Od pondělí 12. dubna se mohou začít konat i farmářské trhy s tím, že se na nich může prodávat jen ovoce a zelenina, květiny a jiné rostliny, jejich plody, osivo, semena, mléko a výrobky z mléka, maso a výrobky z masa, včetně živých ryb, vejce, pekařské a cukrářské výrobky, med a výrobky z medu. Také musí provozovatelé trhů zajistit odstupy mezi stánky a u každého prodejního místa musí být nádoby s dezinfekčními prostředky a na farmářských trzích se nesmí provozovat stravovací služby a prodávat pokrmy včetně nápojů určených k bezprostřední konzumaci. Rovněž na trzích nejsou povoleny stoly a místa k sezení.
Co se dozvíte v článku
Jak se dařilo bez trhů?
Prodej na farmářských trzích byl opětovně zakázán od půlky února, což považovali jak prodejci, tak Asociace farmářských tržišť ČR za diskriminační s tím, že nákup venku je méně rizikový než v supermarketu. Například Michal Spurný, jednatel Farmy u Františky, říká, že v loňském roce pro ně byly farmářské trhy klíčové a epidemiologická opatření jim velmi omezovala odhad prodejů a možnost účastnit se farmářských trhů. Z tohoto důvodu jsme v říjnu změnili obchodní možnost na závoz potravin přímo domů, a to je pro nás nyní jediná správná cesta,
doplňuje. V období bez farmářských trhů se nám dařilo vcelku dobře, ale osobní kontakt s našimi zákazníky nám chyběl. Toto období jsme využili také částečně pro náš odpočinek a dodělání prací, které jsme předtím nestíhali,
říká Zdislava Zitková z Bylinné čaje Zdislava.
Rakytník Cvrček není zcela závislý na farmářských trzích, mají zaběhnutý vlastní e-shop a také dodávají produkty do několika prodejen po celé republice. Proto se nám podařilo dobu bez farmářských trhů „přežít“, ale je to skutečně jen přežívání. Udržíme se nad vodou, ale nemáme ziska nemáme na rozvoj firmy, na nové stroje apod,
říká Pavla Hatašová. Olivový olej Lozano-Červenka začal už před pár lety prodávat produkty přes e-shop. Zákazníky se tak snažili o internetovém obchodě informovat a řada z jejich zákazníků si takto kupovala výrobky už v první vlně uzavření v březnu minulého roku. Trhy nám chyběly spíše z důvodu ztráty přímé vazby na naše zákazníky, nicméně snažili jsme se přejít více do online prostředí, tedy například informovali jsme zákazníky formou newsletteru, více propagovali náš e-shop na našich FB stránkách atp.,
vyjmenovává Lída Barbier.
Zuzana Hurychová z Levandulová.cz podotýká, že nejde jen o farmářské trhy, ale také pro ně stejně důležité řemeslné jarmarky, různé tematické akce a festivaly, vánoční trhy a odběratele, často z řad restaurací a hotelů. Moment uzavření farmářských trhů pro ně znamenal to, že se definitivně uzavřely veškeré jejich „offline“ prodejní kanály a oni se pustili do příprav. Víc jsme se zaměřili na online prodej přes e-shop. Loni na jaře jsme měli v plánu rozšíření naší kosmetické řady Manon, které jsme navzdory uzávěrám dotáhli do konce. A letos připravujeme novou variantu „offline“ prodeje, kterou snad spustíme od začátku května,
prozrazuje dále.
Co bylo nejtěžší?
Prodejci na farmářských trzích se shodují, že jim nejvíce chyběl kontakt se zákazníkem a někteří museli také skloubit rodinu s prací ve firmě. Podobně jako pro spoustu jiných podnikatelů bylo velmi těžké vyrovnat se s nejistotou. Jak říká Zuzana Hurychová, už nešlo pouze o to, zda bude o jejich produkty zájem, ale zda jim vůbec bude umožněno je nabízet. A zda to, co bylo ráno oznámeno, bude platit také večer. Každá novinka, ať už se týká produktů nebo možností jejich nabízení, podléhá poměrně dlouhému procesu příprav. Už jen proto, že prakticky vše podléhá nějakému úřednímu schválení. Když nevíte, co bude platit další den, je hledání nových směrů extrémně znesnadněné,
dodává.
Podobně pro Michala Spurného bylo nejtěžší číst, co se bude dít za měsíc. Kompenzace využili jen na příspěvek na nákup antigenních testů pro zaměstnance a snažili se v krizi najít a vidět příležitost. Také v Bylinné čaje Zdislava se k celé situaci postavili pozitivně. Jsou čistě rodinná firma, tudíž odpadá starost o zaměstnance a jejich finanční zajištění při koronavirové krizi. Kompenzace jsme nečerpali, snažili jsme se s tím poprat sami. Nejvíce jsme pocítili uzavření okresů, protože nám tím odpadl i prodej v našem
sděluje Pavla Hatašová.
firemním obchůdku,
Někteří upravovali e-shopy
Přes internetové stránky Farmy u Františky si mohou lidé objednávat kombinaci produktů, které nabízí, nebo mohou zvolit závoz bedýnky přímo domů. Celkem rozváží na dvanáct různých míst. Lidé jsou rádi za kontakt s farmou a pestrou možností produktů, které v bedýnce nabízíme,
upřesňuje Michal Spurný. HUHU Chilli e-shop rozšířili o nabídku kimchi, které dosud dodávali jen do prodejen se zdravou výživou a nyní jej zasílají koncovým zákazníkům po celé České republice. Díky prodeji kimchi byla částečně kompenzována tržba z farmářských trhů, a tržby jsou dokonce větší než z trhů,
prozrazuje Tomáš Hinduliak.
