GDPR ve zdravotnictví: Právo na výmaz neplatí, doktor musí data archivovat

31. 5. 2018
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ochrana osobních dat se vztahuje také na obor zdravotnictví. Porušením může být i hlasitý hovor doktora s pacientem nebo nezajištěná kartotéka.

Nařízení o ochraně osobních údajů musí řešit také lékaři. Ti o svých pacientech sbírají obrovské množství údajů. Podle slov Cyrila Muchy, lékaře, který se dlouhodobě věnuje problematice elektronizace zdravotnictví, s účinností GDPR se nic zásadního nezmění. 

Ochrana údajů musela být vždy, jenže ne vždy se dělala a dělá dobře. Takže i když to nejsou zásadní změny, bylo by vhodné GDPR využít k tomu, aby došlo ke zlomu a každý se nad tímto problémem zamyslel. Není to jen o tom, jestli posílám informace mailem, nebo je sděluji po telefonu, ale může to být třeba o tom, že je přes dveře slyšet, když hovořím s pacientem o jeho nemoci a celá čekárna to slyší. I to je špatná ochrana osobních údajů, říká v rozhovoru pro server Vitalia.cz Cyril Mucha. 

Celý rozhovor s Cyrilem Muchou čtěte na sesterském serveru Vitalia.cz: Špatná ochrana osobních údajů, to jsou i nedovřené dveře do ordinace

Upozorňuje také na to, že by se lékaři měli ujistit, že firma, která jim poskytuje software, dostatečně chrání jejich data. Výmaz dat na požádání pacienta se lékařů netýká, ti je podle zákona musí archivovat. Jak dlouhá je doba na povinné uchovávání dat?  Je to složitější, zcela zjednodušeně lze říci, že je to minimálně deset let od poslední návštěvy pacienta v dané ordinaci, dodává Mucha. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).