Firemní dárkové předměty upevňují obchodní vztahy. Jaké vybrat a proč?

7. 1. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Zapomeňte na cetky, řiďte se použitelností. Tak zní zlaté pravidlo při výběru reklamních předmětů. Víme, jak vybrat ty nejlepší pro vaši firmu.

Dejte si pro tento rok předsevzetí. Nešetřete na reklamních a dárkových předmětech pro své zákazníky a spolupracovníky. Ačkoli se může zdát, že jsou mnohem důležitější oblasti, do kterých by se mělo investovat, všechny ty možné maličkosti s logy hrají v byznysu větší roli, než která je jim na první pohled přisuzována. Není samozřejmě nutné obdarovávat za každou cenu, ale firemní dárkové předměty velmi pozitivně ovlivňují vnímání firmy jejími zákazníky i partnery. Upevňují pozitivní vztahy, posilují důvěru a ve svém důsledku vedou k vyšší ochotě nakupovat, a také, což je velmi důležité, prominout nějaké ty chyby a nedostatky, ke kterým čas od času dochází, vysvětluje na úvod tématu Pavel Černý, předseda Asociace 3D reklamy.

Velmi detailně tyto teorie popisuje řada světových průzkumů. Sledovány jsou například každoroční výzkumy amerického Advertising Specialty Institute. Podle jednoho z nich má obdržení vhodného reklamního předmětu vliv na ochotu navázání spolupráce více než třetinovou, konkrétně může rozhodnutí ovlivnit ze 36 %. Jak je to možné? Okamžik darování se vryje do paměti jako pozitivní vzpomínka a lidé si budou pamatovat, jak se s vámi v tomto okamžiku cítili. Předání dárku je z psychologického hlediska velkým krokem v budování vzájemného vztahu. Proto je také vhodné vybírat takové reklamní a dárkové předměty, které nejsou prvořadými nositeli našeho loga, ale takové, jejichž cílem je hlavně potěšit. Takový předmět pak bude používán a svoji reklamní funkci jistě naplní.

Mohlo by vás zajímat: Ukradli jste logo nebo fotku pro firemní účely? Autorovi zaplatíte dvojnásobek

Vybíráme reklamní předměty

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Jaké reklamní předměty jsou nejvíce žádané a proč? Toto by měla být první otázka, kterou položíte firmě, u níž chcete zadat objednávku reklamních předmětů. Pokud se budeme bavit obecně, odpověď zní, že přetrvávajícím trendem je užitnost. Celá řada firem totiž stále ještě šetří a lidem se nedostávají předměty běžné potřeby, na které dříve bývali zvyklí. Tetička sekretářka si už dnes nemůže dovolit vybavit celé své příbuzenstvo sešity, propiskami, sešívačkami a tak dále, jak tomu bývalo v 90. letech. Skladové zásoby tohoto spotřebního materiálu se dnes pečlivě hlídají. Velmi silný potenciál proto stále mají právě tyto předměty. Stačí se tedy seznámit s potřebami naší cílové skupiny a ty se snažit naplnit. Užívaný předmět společně s brandingem je kouzelným způsobem podpory prodeje. Neznám jiný způsob, jak se dostat do rodin na tak dlouho s konkrétní značkou. 37 % lidí mívá takový předmět déle než dva roky, říká Petr Svoboda, obchodní ředitel společnosti SPEED PRESS Plus.

Mezi nejžádanější reklamní předměty proto tradičně patří trička, psací potřeby, hrnečky, klíčenky nebo diáře. Jedná se o předměty praktické, které se hodí téměř každému, přitom nejsou drahé a v tomto segmentu zboží se dá vybírat z mnoha cenových i kvalitativních kategorií. Také jejich potisk je velmi dobře zvládnutelný a lze ho udělat rychle, kvalitně a levně. Společným jmenovatelem pro všechny tyto bestsellery je tedy praktičnost. Je ale potřeba vybírat například kvalitnější propisky, aby je lidé zkrátka nevyhodili. Nikdo propisky nevyhazuje, pokud fungují. Jen pak je mají ve stojáncích na stole nebo je nosí s sebou a firemní logo dárce mají neustále na očích, upozorňuje Martin Velich, projektový manažer společnosti ReklamníPředměty.cz.

Hitem roku 2013 byly USB klíčenky, loni se v České republice držely na prvním místě záložní zdroje energie neboli power banky. A podle lidí z oboru se tyto dva druhy zboží určitě ještě nějakou dobu udrží na špici. Letos začne trend předmětů, které různým způsobem interagují s koncovým uživatelem formou hi-tech technologií, například přes smartphone. Úskalím v prodeji nejnovějších trendů je ovšem rigidita klienta a je naším úkolem, respektive úkolem obchodního oddělení, abychom klientům vysvětlili, proč a jakým způsobem být „in“, aby řešení nekončilo na hranici klasického hrnku či trika s brandingem, přemýšlí Petr Svoboda.

