Hlavní navigace

Feministky jásat nebudou. Český byznys je většinově v mužských rukou

9. 4. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační fotografie Autor: www.isifa.com
Ilustrační fotografie
Ženy se v Česku do podnikání stále masivně nehrnou. Jejich podíl vlastnictví se za posledních 10 let zvýšil pouze na úkor smíšených firem.

Pokud si někdo myslí, že český byznys má stále větší zastoupení žen, tak se mýlí. Jejich podíl je sice vyšší, ale ve srovnání s podílem mužů, kteří vlastní české společnosti, není zrovna uchvacující. Navíc se ukazuje, že ženy nechtějí do svého byznysu příliš někoho pouštět, upřednostňují firmu s jedním vlastníkem.

Takové závěry přinesla analýza dat portálu informaceofirmách.cz. Pokud se podíváme na konkrétní čísla, tak ženy vlastní v Česku 14 % společností, více než dvě třetiny společností je stále ve vlastnictví mužů.

Ilustrační fotografie
Autor: www.isifa.com

Nehrnou se ženy do podnikání kvůli opatrnosti?

Ženy podnikatelky dávají dobrý příklad ostatním ženám

Jak se analytici dopátrali, tak čtvrtina žen podniká hlavně z nutnosti, aby zaopatřily sebe a svou rodinu. Nejvíce žen se však vypracovalo z běžných pracovních pozic. Svojí odvahou a výsledky dávají dobrý příklad všem ženám, které jsou na začátku své kariéry, komentovala výsledky průzkumu Helena Kohoutová, zakladatelka Ocenění Českých Podnikatelek.

I když se počet žen ve vlastnictví obchodních společností za posledních 10 let zvýšil, bylo to vždy na úkor firem ve smíšeném vlastnictví. Podíl firem, které vlastní výhradně muži, se prakticky nezměnil.

Ženy jsou navíc velmi skromné, nepachtí se za vysokým ziskem. Obrat jejich firem je průměrně do jednoho milionu korun. Typická firma, kterou vlastní žena, na trhu působí méně než šest let, má sídlo v Praze a podniká v obchodě, doplnila Věra Kameníčková, analytička CRIF – Czech Credit Bureau.

Obory, o které se ženy z pohledu byznysu zajímají, jsou především v oblasti zdravotních a sociálních služeb a profesních a vědeckých činnostech. Vyšší relativní podíl společností ve vlastnictví mužů nepřekvapí u odvětví stavebnictví, zpracovatelského průmyslu a také informačních a komunikačních činností, připomíná Věra Kameníčková.

Ženy mají při vedení firmy mnoho empatie

Pokud se ženy do byznysu vrhnou, charakterizují je dobré organizační schopnosti, vytrvalost, obezřetnost, která bývá někdy zaměňována s opatrností, a především velká míra empatie při komunikaci se svým týmem a zákazníky.

Čtěte také: Narostou ti vousy aneb 5 předsudků o podnikatelkách

školení říjne - dph

Z našich poznatků vyplývá, že naprostá většina firem ve vlastnictví žen podporuje sociální a charitativní projekty a ženám v jejich čele se daří vhodně propojovat osobní a pracovní život. Dá se tedy říct, že ženy svým podnikatelským přístupem kultivují českou společnost a podnikání jako takové, říká Helena Kohoutová.

To ostatně potvrzuje i příklad majitelky kosmetické firmy Ryor Evy Štěpánkové, která je dávána za příklad, jak i žena může v byznysovém prostředí ovládaného především muži uspět a dostatečně se zviditelnit. Ale ani její začátky nebyly jednoduché: Kdyby člověk věděl, co ho čeká, ušetřil by si spoustu starostí. Učili jsme se za pochodu a učíme se stále. Je to specifická česká cesta a pokud si nechcete na všechno půjčit a pracovat pak pod tlakem – budu mít, nebudu mít, tak je to skutečně učení a vývoj za pochodu, řekla již dříve serveru Podnikatel.cz Eva Štěpánková.

VIDEO: Na návštěvě ve firmě Ryor

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).