Od nového roku rozjíždí vládní agentura CzechTrade novou službu pro malé a střední podnikatele s názvem Design pro export. Služba by měla podpořit rozvoj průmyslového designu a zvýšit tak konkurenceschopnost českých firem na zahraničních trzích.
Z průzkumu, který si agentura nechala udělat, vyplynulo, že firmy, které službu využily již v roce 2005, byly spokojeny. Více než 80 procent z oslovených firem je přesvědčeno, že investice do designu zlepšila jejich konkurenceschopnost, 65 procent respondentů uvedlo, že jim lepší design výrobků pomohl exportovat a získat nové trhy a více než 50 procent firem bylo přesvědčeno, že díky zlepšení designu zvýšily svůj obrat.
I díky transformaci vytipovaných služeb z rušeného Design Centra ČR do nabídky CzechTrade můžou podniky využít systém podpory v podobě odborných workshopů, seminářů, účasti na zahraničních akcích, poskytnutí dotace na vypracování designového návrhu nebo třeba podrobné informace zahraniční kanceláře CzechTrade o stavu designu v jednotlivých zemích.
První odborný seminář na téma užití průmyslového designu v rámci nové služby se plánuje uskutečnit 27. března na brněnském veletrhu Mobitex za účasti předních českých průmyslových designérů a zástupců malých a středních firem. Seminář na téma Průmyslový design jako konkurenční výhoda při pronikání na nové trhy by se měl uskutečnit v Praze 22. května.
Celkem se plánuje zorganizovat v rámci služby Design pro export v příštím roce 6 – 10 specializovaných seminářů. Počítá se také s účastí českých designérů na dvou specializovaných veletrzích v zahraničí. Od druhé poloviny příštího roku začne CzechTrade rovněž nabízet individuální službu malým a středním firmám, umožňující za výhodných podmínek využít služby designérů na zpracování nového designového návrhu produktů.