Řekněte nám na úvod podrobnosti k hotelu Park Inn. Kdy vznikl? Jak dlouho už jste na trhu?
Od 30. března probíhal tzv. soft openning, což značí, že hotel byl otevřen pro první hosty. Ale oficiální otevření hotelu bylo 21. dubna. Provoz hotelu prakticky běží přes dva měsíce.
Pod jakou celosvětovou síť tento hotel spadá?
Park Inn Prague v Praze patří pod skupinu Rezidor Hotel Group, což je mezinárodní společnost s centrálou v Bruselu a celosvětovým působením, která má ve svém portfoliu mnoho známých značek jako je např. Radison Blue.
Pojďme se bavit o hospodářské recesi, která je v Česku aktuální. Přední ekonomové neočekávají, že by se vývoj v brzké době mohl zlepšovat. Proč zrovna v této době otevíráte hotel?
To je otázka spíše na investory. Nicméně bych rád zdůraznil, že hospodářská recese v Česku nás ani tolik neovlivňuje. Necelých 95 % našich zákazníků jsou klienti ze západní Evropy, proto spíše sledujeme, jaké jsou hospodářské výsledky právě v těch západoevropských zemích.
Ale tam je právě ta ekonomická situace horší…
Ano, to je pravda. My však hledíme na to, že jsme hotel nový, který není zatížený hospodářskými výsledky z předchozích let a také na to, kolik klientů přijíždí do Prahy. Proto je naším hlavním cílem ty klienty k nám dostat a starat se o ně v takové formě, aby se nám nadále vraceli. Pokud to vezmu z celkového pohledu, máme zájem oslovit korporátní klientelu z Prahy 4, kde se rozrůstá byznys sféra, a také se snažíme oslovovat velké tour operátory a také nesmíme zapomenout na incomingové agentury v Praze. V neposlední řadě pak očekáváme rezervace z našeho centrálního rezervačního systému od Rezidoru.
Přesto obsazenost hotelů oproti minulému roku poklesla o 18 %. Není to přece jen risk ze strany investorů, vkládat opravdu nemalé finanční prostředky do takového projektu?
Já nejsem investor.
Dobře, ale zastáváte výkonnou funkci, která zájmy investorů hájí…
Pokud to vezmu z pohledu investora, každý samozřejmě takovou investici vidí v dlouhodobém horizontu. Plány, kdy se hotel začal projektovat, a dělaly se různé analýzy, byly v době, kdy Praha zažívala ještě turistický boom a který ještě částečně trvá. Nemůžeme pochybovat o tom, že Praha má potenciál i do budoucna. A myslím, že i státní agentury, které hájí zájmy Česka v zahraničí, si bezpochyby toto velmi dobře uvědomují. Osobně navíc vím, že Praha sama o sobě bude vynakládat až 80 milionů korun na různé marketingové aktivity. Takže ano, hotelový byznys je momentálně kvůli recesi v útlumu, ale do budoucna, respektive již v příštím roce, půjdou všechna čísla kolem našeho byznysu opět nahoru.
Vy jste zmínil státní agentury pro rozvoj investic. Předpokládám, že jste měl na mysli CzechTourism. Spolupracujete úzce s těmito institucemi?
Ano, měl jsem na mysli CzechTourism. Díky i předchozím zkušenostem z jiných hotelů můžu potvrdit, že vím, jak funguje spolupráce a dokážu si ji představit. V tomto ohledu se snažíme rozvíjet i spolupráci s ČSA či různými ambasádami.
Podle posledních informací se mění struktura klientů, kteří cestují do Česka. Vnímáte tento trend i ve vaší síti? Jak se přelévá struktura obsazenosti, co se týká klientů?
Toto bohužel příliš nemohu komentovat, protože tento hotel není dlouho na trhu.
Ale nepochybně máte zkušenosti z předchozích svých působišť?
