Poptávka po obchoddních zástupcích roste. Firmy mají problém s obsazováním těchto pozic ve všech odvětvích. Nedostatek vhodných kandidátů je především u specializovaných seniorských pozic, tedy o obchodníky s praxí tří a více let.
Velký problém najít kvalitní obchodníky mají firmy, které prodávají sofistikované produkty, třeba jiným firmám – segment B2B. Je to patrné u obchodníků s elektřinou. Mluvčí firmy ČEZ Ladislav Kříž uvádí, že kvůli vysokým nárokům ze 60 lidí v konkurzu vyhoví jen jeden. Málo obchodníků s energií má i Czech Coal. Obchodníky vysávají banky. Ty v posledních letech dramaticky měnily náplň práce lidí na přepážkách. Úředníci se už neuplatní jen sezením za stolem, musejí zákazníkům produkty sami nabízet. Přesto i finanční domy mají s tímto personálem problém. Bankéři se shodují, že po proškolení se skutečně uplatní jen necelá třetina lidí.
Zdroj: E15