Firmy.cz v novém kabátě. Živnostníci už prý nepotřebují webové stránky

17. 1. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Internetový katalog Firmy.cz bude mít novou podobu a funkce. Vše bude spuštěno 1. dubna a zápis v databázi má mnohým nahradit chybějící či nekvalitní weby.

Mezi nejjednodušší formy internetové prezentace firem a živnostníků stále patří online katalogy. Jsou relativně přehledné, vždy dostupné a aktuální. Od jara pak začnou nabízet ještě více možností. Správce největší české databáze, společnost Seznam.cz, se totiž rozhodl pro změnu a 1. dubna spustí zcela novou verzi svého katalogu Firmy.cz. Firmy.cz jsou jednou z našich stěžejních služeb. Nicméně za posledních deset let na nich nedošlo k žádným větším změnám. Přitom se mění jak nároky uživatelů, tak požadavky našich klientů. Všichni chtějí přidanou hodnotu. Pro uživatele jí je co nejvíce informací pohromadě na jednom místě. Pro klienty pak možnost řídit si návratnost svých reklamních investic. Nové Firmy.cz vychází vstříc oběma těmto požadavkům, představil chystanou změnu Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.

Hodně muziky, v základu úplně zadarmo

Hlavní novinkou se stane zápis do katalogu a vkládání informací zcela zdarma. Dosud podnikatelé museli řešit otázku, zda se jim investice do zápisu vůbec vyplatí, když se stejně jejich profil v nabídce objevuje až hluboko pod konkurencí. Pokud se chtěli zviditelnit na předních místech, stálo je to nemálo finančních prostředků. Tento problém ale odpadne. Vkládání všech informací bude zdarma. Navíc dojde k navýšení všech možností na současné maximum. U každého profilu bude možné mít popisek se 300 znaky, logo nebo například až 20 fotografií. 

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Najít v internetovém katalogu firmu má být mnohem jednodušší. 

Seznam.cz chce dosáhnout toho, aby disponoval nejrozsáhlejší databází firem a získal informace i o těch, které mají napnutý marketingový rozpočet. Zápis do katalogu se tedy nabízí i jednotlivým živnostníkům, kteří na něj dosud neměli. Na ty budeme cílit především, protože až 40 % z nich nemá vlastní webové stránky. V některých oborech, například v medicíně, nemá internetovou prezentaci až 65 % lidí. Nová podoba katalogu bude obsahovat tolik detailů, že už se mnohým vlastně ani nevyplatí mít webové stránky. Zcela si vystačí s prezentací na Firmy.cz, která je nebude nic stát, říká Pavel Zima.

Některé funkce ale pochopitelně zpoplatněny budou. Vždyť firemní katalog Seznamu.cz v posledních letech generuje pětinu celkových tržeb. Inzerce bude v katalogu nově postavena na aukci, ve které budou firmy moci denně ovlivňovat svoji pozici ve výpisu výsledků hledání. A to jak v kategoriích, tak při hledání pomocí klíčových slov tím, jak si nastaví maximální denní rozpočet. Nástrojem k tomu se stane interaktivní táhlo, které při pohybu automaticky ukáže, na jakou pozici se firma ve výpisu výsledků za danou částku dostane. Nastavená maximální cena přitom nemusí být finální, kterou klienti zaplatí. Může být i nižší, protože bude využíván princip second price, který zaručí, že každá firma zaplatí maximálně o korunu více než její nejbližší konkurent v aukci. Inzerce má začínat na desetikoruně za den.

Vyhledejte své obchodní partnery a souvislosti. Vyzkoušejte Rejstřík firem

Velkým benefitem je také to, že firmy na prvních třech příčkách výsledků vyhledávání na Firmy.cz mají šanci dostat se i do samotného vyhledávání Seznam.cz. A to v upoutávce na Firmy.cz, kde budou nově zobrazeny i konkrétní firmy. Vzhledem k tomu, že aukce budou probíhat denně, mohou si podnikatelé nastavit inzerci například jen v obdobích, kdy ji potřebují. Dopady inzerce budou velmi přesně měřitelné a přehledně statisticky zpracované.

Za 10 korun denně bude možné vkládat k profilu i aktuální denní nabídky, které využijí například restaurace, ale i klasické obchody nebo poskytovatelé služeb. Pokud má firma na daný den zaplacenou inzerci, získává i další výhody. Její provozovna bude zviditelněná na Mapy.cz. Firmy s takovými nabídkami budou navíc speciálně označeny ve výpise výsledků hledání na serveru Firmy.cz a zároveň se ocitnou v samostatném filtru, který je určen hlavně pro milovníky slev, vysvětluje Pavel Zima s tím, že vložení denní nabídky bude možné během pár okamžiků i přes mobilní aplikaci.