V tom případě mohu potvrdit, že klientely z konferenčního byznysu ubývá. Je to trend posledních 8 až 12 měsíců. Samozřejmě úbytek tohoto segmentu tlačí ostatní hotely, především těch čtyř a pěti hvězdičkových, do toho, aby se snažily oslovovat i klientelu nižších kategorií. A proto také celková cenová hladina trhu klesá.
Chápu to správně, že jdete s cenami dolů?
My s cenami níže ani tak nejdeme. My jsme s cenou na úrovni naší konkurence. Nevyčníváme ani dolů ani nahoru a to je pro nás základ, mít tržní ceny. Nicméně mohu potvrdit, že pokud by hotel vznikl před dvěma lety, měl by jiné ceny než má v současnosti. Každopádně jen kopírujeme vývoj trhu.
Proč zrovna tato budova, kde ostatně probíhá i náš rozhovor?
Tato budova měla původně industriální poslání a sídlily zde byly původně tiskárny a vydavatelství. Stavba budovy se datuje k roku 1907 a tisklo se tu až do počátku tohoto století, mimo jiné i Rudé Právo. V tomto ohledu jsme i interiéry nechali navrhnout v duchu předchozího účelu, který tato budova plnila, tedy tiskárny.
A proč zrovna tato lokalita? Když se podíváme z okna, vidíme poměrně dost rušnou ulici, kde je silný provoz aut a navíc hned vedle ní je železniční trať? Trochu nevýhoda.
Hluk ale v hotelu takový není. My jsme sázeli na výhody této lokace. Hosté po opuštění budovy hotelu jsou ihned u Vltavy, mají výhled na pražský Hrad a navíc díky právě této lokaci můžeme nabídnout služby a servis pro korporátní klientelu z Prahy 4, o které jsem ostatně již hovořil. Jsme jeden z nejbližších hotelů v tomto byznys districtu, který se v této oblasti ostatně stále rozvíjí.
Vraťme se ještě k hospodářské recesi a ke klesajícímu zájmu o hotelové služby. Jak tomu chcete předcházet? Jaké ojedinělé nabídky máte ve svém portfoliu?
Chtěl bych zdůraznit, že chceme být především aktivní a kreativní. Pokud to vezmu z klientského segmentu, tak každý má jiné požadavky. Co se týká korporátních klientů, tak ty se snažíme oslovit především velikostí našich pokojů, které jsou v Praze ojedinělé, poskytujeme jim navíc internetové připojení zdarma a také mohou využít naše fitness centrum, které se nachází na střeše budovy. Kvalitní snídaně a vybavení pokojů jsou u tohoto segmentu samozřejmostí. Pro klienty z řad turistů plánujeme nákup například jízdních kol, protože hned vedle hotelu máme oblíbenou cyklostezku, a rodinám budeme nabízet piknik koše, které si mohou vzít s sebou na tolik turisticky oblíbené lokace, jakou je například nábřeží Vltavy a Vyšehrad.
Máte i finanční, respektive slevové, podpůrné programy pro své klienty?
To ani tolik nepreferujeme. Soustřeďujeme se spíše na to, jak za tržní cenu nabídnout svým zákazníkům kvalitní produkt včetně vstřícného přístup ze strany našeho personálu.
Hotel je nový, bude vyžadovat silnou marketingovou podporu. Jenže právě náklady na marketing většina firem kvůli krizi ořezává. Jak vy?
Marketingové aktivity byly již vyvíjeny před otevřením hotelu formou outdoor reklamy, dále jsme nakoupili mini auta, která jsou v barvách hotelu, a další plán se v tomto duchu i nadále vyvíjí. Budeme například investovat do internetových portálů tak, abychom byli dobře a rychle viditelní ve vyhledávačích. Máme navíc tu výhodu, že nás marketingově zaštítí i síť Rezidoru, který investuje nemalé finanční částky do marketingové podpory a rozhodně je nebude ani v tomto období snižovat.
Fotogalerie
Foto: Ivana Dvorská