Součástí stránek Levandulová.cz je internetový obchod už několik let. Loňský rok jeho provozovatelům umožnil dotáhnout úpravy nabídky a usnadnění nákupu, na které dříve neměli dostatek času, jako je sjednocení podmínek pro dopravu, platby kartou online, zaměření na online reklamu a sociální sítě. Tržby z trhů úplně nahradit nedokázal, ale obraty z online prodeje se násobně zvýšily a jsou zásadní pro to, abychom současnou situaci ustáli,
doplňuje Zuzana Hurychová.
Rakytníku Cvrček e-shop nikdy nenahradí farmářské trhy. Museli navíc upravit webové stránky, protože museli zlepšit službu. Obzvlášť starší lidé mají s nakupováním online problém. Volají, dělají si objednávky přes telefon,
doplňuje Pavla Hatašová. Ani v případě Bylinné čaje Zdislava internetový obchod prodej na farmářských trzích nenahradil. Oproti tomu e-shop Olivový olej Lozano-Červenka plně nahradil tržby z trhů.
Nakupují lidé více?
Lída Barbier nedokáže posoudit, zda lidé dělají objednávky v podobném rozsahu. jako kdyby nakoupili na trzích. V průběhu první vlny měli poštovné zcela zdarma při jakékoliv výši objednávky a také se snaží zákazníky motivovat výhodnějšími cenami při zakoupení většího množství některých jejich výrobků. V případě Levandulová.cz jsou průměrné objednávky z e-shopu podstatně vyšší než průměrné nákupy na trzích. Někteří naši zákazníci si objednávali přes internet místo nákupu na trhu, někteří zase čekali na možnost osobního zakoupení,
uvádí Zdislava Zitková. Na Farmě u Františky plní kapacitu a jejich očekávání je, že se jim ji podaří naplnit. Shledáváme se jen s pozitivními reakcemi. Těší nás, že rozvoz bedýnek přímo domů se lidem líbí,
říká Jan Spurný.
Připomeňte si atmosféru trhů na pražské Náplavce:
Proč jsou trhy tak důležité?
Podle Jana Spurného byly pro farmu trhy zásadní hlavně dříve, protože je lidé tou formou našli a seznámili se s nimi. Dnes je hledají i sami, umí ocenit kvalitu BIO potravin a navštíví je i na farmě. Osobní prodej je pro prodejce nejpříjemnější, protože dochází ke komunikaci se zákazníkem. Podrobné vysvětlení celého procesu našich produktů – od pěstování vlastních chilli paprik, nákupu lokálních surovin a samotné výroby našich chilli omáček nebo kimchi, po možnost přímé ochutnávky produktů a hlavně získání okamžité zpětné vazby,
vyjmenovává Tomáš Hinduliak. Souhlasí s ním i Lída Barbier. Našim zákazníkům můžeme na trzích vedle možnosti ochutnání i osobně vysvětlit detaily výroby, které je mohou zajímat,
doplňuje.
Zdislava Zitková se svými produkty jezdí na mnoho míst pravidelně více než 10 let, proto mnohé zákazníky znají osobně, znají historii jejich zdravotních potíží a při přímém kontaktu mohou lépe rozpoznat příčinu zdravotních potíží a stanovit správnou léčbu bylinnými čaji. U mnohých zákazníků je tento kontakt nenahraditelný,
dodává. Podobně jsou na tom i v Rakytník Cvrček, protože když začínali zpracovávat jejich stěžejní surovinu – rakytník, bylo pro ně hodně důležité mluvit o výrobcích. Rakytník totiž nikdo neznal a navíc je velmi specifický, kyselý a nevábně voní.
Pro Levandulová.cz je důležitá vůně, kterou online předvést nemůžou, stejně jako pružně reagovat na zákazníka. V online prostoru musíte reklamu vždy typizovat a nemůžete na zákazníka reagovat pružně a okamžitě. Kdežto při osobním setkání můžete rychle odhadnout, jaký váš zákazník je. Zda chce komunikovat nebo chce, abychom jej nechali v klidu prohlížet, zda je nakloněný troše humoru, ochutnávce, vyzkoušení atd A navíc jsme na tomto osobním setkávání se zákazníky závislí. Kdybychom měli zůstat pouze v online prostoru, tak by nás naše práce a tvorba nebavila,
uzavírá Zuzana Hurychová.