Franšízing není pro kreativní lidi, nápady po vás nikdo nechce

1. 10. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Start podnikání se silnou značkou v zádech je dobrá věc, ale není vhodná pro všechny. Ti, co chtějí svůj byznys rozvíjet, by se do franšízingu pouštět neměli.

Česká asociace franchisingu (ČAF) pořádala Franchising Forum 2015, kde se mohli zájemci setkat s celou řadou manažerů jednotlivých franšízových konceptů, které pod asociaci patří. Jedním z hlavních témat konference byla interní komunikace mezi franšírozem, tedy zástupcem značky, která své know-how nabízí, a franšízantem. 

Psali jsme: Kdy se skutečně vyplatí franšízing? Přinášíme pro a proti

V České republice je z čeho vybírat

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ve franšízingu se meze kladou, kreativu musíte odsunout na druhou kolej. 

V České republice lze využít přes dvě stovky franšíz. A jejich počet každým rokem roste. Na výběr je jak z tuzemských značek, tak i ze zahraničních. Franchising v České republice prokazuje vysokou vyspělost nejen strukturou odvětví a uspořádáním trhu, ale také počtem konceptů, kterých zde momentálně působí přes 240, a toto číslo stále roste, říká Jan Gonda, prezident ČAF.

Psali jsme: Franšíza zjednodušuje začátky podnikání

Gastronomie, kosmetika, krása, fitness a zdraví, služby nebo například domácnost a bydlení. To je jen stručný výběr kategorií, ve kterých je možné začít podnikat s tzv. fanšízou. A každý rok se na českém trhu objevují další. Franšízové podnikání ale není vhodné pro všechny. Což také vyplynulo z jedné z panelových diskusí na Franchising Foru 2015.

Kreativitě se meze kladou 

Franšízing je systém podnikání, který kombinuje sílu know-how zavedené firmy na trhu a snahu a iniciativu drobného podnikatele. Franšízing lze doporučit pro rozvoj malého a středního podnikání, podnikatel však nesmí být příliš kreativní.

Čtěte také: 3 značky, o kterých jste netušili, že nabízí možnost franšízy

V rámci panelové diskuse na téma interní komunikace franšízora a franšízanta zazněla jedna z důležitých myšlenek. Nejenže je důležité dodržovat stanovená pravidla, ale není nutné, ba dokonce není žádoucí, aby se franšízant pouštěl do jakékoli kreativy a měl nutkání byznys měnit. Pravidlo, že franšízing není úplně pro kreativní lidi, je pravda, uvedl Radim Štantejský, manažer projektu BrokePOINT, a dodává: Není to o demokracii v tom, že se bude franšízant k něčemu svobodně vyjadřovat.

Mohlo by vás zaujmout: Vydělávejte peníze s Kofolou. Spouští nový fast food NAGRILU. Podívejte se

Podobně nastavená interní komunikace je také v konceptu lékáren Benu, kde se ale s kreativou lidí setkávají jen sporadicky: Lékárníci jsou spíše sociálně zaměření, je to hlavně o komunikaci s lidmi, nemají ambice něco měnit, uvedla Michaela Giblová, franchisová manažerka lékáren Benu.

MM 25 baliček

Gastronomie je nápadům otevřenější

Trochu jiná situace je v gastronomii. V této oblasti je někdy žádoucí franšízantům naslouchat a podněty nebrat na lehkou váhu. Především, týká-li se to zákazníků jednotlivých krajů a oblastí: Franšízanti v grastronomii jsou velice kreativní, ale my je občas posloucháme. Gastronomie se vyvíjí, je tedy dobré se držet nových trendů, prozradil franchisový manažer Potrefené Husy, Jan Trochta.

S velkými ambicemi věci měnit se setkávají také ve franšízovém konceptu Extéria, který nabízí služby v oblasti bezpečnosti práce a požární ochrany: Naši franšízanti jsou obchodníci a často se u nich objevuje ambice věci měnit. I když to nechceme, nasloucháme jim, uvedl jednatel a majitel firmy Extéria Miloslav Ramach.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).