Nezakládejte firemní profil na Facebooku a dalších sociálních sítích, pokud jste ne příliš populární banka, farmaceutická společnost nebo třeba firma specializující se na výkopy. To je první rada odborníků na online marketing. Ti pro server Podnikatel.cz zhodnotili, kdy se skutečně vyplácí zakládat si profil na sociálních sítích.
Firemní Facebook? Hlavně pro love brand
Má smysl si zakládat firemní účty na sociálních sítích? To je zřejmě první otázka, kterou si kladou marketingoví specialisté firem a podnikatelé, kteří chtějí být blíže svým klientům. Odborníci se shodují, že má, ale není to nezbytné a už vůbec to není nutné. Pokud hovoříme o jistotě, kdy se vyplatí být na sociálních sítích, tak je to tzv. love brand. Tedy firmy a značky, které jsou oblíbené. Mluvíme o značkách typu Kofola, Pilsner Urquell, Škoda, nebo o organizacích jako Unicef či politické strany před volbami apod. S takto získanou základnou fanoušků poté můžete snadno pracovat, využívat je pro crowdsourcing a chtít po nich zpětnou vazbu k tomu, co děláte,
radí všem firmám Vojtěch Štavík, projektový manažer agentury Diversity. Čtěte také: TIB: Lidi, kteří naletěli na podvodné facebookové stránky, by měli vrátit občanku
Tyto značky si mohou dovolit prostřednictvím své základny fanoušků otestovat nové produkty a změny u současných. Můžou tak vidět zpětnou vazbu. Jak říká Vojtěch Šťavík, dav fanoušků vždy rád a velmi rychle ukáže, jestli firma jde správným směrem.
Jak však upozorňuje Jan Janča, výkonný ředitel agentury Cognito, profil na sociálních sítích není prodejním kanálem, je především komunikačním. Například k Facebook page je potřeba přistupovat jako k místu, kde komunikujete s klienty a odpovídáte na jejich dotazy, teprve druhotně je místem konverze uživatele na zákazníka,
řekl serveru Podnikatel.cz Janča.
S tím souhlasí i Tomáš Jindříšek, ředitel OgilvyInteractive. Ten zároveň doporučuje firmám vstup na sociální sítě vždy předem promyslet. Nemá podle něj smysl zakládat stránku na Facebooku, pokud se jedná o firmu, k níž mají lidé a priori negativní postoj: Je třeba si uvědomit, že tlačítko „Líbí se mi“ není jen o tom, že mám zájem o novinky z té či které firmy, ale že to explicitně vyjadřuje můj postoj, který dávám vědět všem svým kamarádům. Proto si to mnoho uživatelů rozmýšlí, než k podobnému závazku přistoupí,
přibližuje psychologii uživatelů sociálních sítí Jindříšek. Čtěte více: 7 důvodů, proč nevytvářet firemní profil na Facebooku a Twitteru
Jan Janča také připomíná, že pokud už stránku na Facebooku firma vytvoří, musí se starat také pravidelně o její aktualizaci. A z tohoto pohledu je opět důležité přemýšlet, zda budeme mít co a jak pravidelně aktualizovat: Smysl stránky firmy specializující se na subdodávky výkopových prací pro developery velký nebude. Update typu: „to jsme si dneska zase pěkně zakopali, koukněte na rygól” by ovšem jistě pobavil.
Podle odborníků na online marketing už vůbec nemá smysl zakládat profily pro produkty, pokud se ovšem nejedná opět o love brand typu Kofola či světově známý produkt.
Komu se tedy sociální sítě vlastně vyplácí? Jak uvádí Vojtěch Šťavík, projektový manažer agentury Diversity, velmi dobře Facebook využívají například restaurace, které přes něj komunikují se svými stálými hosty a jednoduchou a efektivní cestou mohou upozornit na novinky, změny a chystané akce. Stejně dobře může malá komunita FB fanoušků fungovat i kolem sportovních areálů, kulturních akcí apod.,
doplňuje Štavík. Čtěte více: Ivan Pilný: Sdružuj se v komunitě sociálních sítí nebo zemři. Opravdu?
Ten zároveň připomíná, že všechny sociální sítě jsou “cizím hřištěm”. Právě Facebook, který je u českých uživatelů velmi oblíbený, při podezření na porušení pravidel firemní prezentaci ihned pozastaví či dokonce přímo smaže. A odvolat se proti tomuto rozhodnutí je v českých poměrech kvůli neexistenci zastoupení Facebooku v ČR nemožné. Případné investice do online podpory těchto účtů pak ztrácí svůj smysl.
Je Twitter v Česku pro firmy “mrtvý”?
Facebook ale není jediným místem, kde se mohou firmy profilovat. Další významnou sociální sítí je například Twitter nebo i LinkedIn. Twitter je v českém měřítku centrem spíše náročnějších uživatelů. Očekává se od nich větší interaktivita, pomocí níž ovlivňují i druhé. Na Twitteru jsou lidé, kteří min. v oblasti IT a např. gastronomie tvoří veřejné mínění a sekundárně působí i na cílovou skupinu, která na Twitteru není sama přítomná,
přibližuje skupinu uživatelů Jan Janča, výkonný ředitel agentury Cognito. Rozhodně tak popírá úvahy, že by v Česku byl Twitter pro firmy mrtvým kanálem. S tím souhlasí Tomáš Jindříšek i Vojtěch Štavík. Podle Šťavíka navíc dává smysl zakládat firemní profil na Twitteru v okamžiku, kdy ho zástupce firmy používá nejlépe osobně. Pak totiž nejlépe víte, jestli vaše firma potřebuje Twitter kanál,
říká jednoduchý návod Štavík.
Ale všichni oslovení odborníci se shodují v tom, že pro zasažení větší masy je opravdu v současné době vhodnější Facebook. Na druhou stranu provozovat paralelně i komunikaci na Twitteru a dalších sociálních sítích nemusí být tak náročné,
doplňuje Tomáš Jindříšek, ředitel OgilvyInteractive.
LinkedIn jako zajímavý nástroj pro byznys
Ten dál připomněl, že další sítí, o které je dobré přemýšlet, je například LinkedIn. Je totiž konzervativnější a zaměřená primárně na byznys. Firmy zde mohou zakládat rovněž své profily, a co není tolik známo, před několika měsíci bylo umožněno nakupovat reklamu a cílit ji i na Českou republiku,
vyjmenovává výhody LinkedIn Jindříšek.
Podle něj není nezajímavá ani možnost placeného členství v této sociální síti, které umožní prohledávat a získávat kontakty na požadované odborníky. Především v oblasti HR a business developmentu je to neocenitelný pomocník,
doplnil Jan Janča. Čtěte také: Jak proměnit fanoušky na Facebooku ve své zákazníky?
Google+ není zatím pro firmy
Na trh se však dere i nová sociální síť Google+, která je prozatím uzavřena pro veřejnost a dostupná jen přes pozvánky. I když je na ní zatím podobná skladba lidí jako na Twitteru, tedy nadšenci, odborníci a navíc lidé, kterým se příčí nadvláda Facebooku, je poměrně zajímavou platformou. Aktuální nevýhodou však je, že je určena pouze pro osobní profily. Ty firemní jsou prozatím zakázány.
Hlavní a konečnou radou odborníků na sociální sítě je, o založení firemních profilů musí firma či podnikatel vždy dopředu důkladně přemýšlet. Jakmile jsou kolem těchto profilů pouze desítky fanoušků, jsou tyto profily spíše k smíchu a je lepší je rovnou zrušit.
Foto: www.isifa.com