Google míchá s výsledky mobilního vyhledávání. Zatím ale netřeba panikařit

5. 6. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Nestihli jste připravit mobilní verzi vašeho webu a bojíte se, že pro Google přestanete existovat? Zbytečně. Chyba se dá dohnat téměř okamžitě. Víme jak.

21. dubna 2015, to je datum, od kterého Google začal upřednostňovat webové stránky kompatibilní s mobilními zařízeními. Objevila se řada informací o tom, že je potřeba weby, které na to nejsou připraveny a mobilní verze nepodporují, co nejrychleji upravit, protože jinak hrozí, že se v googlovském vyhledávání budou propadat stále hlouběji a hlouběji. Podrobnosti jsme přinesli v článku Nový algoritmus vyhledávání od Googlu dolehne i na e-shopy. Co s tím? Google už provedl v deseti zemích včetně USA a Japonska test a vyšlo mu, že pouze hledání z mobilních zařízení překračuje 50 %. Nový algoritmus by proto měl mít poměrně zásadní dopad. A co se zhruba šest týdnů po této změně děje u nás? Pro mnohé k žádné změně nedošlo. Zatím. Nový algoritmus nabíhá pomalu a zřejmě ještě nějakou dobu bude.

A další důvod, proč jste ještě nezaznamenali žádné změny, je to, že Google tímto opatřením netrestá, ale odměňuje. Pokud se tedy vaše ještě ne zcela optimalizované stránky pro mobilní vyhledávání nikam nepropadly, není to tím, že by Google nečinil, ale tím, že vás ještě nikdo nepřeskočil. Přesto ale s přechodem na responzivní nebo mobilní verzi webu neotálejte. Ke změně v pořadí může dojít velmi rychle. A vůbec ne z toho důvodu, že si s námi Google chce hrát. Tento trend přichází přímo od uživatelů, kteří mobilní přístup na internet používají stále častěji.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Počet českých internetových uživatelů, kteří navštěvují webové stránky zapojené do výzkumu NetMonitor z mobilních zařízení, překročil 4 miliony. Znamená to, že v průběhu posledních 6 měsíců se tento počet zvýšil o více než 1,5 milionu uživatelů, přibližně o 60 %. Počet všech uživatelů navštěvujících měřené weby dosáhl 9,7 milionu, přičemž denní návštěvnost činí v průměru 4,3 milionu RU. Návštěvnost z mobilních zařízení začala rychle růst koncem loňského roku. Zatímco v srpnu 2014 dosahoval počet uživatelů navštěvujících měřené webové stránky z mobilních telefonů a tabletů 2,5 milionu, v říjnu jich bylo již přes 3 miliony. O tři měsíce později, začátkem roku 2015, překročil jejich počet rekordní hodnotu 4 milionů, popisuje Petr Kolář, analytik Sdružení pro internetový rozvoj.

Nejvíce uživatelů navštěvuje z mobilních zařízení domovské stránky portálů (více než 200 milionů zobrazení), weby z oblasti e-commerce (120 milionů zobrazení) a komunitní a komunikační servery (téměř 90 milionů zobrazení). Kategorií, která dosáhla nejvyššího podílu mobilních zobrazení stránek oproti zobrazením z klasických PC, bylo Těhotenství a rodičovství, kde třetina zobrazení pocházela z mobilních telefonů a tabletů.

Dále čtěte: Jak mohu jako majitel webu docílit toho, aby uživatelé neblokovali reklamu?

Investujte do mobilní verze svého webu

Má tedy smysl investovat do responzivní nebo mobilní verze webu? Už jen podle NetMonitoru rozhodně ano. Po změně algoritmu v Google vyhledávači musí správci firemních profilů veškerou komunikaci a kampaně přizpůsobit komunikaci přes mobilní telefony. Z pohledu působení na Google je také velmi důležité aktivně využívat další Google platformy jako jsou Google Places a sociální síť Google Plus. Přes tyto platformy totiž přichází na web stále více návštěvníků. Google Places a Google plus jsou tak velmi důležitými součástmi SEO aktivit. Google plánuje svou sociální síť dále rozvíjet a přestavovat. Mluví se i o koupi Twitteru, říká Vojtěch Lambert, ředitel společnosti LCG New Media. Z pohledu Google Adwords je velice klíčové cílit reklamy separátně na mobilní zařízení a separátně na pevná zařízení. V případě, že na to správci firemních profilů neberou zřetel, hrozí jim penalizace a nemohou využívat zobrazování na maximum pro každé zařízení.

Google teď připravil celou řadu možností, jak mobilním uživatelům nabízet co nejrelevantnější reklamy. Velmi dobře se tak dá optimalizovat přímá rezervace hotelu z Google, dále nové vlastnosti využijí například automobilky pro ukázku nejnovějších modelů nebo prodejci. Od konce minulého roku Google také testuje novinky, které jsou zaměřeny více na lokační bázi a které nyní řeší prostřednictvím jednoduché mobilní aplikace Google Express. Očekává se ale, že tato novinka bude představovat revoluci v cílení napříč platformami. Google tak následuje Facebook, který tuto novinku zavádí v USA a brzy ji snad uvidíme i u nás, dodává Vojtěch Lambert.

Mohlo by vás zajímat: E-shopaři, přechod na HTTPS má smysl. Čtěte, co si však musíte ohlídat

Zpoždění se dá dohnat během tří dnů

Pro klid všech, kteří tyto novinky nesledují a nebyli na ně připraveni, je nutné připomenout, že ovlivněno je pouze vyhledávání z mobilních telefonů, ne tedy tabletů a dalších desktopových zařízení. Nový algoritmus googlovského vyhledávání také funguje v reálném čase. Není proto nutné stresovat se ani tím, že by se váš web mohl propadnout příliš hluboko. Jakmile bude upraven do náležité podoby, bude automaticky zařazen do výsledků mobilního vyhledávání. Nemělo by to trvat déle než 72 hodin. Roboti v tomto případě fungují mnohem rychleji než nabíhají výsledky nového algoritmu a přepočítávání pozic.

Když budete volit mezi responzivním a mobilním webem, klidně zvolte mobilní a nebojte se upravit pro mobilní verzi jen některé jeho URL. Algoritmus totiž zkoumá každou URL webu zvlášť a jedna jeho specifická část celkový výsledek vyhledávání nepokazí.

A v žádném případě neberte nový algoritmus vyhledávání jen jako nutné zlo a investici do mobile-friendly webu berte jako vklad do podnikání. Mobily jsou užitečné zvlášť pro lokální byznys, kdy si o vás lidé mohou zjistit informace ve chvíli, kdy to potřebují a vyrazit k vám například na oběd nebo se informovat na možnost ubytování. Nabídněte svým potenciálním klientům nejen mobilní verzi webu, ale i její snadné užívání. Vhodná jsou velká tlačítka, dobře čitelný text i funkce Click to Call, kdy může návštěvník webu pouhým kliknutím na telefonní číslo přejít k telefonování. U dlouhých stránek nezapomeňte na tlačítko Návrat na začátek stránky.

A nakonec ještě jeden argument pro mobilní verze webových stránek. Google PageSpeed Developers doporučuje načítání obsahu do jedné sekundy, samozřejmě v závislosti na dostupnosti signálu. Této rychlosti nejsou nemobilní přizpůsobené. A lidé dnes od internetu mimo jiné žádají rychlost.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).