Letošním hitem jsou farmářské bedýnky, nový byznys vás uživí

18. 7. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 244086
Češi jsou líní. I když jsou farmářské trhy stále na vzestupu, nenápadně vedle nich vyrostl nový typ byznysu ve formě farmářských bedýnek, které se objednávají přes internet. Zákazníci totiž uvítají, že jim čerstvé produkty přistanou přímo na stůl.

Proč navštěvovat farmářské trhy, když si můžu nechat přivést stejnou nabídku až přímo do domu. Tak uvažují noví zákazníci firem a družstev, které zajišťují dodávku tzv. farmářských bedýnek. Byznys je to relativně nový a jak je vidět, jeho popularita vysoce stoupá. Možná rychleji než u farmářských trhů. Čeští farmáři tak mohou ještě lépe obejít maloobchodní řetězce, kterým musí své produkty prodávat často pod cenou, s níž svoje hospodářství jen těžko uživí.

Co je to farmářská bedýnka

Farmářská bedýnka je buď jednorázová či pravidelná dodávka čerstvě a právě sklizené sezónní zeleniny a ovoce, kterou produkují místní zemědělci. Systém vznikl již v 60. letech v sousedním Německu a Švýcarsku a je založen na podpoře místního zemědělství.

Výhodou tohoto systému je, že farmář má zajištěn pravidelný příjem a může se tedy lépe soustředit na své pěstitelství, zákazník má zase zaručenu čerstvost a původ svých potravin. Po aféře s bakterií e.coli jsem si častěji začala všímat označení země původu u zeleniny a ovoce. Byla jsem v šoku, když jsem ve svém oblíbeném supermarketu našla z české produkce jenom hlávkový salát, vše ostatní bylo dovozové zboží, svěřila se serveru Podnikatel.cz jedna z čtenářek a nyní již pravidelná zákaznice jedné “bedýnkářské” firmy. Čtěte také: Při otevření stánku s občerstvením si dejte pozor na výběr živnosti i hygienu

Převažujícímu dovozovému zboží v supermarketech se není čemu divit. Českým zemědělcům se prostě nevyplatí za výkupní ceny zboží maloobchodním řetězcům nabízet. Jejich obchodní politika je totiž velmi tvrdá a zemědělci by tak museli jít velmi hluboko pod cenu, což se jim nevyplatí. I právě z tohoto popudu začaly vznikat první farmářské trhy v České republice, které český zemědělský byznys rozhýbaly. Paradoxem je, že mezinárodní obchodní řetězce, které u nás působí, nechtěly přijít ani o tento příjem, a proto ve svých obchodních domech zřídily farmářské trhy pod střechou. Od farmářů alespoň vybírají nájemné a zákazníci se jim nerozutečou do ulici.

Jenže s velkou kvantitou farmářských trhů začala velmi prudce, kromě vyhlášených tržišť, klesat kvalita nabídky. Jak vyplývá z databáze Farmářských tržišť na Vitalia.cz, jenom v Praze je v současné době 36 farmářských ohlášených tržišť a zjistit, kde mají aktuálně kvalitní nabídku, je až nadlidský úkol.

Právě přesycení trhu a navíc i trochu českou vlastnost v podobě lenosti využili další podnikavci. Rozjeli v Česku byznys farmářských bedýnek. Jako první s tím přišly klasické farmářské trhy, které se tak zbavovaly neprodaných přebytků či chtěly umožnit klientům zakoupit si zboží i v jiný den, než se trh konal. Podobnou službu nabízí např. Farmářskétržiš­tě.cz.

Bedýnky posloužily zároveň jako další zdroj příjmů i těm farmám, kterým se působnost na farmářských trzích nevyplatí, anebo na to nemají čas. Někteří naopak uzavřeli se svými blízkými spojenci družstvo a dělají si distribuci ke konečným zákazníkům sami. Nemusí se tak spoléhat na nahodilé nakupující na tržištích a naopak si budují základnu stálých a spokojených zákazníků, kteří jim zároveň poskytují stálý zdroj příjmů. Mohou se tak soustředit i na pěstování méně známých druhů zeleniny a ovoce.