Důraz je kladen na interakci

Nový vzhled katalogu sází hlavně na spojení s mapovým podkladem. Vedle klasického katalogového hledání bude možné hledat i přímo v mapě. To usnadní automatická detekce lokality, kterou lze samozřejmě i změnit. Velmi dlouho a důkladně jsme ladili algoritmus, který kombinuje relevanci výsledku na zadaný dotaz spolu s tím, jakou pozici si firmy vysoutěžily v denní aukci. Výsledky hledání hlavně musí dávat smysl. Chceme se vyvarovat situaci, kdy stojíte na ulici například před otevřeným květinářstvím, začnete hledat právě otevřenou prodejnu květin v okolí a ve výsledcích tu, před kterou stojíte, nenajdete mezi prvními. Vymysleli jsme algoritmus, který si velmi důmyslně poradí i s těmito situacemi, upozorňuje Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.

Hledání v katalogu Firmy.cz bude doplněno o filtry vytvořené speciálně podle různých specifik kategorií firem. U on-line prodejců tak bude například možné vyfiltrovat pouze ty, u kterých se dá platit kartou nebo mají svá výdejní místa. U restaurací bude možné filtrovat místa, která mají právě otevřeno, disponují zahrádkou, jsou nekuřácká a podobně. Uživatelé budou moci firmy hodnotit prostřednictvím hvězdiček a komentovat nabízené zboží a služby. Podnikatelé pak samozřejmě dostanou možnost na recenze reagovat.

Překvapit chce i konkurence

Všechny plánované novinky chce Seznam.cz podřídit současným nárokům uživatelů katalogu i samotných firem. Uživatelé chtějí mít k dispozici relevantní, podrobné a aktuální informace, ale i možnost zpětné vazby a spojení s poskytovatelem služeb. Firmy pak chtějí být viděny lépe než konkurence, mít možnost okamžitě prezentovat srovnání s konkurencí a svou spolehlivost a v neposlední řadě žádají, aby jejich nabídku snadno našli ti správní lidé.

A to se snaží nabídnout i další katalogy. Na přelomu května a června nabídne vylepšení služba AdresářFirem.cz. Co bude na portále úplnou novinkou, je hledání firmy dle rádiusu. Pod hledáním by mělo být „upřesnit vyhledávání“ a po kliku by měl uživatel sjet dolů na stránku, kde bude umístěna mapa. U ní budou záložky hledat dle krajů, města, rádiusu, když si zvolí uživatel rádius, na mapku se umístí bod a uživatel vybere v jaké vzdálenosti firmu hledat, slibuje za tento katalog Veronika Rejžková. Miroslav Rojek, produktový manažer Najisto.cz pak novinky u konkurence komentuje takto: Náš katalog dostal novou podobu před zhruba rokem. Navíc většinu funkcionalit a vylepšení, které prezentuje Seznam u nových Firmy.cz, jako například detekce lokality, neomezený obsah pro neplacené profily a tak dále, už delší dobu na Najisto.cz máme. To, že to teď implementuje i Seznam, je pro nás jen potvrzením, že jsme se v minulosti vydali správným směrem. Samozřejmě vývoj ale nestojí a pracujeme postupně na dalších zlepšeních.

Katalogové zápisy podle Miroslava Rojka využívají nejčastěji právě drobní živnostníci a malé firmy, které nemají tolik prostředků nebo časových kapacit, aby si mohli spravovat a aktualizovat svůj web, případně investovat do jiných forem online propagace. Hlavní smysl, proč mít profil v katalogu, ale není jen v přivádění návštěv na web. Na placených profilech firem se vždy snažíme dávat kompletní informace, firmu navíc lze kontaktovat přímo z katalogového zápisu. Uživatel tak nemusí mít potřebu přecházet ještě na hlavní web firmy. Ale platí, že asi 30 % návštěvníků přechází na webové stránky firmy, vysvětluje Miroslav Rojek.

Je vidět, že Seznam.cz optimalizuje své služby na základě novinek, které již loni na trh vnesl Službomat.cz nebo třeba Yelp. Novinky ovšem nejsou k podnikatelům a firmám tak vstřícné, jak by mohly a měly být. U nás na Službomat.cz například už od začátku vzniku nabízíme firmám plnou verzi zdarma, bez placení za vložení fotek, videa nebo delšího popisu, jak je tomu v současnosti na Firmy.cz. Navíc firmy nenutíme podepisovat smlouvy a necháváme je regulovat si investice podle vlastního uvážení, uvedl v reakci na úpravy portálu Firmy.cz Vojtěch Lambert, ředitel nabídkového portálu Službomat.cz. Službomat pro firmy nabízí plnou verzi svých profilů, které obsahují kromě popisu firmy a služeb také vlastní foto a video galerii, hodnocení od předchozích uživatelů a možnost sdílet profil mezi přáteli na Facebooku či mailem. Tento model funguje už od května 2013 na třech platformách – počítač, mobilní aplikace a podpora na telefonní lince. 

Katalog Firmy.cz je absolutní jedničkou trhu. Loni ho využívalo více než 60 % všech lidí, kteří na internetu vyhledávali informace o firmách. S 30% podílem následuje na druhém místě katalog Najisto.cz. Necelých 6 % uživatelů internetu se rozhodlo pro službu 1188.cz. Adresářfirem.cz, Zlatéstránky.cz, WLW.cz nebo HBI.cz se dělí už jen o desetiny procent.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).