Zatímco lze vyjmenovat celou řadu velmi atraktivních předmětů, není jednoduché konkrétně pojmenovat ty, které jsou tak říkajíc passé. Dají se ale jednoduše charakterizovat. Passé jsou v drtivé většině ty předměty, které jen leží na stole a obdarovaný s nimi dále nepracuje. Spolupracujte proto s těmi dodavateli dárkových a reklamních předmětů, kteří se zabývají jen obecnými trendy. Dobrý prodejce reklamního zboží by měl být schopen „ušít na míru“ konkrétní a efektivní nabídku. Je potřeba, aby o zadavateli a cílové skupině obdarovávaných věděl co nejvíce. Dodavatel by se měl ptát i na to, zda už firma někdy reklamní předměty používala a s jakým úspěchem, jakým způsobem je bude předávat a jak je komunikovat. Jen pak bude možné dodat řešení, které nebude jen zbytečným výdajem, ale stane se dokonalým otiskem darujícího. Mnohdy se dojde k tomu, že firma zvolí několik různých dárků pro různé cílové skupiny. Pakliže se vhodně zapracuje marketingová kampaň, má takové řešení podpory prodeje šanci zapůsobit co nejefektivněji.

Některé firmy jsou schopny dodat originální předměty vyloženě na zakázku, nebojte se ale ani osvědčené klasiky. Dobře zakomponované obyčejné předměty, jakými jsou propiska, hrnek či triko, mohou v ucelené kampani vytvářet zajímavý celek. Je proto potřeba vždy uvažovat v celém kontextu a nikoliv střílet jednotlivé předměty bez uceleného sdělení, radí Petr Svoboda, obchodní ředitel společnosti SPEED PRESS Plus a Pavel Černý, předseda Asociace 3D reklamy, dodává: Většina reklamních předmětů nachází své uplatnění dokonce i poté, co opadne první vlna zájmu, když se objevily jako horké novinky. I když se už prodávají méně, stále se ještě najde klient, kterému se přesně hodí do jeho marketingové strategie. A pak je možné i se známou a „běžnou“ věcí udělat úžasnou promotion. Vždy záleží na cíli a okolnostech dané promoakce. To, zda je použitý předmět nový nebo stoletý, módní nebo okoukaný, nerozhoduje.

Jedním z produktů, které se pomalu propadají, jsou například lanyardy, tedy šňůry na krk. Jako samostatný dárek už je klientovi dát nelze. Pokud jsou ale součástí cedulek na konference či festivaly, zájem o ně jistě hned tak neopadne. Kvůli moderním technologiím a snížení potřeby psát na papír se snižuje i zájem o obyčejné tužky, ořezávátka a gumy. Přesto může být i tato trojkombinace vtipným dárkem, který najde užitek, dodává Martin Velich.

Dále čtěte: Kdo není vidět, jako by nebyl. Vyzkoušejte polepy firemních vozů

skoleni_8_1

Všeho s mírou platí i u reklamních předmětů

Reklamní předměty nemusí vždy korespondovat s činností firmy. Většinou to ani nejde. A ani se nehodí, aby třeba podnikatel ve stavebnictví měl všechny své reklamní předměty ve tvaru domečku. Není vždy potřeba hledat úporně nějakou úzkou spojitost mezi činností firmy a konkrétním dárkem. Primárně by měl reklamní předmět opravdu korespondovat s cílovou skupinou, pro kterou je určen, připomíná Pavel Černý. Krkolomné vytváření vazby mezi předmětem činnosti a tvarem či druhem dárku mnohdy vede k tomu, že výsledný dárek je naprosto nepraktický a obdarovaný ho velmi brzy vyhodí. Stejně tak není vhodné „plácnout“ logo na cokoli.

A nezapomeňte, stejně jako v běžném životě, i v tomto případě lze nevhodným dárkem v nevhodnou chvíli zákazníka urazit a přijít o něho. Pokud například provozujete dětský koutek, nebudete si dělat reklamu na zapalovačích nebo na lahvích s vínem, ale raději sáhnete po pastelkách nebo omalovánkách pro děti. Proto se vyplatí svěřit výběr a hlavně výrobu dárku profesionálům, kteří své práci rozumějí a dokážou dodat skutečnou kvalitu, nikoliv pouze nejnižší cenu.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).