Přestože se ekonomická recese dotkla většiny firem, přes 60 % z nich nemá žádný aktivní program na snižování nákladů. Čtvrtina společností o tom ani neuvažuje a pouze necelá pětina firem považuje snižování nákladů ze svoji prioritu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Ernst & Young „Úsporami k prosperitě: od snižování k optimalizaci nákladů“ provedeného mezi 561 vrcholovými manažery z 11 průmyslových odvětví.
Z našeho průzkumu je zřejmé, že mnoho společností se k otázce snižování nákladů staví až příliš pasivně. Riskují tak, že na případné oživení hospodářství nezareagují včas. Přestože se z optimalizace nákladů stal v průběhu uplynulého roku jeden z klíčových úkolů podnikového řízení, společnosti se doposud zaměřily především na dočasná opatření taktického charakteru, kterými získaly většinou úspory ve výši maximálně 10 %,
uvedl Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství Ernst & Young v České republice.
Firmy se místo optimalizace nákladů a tím i zvyšování zisku spíše stále věnují udržení či rozšiřování tržního podílu. Snížení výdajů považují za nejdůležitější především firmy z oblasti pojišťovnictví (46 %), telekomunikační společnosti a zpracovatelé ropy a zemního plynu (45 %) a realitní společnosti (44 %).
Snahu o snižování nákladů je z pohledu řízení podniku nutné považovat za naprostou samozřejmost. Pozornost managementu se nyní musí přesunout k optimalizaci nákladů, která bude přínosná z dlouhodobého hlediska. Budou-li společnosti na tuto problematiku nahlížet pouze jako na přechodnou a nepříjemnou záležitost, vystavují se riziku, že je konkurence předstihne,
dodává Petr Knap. Čtěte více: Jak snížit náklady? I v krizi platí „dvakrát měř, jednou řež“.