Farmaceutické firmy musí v krizi pro další růst zabojovat

13. 1. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Farmaceutické společnosti musí provést řadu transformačních změn, aby v odvětví udržely růst. V celém odvětví nyní panuje období nižších cen podnikových akcií a nespokojených spotřebitelů, vyplývá z poslední zprávy Ernst & Young, která se zaměřila na farmaceutický průmysl.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Společnosti podnikající ve farmaceutickém průmyslu musí nyní zabojovat a provést řadu transformačních změn. Tyto kroky jsou podstatné pro udržení růstu v odvětví, které se nyní vyznačuje nižšími cenami podnikových akcií a nespokojenými zákazníky. Farmaceutické firmy se rovněž nyní potýkají s problémy končících patentů, cenovými a regulativními tlaky, nedostatečnou přípravou na vývoj nových léků či novými otázkami efektivnosti, vyplývá z průzkumu společnosti Ernst & Young. Mnoho významných společností pohybujících se v tomto odvětví tak v posledních dvou letech již přikročila i k obměně svého managementu. V situaci, kdy se společnosti spíše než na růst výnosů začínají orientovat na zajištění kapitálové rentability, se potřeba transformace finanční oblasti a role finančních ředitelů stává klíčovým faktorem pro další rozvoj farmaceutických společností. Končící rok přinesl řadu otřesů na finančních trzích. V letošním roce se zástupci farmaceutického průmyslu budou potýkat s dvojím dopadem na toto odvětví – globální finanční krizí a vývojem v globálních požadavcích na zdravotní péči. Snaží se proto o další rozvoj implementací takových transformačních strategií, které budou schopny vytvářet a zároveň zachovávat hodnoty i v období, kdy výzkum a vývoj nepřináší výrazné výsledky a roste tlak na ceny i očekávání akcionářů, uvedla Běla Kroupová, partnerka Ernst & Young.

Mezi další výsledky průzkumu patří, že nynější prioritou je pro farmaceutické podniky především zlepšení vývoje nových produktů. Proto mnoho firem hledá vhodný strategický a udržitelný přístup k trvalé konkurenční výhodě spojené s náklady. Nechtějí totiž snižovat náklady na úkor ohrožení plánu jejich růstu. Většina podniků se také snaží hledat nové cesty k transformaci obchodních modelů, jež by podporovaly inovace a vývoj. Proto jsou také přesvědčeny, že nyní je správný čas, aby se finanční ředitelé místo rutinních záležitostí věnovali raději rozvoji strategií, které napomohou zlepšit hospodářské výsledky. Jsou to právě finanční ředitelé a jejich oddělení, kteří jsou motorem ekonomické transformace farmaceutického průmyslu. V době, kdy je vývoj nových produktů často zcela nevyzpytatelný, kdy končí platnost patentů a roste tlak na snižování cen farmaceutických produktů, budou mít finanční ředitelé a finanční oddělení nezastupitelnou roli při zajišťování vyšší návratnosti vloženého i vlastního kapitálu, posilování renomé společnosti a tvorbě hodnoty společnosti, doplnila Kroupová.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).