. Tvrdí, že ho baví pořád si hrát, učit se nové postupy, objevovat nové materiály a zkoušet je v praxi.

Vyrobíme cokoliv, plechovku i „fakáče“

Aby to bylo velké, lehké, vypadalo to reálně a bylo to za dobrou cenu – tak zní s trochou nadsázky jedna z typických poptávek, kterou dostávají. Ačkoliv reálně s firmou fungují v řádech měsíců, mají už za sebou práci pro velké klienty. Mezi ně patří třeba projekt pro uvedení dalšího dílu série Far Cry pro PlayStation, kdy vyráběli kostýmy a masky. Pro Big Shock tvořili obrovskou, víc jak třímetrovou, plechovku, pro Cinema City obří popcorn a svítící kornouty pro Innogy. Nebo trofej v podobě „fakáče“ na mramorovém podstavci pro Cinemart. Zjišťujeme také, že jeden povedený produkt nám otevírá další dveře. Na základě této dobré reference jsem teď třeba se svou druhou firmou dělal pro Cinemart eventy, doplňuje Jakub, jak své podnikatelské aktivity logicky propojuje, což považuje za výhodu.

Čtěte také: Zákazníci na něj naléhají, aby zvýšil ceny. Jaký živnostník má takové štěstí?

Tvrdí přitom, že dokáží vyrobit prakticky cokoliv. Ať už jsou to velké objekty nebo miniatury, z různorodých materiálů. Máme poptávky na jednodušší i poměrně složité produkty, uvádí Karel. A Jakub dodává, že klidně vyrobí jak klasičtější nástavby na billboardy, tak kostýmy, masky, líčení i složitou elektroniku a věci, které se hýbají. Všechno zařizují kompletně od návrhu po realizaci. Jakub je přitom hlava firmy, já dodávám ruce, říká Karel, který však také vymýšlí, modeluje a řemeslnou práci pak odvede buď sám, nebo má kolem sebe okruh dalších lidí, které si zve při větších zakázkách na výpomoc. I spolupracovníky přitom většinou máme ze startrekového fandomu, dodává Jakub.

Tisknou 3D z plastu, kov je zatím sen

Otázku, s jakým materiálem nejvíce pracuje, Karel nejdříve obrací do otázky, s čím nepracuje vůbec – zatím nevyužívá železo a nelije kovy. Na konstrukce jsou zásadní materiály dřevo a hliník, na menší produkty často a rád používám tekuté plasty. S tím jde ruku v ruce vyrábění sádrových forem, práce se silikony nebo latexem. Nebo i s tekutým molitanem. A velký boom zažívá 3D tisk, který také využíváme, vysvětluje.

Čtěte také: K podnikání ho přivedla videa na YouTube. Živí se výrobou psacích per

3D tiskem připravovali třeba Kratosovu sekeru z God of War, kdy hlavu sekery z 3D tiskárny nastříkali barvou a doplnili vyřezaným dřevěným topůrkem, aby vypadala autenticky, přesně podle modelu. Zatím tisknou z plastu, ale jestli má Karel nějaký materiálový a výrobní sen, je to 3D tiskárna na kov. A tvrdí o sobě, že jako cosplayer je ve výrobě puntičkář. Striktně dbá také na to, aby u všeho, co z jejich dílny vyjde, byla ošetřená autorská práva.

MM 25 baliček

Budoucnost? Velké zakázky a zaměstnanci

Když k nim přijde klientská poptávka, vypracují základní grafický návrh a první kalkulaci. Pak ladí projektovou dokumentaci, podrobné grafické návrhy, kreslí 3D model. Po odsouhlasení konkrétní nabídky s klientem se teprve pouštějí do výroby. A pak záleží na tom, jak je věc složitá. Může být hotová za den, ale taky třeba až za tři měsíce, vysvětluje Jakub s tím, že když se občas stane, že chce klient bezplatně maximálně detailní popis produktu, musí mu vysvětlit, že takto pracovat nejde. Když už do zakázky vložíme hodiny a hodiny vývoje, protože musíme řešit, jak ji technologicky provést, a do vývoje dáme svoje know-how, jde už o placenou práci, objasňuje jedno úskalí, na které při svém byznysu narazili a musí ho klientům vysvětlovat. Nový obor ale jako markeťák považuje za výzvu.

Jejich vizí přitom jsou dlouhodobé velké projekty, které jim vybudují renomé a umožní jim zaměstnávat lidi na plné pracovní úvazky. Jakub je přesvědčený, že trh je jejich záměru otevřený. Proto teď pracuje na tom, aby zakázek přibývalo a i Karel se mohl podnikání věnovat naplno.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).