Jsem velice spokojený klient banky FIO (dříve družstevní záložna) - jediné české banky s 20letou tradicí, která přežila všechny bankovní krize a zůstala pořád 100% vlastněná v českých rukou. Používám osobní i podnikatelské konto a nemůžu si ji vynachválit. Všechno zdarma, rychle, přehledně. Komu jsem jí doporučil, a ten k ní poté přešel, nikdy nelitoval!
Já bych to tak růžově neviděl. Přešel jsem k Fio bance od ČSOB a zatím jsem z nich celkem dost rozčarovaný. Nevýhody, na které jsem zatím narazil:
- platební karty ČSOB: nemají vlastní karty, tj. platby přes kartu nejsou vidět v internetovém bankovnictví, nejsou tam blokace ani pohyby (až po zaúčtování pohyb na účtu), nelze změnit PIN, nastavit limity, zkrátka karty jsou u Fio banky zcela mimo kontrolu klienta
- blokace v dvojnásobné výši: souvisí s výše uvedeným, jelikož není online propojení systému Fio a ČSOB, jistí se Fio proti přečerpání blokacemi ve 2x výši skutečné platby, to může být velmi nepříjmené pokud se dostanete přes limit karty (limit 30k je tak vlastně jen 15k)
- EURoplatby realizované přes jejich organizační služku na Slovensku, tj. IBAN je slovenský (!) a neodpovídá sídlu finančního ústavu (Česká republika), opět celkem problém, protože u řady služeb (např. PayPal) nelze zadat IBAN v jiné zemi než máte uvedené bydliště, tj. PayPal nelze s účtem ve Fio propojit
Musím se přiznat, že kdybych o těchto skutečnostech věděl předem, radši bych ty dvě kila ČSOB obětoval. Teď už se vracet nebudu a spíše budu doufat, že to Fio nějak vyřeší, ale stejně jako u mBank (absence IBAN) se nejedná o zcela plnohodnotnou banku.
Karty ČSOB jsou daní za možnost vybírat z aspoň některých bankomatů (zde tedy síť ČSOB, do které logicky patří i Poštovní spořitelna, ale i Volksbank a Oberbank). Vlastní karty by znamenaly buď poplatek kolem 30 Kč za výběr z jakéhokoliv bankomatu, nebo nějaká dotace ze strany FIO (což se např. v případě mBank ukázalo jako velká zátěž). O té dvojnásobné blokaci nevím, nikdy jsem na tenhle problém nenarazil - byl by nějaký zdroj? Ale je fakt, že si nevzpomínám, že bych z karty FIO vybíral, nebo platil tolik. Navíc limit karty lze individuálně zvednout (na základě zůstatků a obratů na účtu).
Pokud jde o PayPal, není problém, IBAN může být i český - není problém si ho vygenerovat i k účtům, které zahraniční platby neumí. IBAN je jen jiný způsob zápisu čísla bankovního účtu. Co chybí je český SWIFT, ale ten k převodu Kč u PayPalu není potřeba. Třeba můj účet má tento ČESKÝ IBAN: CZ09 2010 0000 0026 0000 xxxx. Vygererovat IBAN je možné třeba na stránce www.iban-rechner.de a to i k účtu mBank. Neoficiálně je tak možné poslat zahraniční platbu do mBank při uvedení jejího IBANu a SWIFTu ČSOB. Platba pak dojde v korunách přepočítaná dle kurzu ČSOB deviza-prodej (ovšem jde o nestandardní a tudíž nezaručenou cestu, je to jen o prozatímní toleranci ČSOB).
Jakékoliv zahraniční platby (nebo tuzemské platby v cizí měně) je možné přijímat na sběrný účet ČSOB, který má jak český IBAN, tak SWIFT. Ovšem samozřejmě již ne za tak atraktivní cenu jako je 25 Kč za příchozí europlatbu, co má FIO přes svojí slovenskou pobočku (50 Kč za odchozí). Běžně si banky účtují kolem 150 Kč.
Takže europlatby přes Slovensko považuji za velmi velkou výhodu (plus k tomu převody z a na Slovensko zdarma - do jakékoliv banky).
Pokud to ovšem někdo myslí se zahraničnímu platbami vážně, obzvlášť v podnikání, tak se bankám (všem) vyhýbá velkým obloukem a používá devizové společnosti - kurzy i poplatky úplně jinde; moje poslední platba 26.10.2010 8:25:54, částka 107,60, kurz 24,57, poplatek 100 Kč (u některých společností jde při platbě od 1000 EUR nahoru dosáhnout i nulového poplatku)
Ty dvojnásobné blokace je informace od pracovníka pobočky na Praze 5. Tam mi také řekli, že hlavním důvodem absence vlastních karet jsou vysoké náklady na vstup do asociací a že se v současné době jedná s MasterCard - prý budou vlastní Fio karty. Jak to bude s bankomaty, to je otázka.
K tomu IBANu, máte s tím osobní zkušenost? Ten slovenský IBAN mi svítí na webu po přihlášení do bankovnictví u mého účtu. Technicky se jistě jakékoliv číslo účtu v EU dá převést do formátu IBAN, ale skutečně na něj pak ty prostředky dojdou (bez nějakých speciálních poplatků)?
S posilanim z PayPalu nemam zkusenost, ale co,jsem se docetl ve forech, tak se vyplnuje pouze IBAN a nikoliv SWIFT a penize odchazeji v CZK z uctu u UNICREDITBANK, jde tedy o klasicky vnitrostatni prevod. IBAN tak PayPal pouziva jen jako jiny zpusob zapisu cisla uctu a s mezinsrodnimi platbami to nema nic spolecneho.
Bylo by vhodne do clanku doplnit ty podminky, za kterych je vedeni uctu zdarma ;-)
Drive jsem mel take jako OSVC ucet u RB, ovsem po posledni "upravne cen" uz mi to prislo opravdu prilis. Presel jsem k Fio (nepotrebuju platebni kartu) a zatim si nemohu stezovat. Nabizi (podobne jako RB) i opravdove internetove bankovnictvi, ktere lze plne vyuzivat podle jeho nazvu (nevyzaduje zadne dalsi zbytecne pristroje ani komunikacni kanaly). Stejne tak je sazebnik zcela pruhledny.
Ty ruzne nabidky na vedeni uctu zdarma pokud tam je alespon x set tisic Kc zustatek jsou opravdu usmevne.