Stále více společností využívá ve své činnosti sociální sítě, jako jsou Facebook, Twitter či LinkedIn. Nejčastěji jim sociální sítě slouží k firemní propagaci, kdy takovýmto způsobem používá Facebook a spol. přes 60 procent firem. Přes polovinu z nich zároveň rozšiřuje uplatnění sociálních médií na inovace svých produktů a služeb. Skrze sociální sítě firmy také hledají pracovníky či komunikují se svými zaměstnanci. Vyplývá to ze studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG.
Klíčovým faktorem úspěchu je pro 60 procent respondentů schopnost identifikovat správné příležitosti. Úspěch firemních kampaní v sociálních médiích totiž souvisí zejména s invencí a kreativitou, tedy s kvalitou projektů, nikoli velikostí rozpočtu,
vysvětluje David Scott, partner odpovědný za služby pro technologie, média a telekomunikace, KPMG Česká republika.
Na založení profilu na sociálních sítích a základní komunikaci podnikatelé nepotřebují žádné velké investice. Logicky proto pouze 9 % podniků považuje za klíčové zajistit si dostatek peněz pro spuštění firemních sociálních účtů. Čtenost a sledovanost profilů rozhoduje pouze u 15 procent firem. Za nejdůležitější prvek úspěchu firemních sociálních účtů podnikatelé označují schopnost identifikovat vhodné příležitosti (60,3 % respodentů).
Čtvrtina firem omezuje zaměstnancům přístup
Navzdory tomu, že sociální sítě využívají skoro dvě třetiny firem, řada z nich svým zaměstnancům omezuje na sítě přístup. Celkem 23 % zaměstnavatelů sociální sítě pracovníkům limituje a pět procent dokonce úplně blokuje. Podle šéfů těchto firem sociální sítě odvádí zaměstnance od práce. Jak však upozorňují odborníci, omezení přístupu může být kontraproduktivní, a to obzvláště pro společnosti, které samy využívají sociální sítě pro marketingové účely. Pokud firmy přístup na sociální sítě omezí, více než polovina jejich zaměstnanců se stejně na sociálních sítích připojí prostřednictvím vlastního zařízení. Třetina z nich se dokonce pokouší obejít bezpečnostní protokoly,
upozorňuje David Scott.
Co se týče rizik, která se s využíváním sociálních sítích pojí, jako například negativní publicita, firmy si je uvědomují. Podle nich však přínosy sociálních sítí nad negativy převládají. Skoro 90 procent společností je vnímá jako vhodný doplňkový komunikační kanál pro své cílové skupiny a 80 % firem pomáhají sociální sítě zlepšovat vztahy s veřejností.