TIP: Seznam prodejců farmářských bedýnek na Bedýnky.cz

Prostředníci mezi farmářem a spotřebitelem

Ve většině případů však existují zprostředkující firmy, které jsou prostředníkem mezi farmářem a zákazníkem. Jednu takovou živnost si založila i Jana s Petrem z e-shopu Světbedýnek.cz. Svůj byznys rozjeli teprve loni v srpnu a již nyní jsou na tom tak dobře, že je práce v bedýnkovém byznysu uživí oba. Jana se stará o komunikaci s klienty, Petr bedýnky rozváží. Takovou službu jsme dlouho hledali a před rokem, kdy jsem s touto službou začali, jsme v našem okolí nenalezli žádnou firmu, která by nám bedýnky přivezla až domů, popisuje svoji motivaci rozjet nový byznys Jana. Ta zdůraznila, že jejich nabídka je složena pouze z produktů vyprodukovaných českými farmáři. Do bedýnek vkládáme sezónní zeleninu a ovoce – vše pochází od českých farmářů. Nabídku doplňujeme o mnoho dalších výrobků z České republiky, jako například vajíčka, mošty, medy, marmelády, pečivo, moravská vína atd., doplnila Jana. Čtěte také: Prodávejte potraviny přes internet. Cestou k zákazníkovi se ale nesmí zkazit

Naráží tak na to, co ne všichni dodavatelé farmářských bedýnek dodržují, že totiž obsah bedýnky je vždy složen z českých produktů. Pro uspokojení celé škály ovoce a zeleniny doplňují někteří dodavatelé bedýnky dovozovým zbožím. Například Farmářskábedýn­ka.cz má ve své nabídce červenou a žlutou papriku z Nizozemí (bedýnka Apolena).

Farmářská bedýnka má pro konečného spotřebitele ale také jednu nevýhodu, nemůže plně ovlivnit její obsah. Ten se totiž odvíjí od sklizně, nicméně bedýnkářské firmy umožňují z bedýnky odstranit až 2 druhy zeleniny a ovoce a nahradit je jiným druhem. Aktuální nabídku zasílají v dostatečném předstihu také e-mailem a vystavují na svém webovém portálu.

Vajíčka k farmářské bedýnce

Novinkou letošního roku je, že k bedýnce si může konečný zákazník objednat i dodatkové zboží jako jsou vajíčka, pečivo, mošty a také maso. Zde už však podnikatel, který dodává takové zboží, musí dodržovat přísné hygienické normy, které jsou samozřejmostí i u dodávek samotných farmářských bedýnek. Dbáme na veškerou hygienu, je to jedna z nejdůležitějších podmínek v tomto druhu podnikání. Vše musí být čerstvé, uvedla pro server Podnikatel.cz Jana z portálu Světbedýnek.cz.

S dodávkou vajíček, masa nebo mléka a mléčných výrobků musí dodavatel disponovat chladicí technikou přímo ve svém voze. V opačném případě se vystavuje pokutě ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Provozovatel webu, na kterém nabízí dodávku farmářských bedýnek, nesmí totiž zapomínat, že pro něj platí stejné podmínky jako pro prodejce v kamenném obchodě. Inspekce v tom nevidí žádný rozdíl. Musí být vždy zachována bezpečnost potravin z hlediska možného ohrožení zdraví spotřebitelů, musí být zachovány podmínky značení, skladování i podmínky zachování dob spotřeby nebo minimální trvanlivosti, uvedla již dříve pro server Podnikatel.cz Drahomíra Homolková z Krajské hygienické stanice Královéhradeckého kraje. Čtěte také: Doložit zdravotní způsobilost musí i prodejce balených potravin

Při prodeji potravin v e-shopu musí obchodník mj. zajistit:

  • zdravotní způsobilost personálu
  • dodržování osobní hygieny zaměstnanců
  • správné skladování potravin podle požadavků výrobce
  • čistotu používaných prostor
  • bezpečnost potravin
  • aby prodávané potraviny vyhovovaly jakostním požadavkům
  • aby prodávané potraviny byly označené v souladu s předpisy

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).