Proč navštěvovat farmářské trhy, když si můžu nechat přivést stejnou nabídku až přímo do domu. Tak uvažují noví zákazníci firem a družstev, které zajišťují dodávku tzv. farmářských bedýnek. Byznys je to relativně nový a jak je vidět, jeho popularita vysoce stoupá. Možná rychleji než u farmářských trhů. Čeští farmáři tak mohou ještě lépe obejít maloobchodní řetězce, kterým musí své produkty prodávat často pod cenou, s níž svoje hospodářství jen těžko uživí.
Co je to farmářská bedýnka
Farmářská bedýnka je buď jednorázová či pravidelná dodávka čerstvě a právě sklizené sezónní zeleniny a ovoce, kterou produkují místní zemědělci. Systém vznikl již v 60. letech v sousedním Německu a Švýcarsku a je založen na podpoře místního zemědělství.
Výhodou tohoto systému je, že farmář má zajištěn pravidelný příjem a může se tedy lépe soustředit na své pěstitelství, zákazník má zase zaručenu čerstvost a původ svých potravin. Po aféře s bakterií e.coli jsem si častěji začala všímat označení země původu u zeleniny a ovoce. Byla jsem v šoku, když jsem ve svém oblíbeném supermarketu našla z české produkce jenom hlávkový salát, vše ostatní bylo dovozové zboží,
svěřila se serveru Podnikatel.cz jedna z čtenářek a nyní již pravidelná zákaznice jedné “bedýnkářské” firmy. Čtěte také: Při otevření stánku s občerstvením si dejte pozor na výběr živnosti i hygienu
Převažujícímu dovozovému zboží v supermarketech se není čemu divit. Českým zemědělcům se prostě nevyplatí za výkupní ceny zboží maloobchodním řetězcům nabízet. Jejich obchodní politika je totiž velmi tvrdá a zemědělci by tak museli jít velmi hluboko pod cenu, což se jim nevyplatí. I právě z tohoto popudu začaly vznikat první farmářské trhy v České republice, které český zemědělský byznys rozhýbaly. Paradoxem je, že mezinárodní obchodní řetězce, které u nás působí, nechtěly přijít ani o tento příjem, a proto ve svých obchodních domech zřídily farmářské trhy pod střechou. Od farmářů alespoň vybírají nájemné a zákazníci se jim nerozutečou do ulici.
Jenže s velkou kvantitou farmářských trhů začala velmi prudce, kromě vyhlášených tržišť, klesat kvalita nabídky. Jak vyplývá z databáze Farmářských tržišť na Vitalia.cz, jenom v Praze je v současné době 36 farmářských ohlášených tržišť a zjistit, kde mají aktuálně kvalitní nabídku, je až nadlidský úkol.
Právě přesycení trhu a navíc i trochu českou vlastnost v podobě lenosti využili další podnikavci. Rozjeli v Česku byznys farmářských bedýnek. Jako první s tím přišly klasické farmářské trhy, které se tak zbavovaly neprodaných přebytků či chtěly umožnit klientům zakoupit si zboží i v jiný den, než se trh konal. Podobnou službu nabízí např. Farmářskétržiště.cz.
Bedýnky posloužily zároveň jako další zdroj příjmů i těm farmám, kterým se působnost na farmářských trzích nevyplatí, anebo na to nemají čas. Někteří naopak uzavřeli se svými blízkými spojenci družstvo a dělají si distribuci ke konečným zákazníkům sami. Nemusí se tak spoléhat na nahodilé nakupující na tržištích a naopak si budují základnu stálých a spokojených zákazníků, kteří jim zároveň poskytují stálý zdroj příjmů. Mohou se tak soustředit i na pěstování méně známých druhů zeleniny a ovoce.
Prostředníci mezi farmářem a spotřebitelem
Ve většině případů však existují zprostředkující firmy, které jsou prostředníkem mezi farmářem a zákazníkem. Jednu takovou živnost si založila i Jana s Petrem z e-shopu Světbedýnek.cz. Svůj byznys rozjeli teprve loni v srpnu a již nyní jsou na tom tak dobře, že je práce v bedýnkovém byznysu uživí oba. Jana se stará o komunikaci s klienty, Petr bedýnky rozváží. Takovou službu jsme dlouho hledali a před rokem, kdy jsem s touto službou začali, jsme v našem okolí nenalezli žádnou firmu, která by nám bedýnky přivezla až domů,
popisuje svoji motivaci rozjet nový byznys Jana. Ta zdůraznila, že jejich nabídka je složena pouze z produktů vyprodukovaných českými farmáři. Do bedýnek vkládáme sezónní zeleninu a ovoce – vše pochází od českých farmářů. Nabídku doplňujeme o mnoho dalších výrobků z České republiky, jako například vajíčka, mošty, medy, marmelády, pečivo, moravská vína atd.,
doplnila Jana. Čtěte také: Prodávejte potraviny přes internet. Cestou k zákazníkovi se ale nesmí zkazit
Naráží tak na to, co ne všichni dodavatelé farmářských bedýnek dodržují, že totiž obsah bedýnky je vždy složen z českých produktů. Pro uspokojení celé škály ovoce a zeleniny doplňují někteří dodavatelé bedýnky dovozovým zbožím. Například Farmářskábedýnka.cz má ve své nabídce červenou a žlutou papriku z Nizozemí (bedýnka Apolena).
Farmářská bedýnka má pro konečného spotřebitele ale také jednu nevýhodu, nemůže plně ovlivnit její obsah. Ten se totiž odvíjí od sklizně, nicméně bedýnkářské firmy umožňují z bedýnky odstranit až 2 druhy zeleniny a ovoce a nahradit je jiným druhem. Aktuální nabídku zasílají v dostatečném předstihu také e-mailem a vystavují na svém webovém portálu.
Vajíčka k farmářské bedýnce
Novinkou letošního roku je, že k bedýnce si může konečný zákazník objednat i dodatkové zboží jako jsou vajíčka, pečivo, mošty a také maso. Zde už však podnikatel, který dodává takové zboží, musí dodržovat přísné hygienické normy, které jsou samozřejmostí i u dodávek samotných farmářských bedýnek. Dbáme na veškerou hygienu, je to jedna z nejdůležitějších podmínek v tomto druhu podnikání. Vše musí být čerstvé,
uvedla pro server Podnikatel.cz Jana z portálu Světbedýnek.cz.
S dodávkou vajíček, masa nebo mléka a mléčných výrobků musí dodavatel disponovat chladicí technikou přímo ve svém voze. V opačném případě se vystavuje pokutě ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Provozovatel webu, na kterém nabízí dodávku farmářských bedýnek, nesmí totiž zapomínat, že pro něj platí stejné podmínky jako pro prodejce v kamenném obchodě. Inspekce v tom nevidí žádný rozdíl. Musí být vždy zachována bezpečnost potravin z hlediska možného ohrožení zdraví spotřebitelů, musí být zachovány podmínky značení, skladování i podmínky zachování dob spotřeby nebo minimální trvanlivosti,
uvedla již dříve pro server Podnikatel.cz Drahomíra Homolková z Krajské hygienické stanice Královéhradeckého kraje. Čtěte také: Doložit zdravotní způsobilost musí i prodejce balených potravin
Při prodeji potravin v e-shopu musí obchodník mj. zajistit:
- zdravotní způsobilost personálu
- dodržování osobní hygieny zaměstnanců
- správné skladování potravin podle požadavků výrobce
- čistotu používaných prostor
- bezpečnost potravin
- aby prodávané potraviny vyhovovaly jakostním požadavkům
- aby prodávané potraviny byly označené v souladu s předpisy