Teprve v květnu bude vypsána soutěž na jádro elektronické evidence tržeb. To se skládá z takzvané certifikační autority a transakčního rozhraní. Bude se jednat o dvojici zakázek. IBM se bude podílet pouze na napojení evidence na daňový informační systém ADIS.
Vyplývá to z rozhovoru Martina Janečka, šéfa Generálního finančního ředitelství (GFŘ), pro Hospodářské noviny. Ten připustil, že stihnout ostrý start EET v prosinci bude natěsno, ale bude to reálné. Soutěž na dodavatele certifikační autority by mohla začít někdy v květnu. Co se týče transakčního rozhraní, tam se zatím čeká na dokončení technického návrhu celého systému, který by měl být znám do dvou týdnů. Podle toho pak bude rozhodnuto o zajištění této části projektu. I zde by mělo být zadáno otevřené výběrové řízení,
řekl deníku Janeček.
Už dříve Finanční správa avizovala, že celý technický systém e-tržeb se bude skládat z několika částí. Těmi dvěma hlavními je přijetí a zpracování údajů z účtenek a zabezpečení interních daňových procesů finanční správy.
Podle GFŘ je klíčová první z uvedených oblastí, tedy oblast přijetí a zpracování údajů z účtenek. Tu mají zajistit otevřená výběrová řízení a na zabezpečení vlastního provozu této části systému se bude významně podílet státní podnik Státní pokladna Centrum sdílených služeb.
IBM už má zakázku za 50 milionů v kapse
O druhé oblasti, vlastní interní daňové procesy finanční správy, bylo již rozhodnuto. Postárá se o ni společnost IBM, která má za 50 milionů korun realizovat vazby daňového informačního systému (ADIS) na systém EET a zajistit změny a úpravy ve stávajícím informačním systému finanční správy a to i přesto, že GFŘ musí systém ADIS nejpozději do pěti let zrušit
ADIS je velmi, velmi starý a EET jsme k němu dovolili připojit jenom za slib, že v roce 2021 proběhne generační obměna. To je přesně ten bod zlomu – systém není možné donekonečna držet při životě. I přesto, že funguje a finanční správa je na něm kriticky závislá. Jde ale o objem prostředků, které na investici dáváme,
řekl už dříve serveru Lupa.cz ředitel odboru hlavního architekta e-governmentu Petr Kuchař.
Čtěte více: Část systému pro #EET zajístí výběrová řízení, část připadne IBM
Termín účinnosti zákona, tedy reálného spuštění elektronické evidence tržeb (EET), se s konečnou platností přesouvá na prosinec. Zákon o evidenci tržeb bude je platný od dubna.
V první vlně dolehnou e-tržby na ubytovací a stravovací služby. V druhé vlně, po 3 měsících od nabytí účinnosti zákona (1. března 2017), bude následovat maloobchod a velkoobchod. Následně 23 měsíců po vyhlášení zákona dopadne EET na ostatní činnosti vyjma těch v poslední fázi, například svobodná povolání, dopravu a zemědělství. Jako poslední přijdou na řadu vybraná řemesla a výrobní činnosti, což vychází na 1. červen 2018.
Čtěte více: Potvrzeno: #EET začne fungovat od prosince, zákon vyjde ve Sbírce zákonů v dubnu
Koho se bude týkat EET?
EET budou muset vést všichni podnikatelé, kteří přijímají tržby v hotovosti (ale též platební kartou a dalšími podobnými prostředky). EET naopak nemusí řešit ti podnikatelé, kteří dostávají peníze jen bankovním převodem. Za evidovanou tržbu se považuje platba podnikateli, která je uskutečněna prostřednictvím:
- hotovosti,
- bezhotovostního převodu peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat,
- šeku,
- směnky,
- jiných forem, které mají charakter obdobný formám podle písmen a) až d), nebo
- započtení kauce nebo obdobné jistoty složené některým ze způsobů platby podle písmen a) až e).