Festivalové dodavatele zachránila jiná cílovka. Ztráty byly i tak obrovské

5. 8. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Festivaly nejsou jen o muzice, váže se k nim plno služeb a dodavatelů. I oni tak zažívají těžké časy, když byly festivaly pro tento rok zrušeny.

Hudební festival je jako skládanka puzzle s mnoha tisíci dílky, které představují právě jednotliví dodavatelé. Zároveň festivaly vytváří poměrně rozsáhlý ekosystém. Současná situace dopadá velmi tvrdě na všechny součásti této skládanky a všichni se snažíme najít společnou cestu „z toho ven“, dodává Marek Vohralík, výkonný ředitel festivalové asociace FESTAS. Náklady jsou tak obrovské – kromě honorářů interpretů, mezi největší patří mzdy zaměstnanců a externistů a různé pronájmy kancelářských či skladovacích prostor. 

Více o problémech pořadatelů festivalů najdete v článku Festival je jako puzzle. Pořadatelé je musí poskládat i s milionovými ztrátami

Výpadek je obrovský

Například firma Nicknack dodávající na akce vratné kelímky se na rok 2020 výrazně připravovala a posilovala jak výrobní kapacity, tak otevřela další mycí centrum v Praze. Covid situace je tak zastihla na vrcholu příprav sezóny, která měla ostře startovat 20. března. Výpadek velkých festivalů a akcí se nahradit ničím úplně nedá. Propad ve výrobě i službách, jako je mycí servis, pronájem nebo servis Nicknack týmu, je velký, uvádí Michal Hanák, výkonný ředitel a jednatel firmy Nicknack. Pro brněnský Český rozhlas prozradil, že ztráty úplně nechce počítat, ale rozhodně půjdou do desítek milionů korun.

Pro společnost TOITOI je nejtěžší fakt, že museli škrtnout celou jednu část jejich byznysu. Také pro ně je výpadek obratu obrovský a důsledky jsou pro ně velice nepříjemné. U jejich zaměstnanců došlo vlivem menšího objemu práce o snížení odměn a bonusů, což je samozřejmě pro všechny nepříjemné. Přesto všechno se nám však podařilo udržet všechna pracovní místa, což byl jejich hlavní cíl.Na letošní festivalovou sezónu jsme koupili zcela novou jedinečnou technologii splachovacích vakuových toalet, šetrných k životnímu prostředí. Jedná se o investici v řádech milionů korun. Místo slavnostního představení na některém z největších českých festivalů vše skončilo pečlivě zabalené v našem skladu, doplňuje Jan Zeman, ředitel společnosti TOI TOI, sanitární systémy.

Nasajte festivalovou atmosféru z letošních Roztockých pivních slavností:

Vyhrál ten, kdo měl alternativy

Zrušením všech festivalů došlo k jasnému poklesu zakázek tohoto druhu také ve firmě soustřeďující se na úklid. Jednou z nich jsou Úklidy.com. Tady během května až září běžně zajišťovali průběžný úklid i generální úklid prostor mnoha těchto akcí. Znatelný je pokles obratu a mnoho méně brigád pro studenty a jiné pomocníky při úklidu na festivalech. Společnost se zaměřila i na jiný obor a věnujeme se více údržbě areálu firem, dodává Petr Šnobl z Úklidy.com

Společnost TOITOI má dva hlavní pilíře činnosti: zakázky pro stavební firmy a obecně dlouhodobé pronájmy sanitární techniky, mobilních kancelářských, skladových a sanitárních kontejnerů a mobilního oplocení a pak jednorázové krátkodobé v podobě sportovních a kulturních akcí. V oblasti dlouhodobého pronájmu došlo k nárůstu stavební činnosti a tím pádem i obratu, ale v druhé oblasti k úplnému zastavení celého odvětví. Nejenom, že byly zrušeny všechny největší festivaly a akce, ale i ochota lidí konat menší akce byla zpočátku takřka nulová. V současné době dochází k částečnému oživení drobných menších akcí. Pohybujeme se však v řádech jednotek procent objemu minulého roku, konkretizuje Jan Zeman. Výpadek zakázek krátkodobého pronájmu tak částečně pokryli nárůstem dlouhodobého pronájmu na stavbách i v jiných sektorech.

Nicknack se zase více zaměřil na spolupráci s městy. Díky jejich vratným kelímkům z velkých i menších festivalů zmizely hromady jednorázových plastových kelímků. Ty se letos ve velké míře během nouzového stavu objevovaly také u výdejových okének na zahrádkách nebo v parcích. Například v Brně systém vratných kelímků využívá městská firma Starez-sport provozující zde několik sportovišť. Jedním z nich je koupaliště Riviéra, o kterém jsme psali v článku Jak to bude v létě fungovat na koupalištích? Zeptali jsme se provozovatelů. Radní Marek Fišer Českému rozhlasu Brno oznámil, že město plánuje i nákup vlastních kelímků s logem města, které by půjčovalo na kulturní a podobné akce. 

Jak je to se smlouvami?

V Nicknacku všechny akce řeší partnersky a prozákaznicky s ohledem na situaci a pochopením. Je to o sounáležitosti a vstřícnosti domluvit se. Smlouvy vás neochrání a nehrají prakticky žádnou roli, podotýká Michal Hanák. Také v Úklidy.com smlouvy s pořadateli většinou nemají a vše je vždy uskutečněno na základě ústních dohod a férové spolupráci. Jen jeden pořadatel festivalů nám doposud neuhradil za služby, s ním byla spolupráce ukončena a festivalová asociace se s ním také vypořádala, prozrazuje Petr Šnobl. 

Přečtěte si: Nový covid příplatek. Někteří čeští podnikatelé o tom uvažují

skoleni_8_1

V TOITOI už od března, kdy situace vygradovala uzavřením takřka celé ekonomiky, pravidelně řeší s organizátory festivalů jejich poptávky, objednávky, hledají společně technická řešení v rámci obhlídek areálů a lokalit. V této době byli v úzké komunikaci s pořadateli festivalů, kteří stejně jako oni neměli žádné informace a netušili, jaký bude další budoucí vývoj celé situace. Nejprve jsme všichni doufali, že akce budou posunuty či odloženy na pozdější dobu. Postupem času však bylo toto nereálné a pořadatelé akcí festivaly rušili či přesouvali na příští rok. Smlouvy samozřejmě byly v této době až na posledním místě, popisuje Jan Zeman.

Čeká se na zlepšení situace

Část nájemního materiálu společnost TOITOI přesunula z krátkodobých do dlouhodobých pronájmů a druhou část materiálu určeného pouze pro festivaly a velké jednorázové akce musela zakonzervovat. Doufáme, že příští rok jej budeme moci znovu použít na akcích, doplňuje. Podobně v Nicknacku nedělají nyní žádné dramatické změny a jsou připraveni ve všech ohledech a doufají, že se situace začne postupně zlepšovat a v příštím roce se navrátí do zajetých kolejí. Od června pořádané koncerty nebo zmenšené akce pro omezený počet návštěvníků vnímáme pozitivně, že se aspoň něco děje, říká k situaci závěrem dále Michal Hanák.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).