Google PageRank zmizel. Týká se to i vaší firemní stránky

21. 4. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ukončení veřejného zobrazování Google PageRank bylo oznámeno v březnu tohoto roku. Minulý týden se tak stalo skutečností. V čem byl super a v čem k ničemu?

Google PageRank (GPR) nadobro zmizel z Google Toolbar a servery Google ho přestaly vracet. Prostě je pryč. Zdali ho do budoucna nahradí Google něčím jiným, nikdo neví.

Proč byl Google PageRank tak super

O GPR si můžete přečíst spoustu věcí. Na většině českých diskuzních fór například to, že nemá cenu jej sledovat a že byl k ničemu. Ve skutečnosti existovalo několik důležitých věcí, které se díky němu SEO šamani dokázali dozvědět. Samozřejmě ještě v dobách, kdy se pravidelně aktualizoval, což už je nějaký ten rok.

Mohlo by vás zaujmout: Každý podnikatel na volné noze by měl blogovat. Vytváří si svou obchodní značku

Asi veřejnosti nejznámější a zřejmě i nejdůležitější bylo, že poukazoval na možné problémy. Než přišel Google Penguin, tak zobrazoval penalizace za prodej zpětných odkazů. Vynulování GPR byl jasný signál že se něco děje. Dokonce jste ani nemuseli čekat na velké přepočty. Pokud jste s někým odkazy měnili, anebo nakupovali, tak podmínkou byl GPR. 

U expirovaných domén poukazoval na existenci předchozího webu. Pokud doména GPR neměla, předtím na ní nebylo nic zajímavého, u moc vysokého GPR to zase zavánělo přesměrováním.

Co se už moc neví, je, že SEO mágové dokázali díky změnám GPR zjistit, které odkazy mají jakou hodnotu. Například se několika testy u nových domén zjistilo, jak moc si Google cení odkazů z vlastních služeb. Například, že bývalé Google Places (dnes Google Moje Firma) jsou jedním z nejdůležitějších odkazů, které můžete získat. Stačilo menší lokální podnik přidat a rázem jste obsadili přední příčky. Tehdy to vedlo k zjištění, že co si může Google ověřit, tak má pořádný vliv na autoritu webu (Na Google Places probíhá ověření dopisem). Podobné testy probíhaly prakticky nonstop. Jistě je možné sledovat pohyb pozic, ale to ty jsou relativní. Pokud za nějaký odkaz byl rovnou GPR 2, tak bylo jasné, že jste narazili na něco velkého.

Proč byl Google PageRank k ničemu

K aktualizacím docházelo nepravidelně. Byly velké přepočty a malé. Dříve velké probíhaly jednou za 3 měsíce, popřípadě vždy k nějakému svátku. Malé zhruba jednou za měsíc. Později stále méně často až jednou přestaly úplně. Stačilo tak nakoupit domény s ranky a prostě prodat odkazy, protože jste věděli, že o tyto ranky nepřijdete. Nepravidelné aktualizace vedly k mnoha problémům. Spousta domén byla koupena jen za účelem prodeje odkazů, aniž by tuto hodnotu vůbec měla.

Čtěte také: Recenze, fotky i videa. To všechno vám přivede zákazníka

Jedním číslem vyjádřit autoritu webu bylo možné, když byl internet malý. Později však začaly vznikat různé druhy webů (blogy, diskuze, eshopy) s různým zaměřením. Nebylo možné srovnávat autoritu diskuzního warez fóra s blogem světově uznávaného vědce. Přesto mělo warez fórum větší GPR díky odkazům. Google PageRank byl v podstatě nic neříkající.

Z pomocného ukazatele se stala modla. Spousta lidí se na něj natolik upnula, že nedělali nic jiného, než získávali odkazy z webů s vysokým GPR a zanedbávali ostatní věci. GPR rovná se SEO, což postupem času byla větší a větší chyba. Chtělo si to držet odstup a brát jej pouze jako pomocný ukazatel, jenomže to byl jediný ukazatel, který lidem Google poskytl.

Čím ho nahradit

Dobrou náhradou je MoZ Domain/Page authority v kombinaci s MoZ Rank (viz. moz.com/researchtools/ose/). Ne protože by byl nejlepší, ale prostě vždy byl nejpřesnější. Když se tyto hodnoty posunuly nahoru, tak vzrostly pozice i GPR. Existují i neveřejné informace, jak byli lidi z Google překvapeni podobností s GA. Mít údajně přístup k datům z GoogleBota a penalizacím, tak by mohl klidně GPR simulovat. Mimochodem později v MoZ zavedli i SPAM score odkazů, které mohou být potenciálně nebezpečné.

Čtěte také: Firma měla na Facebooku 70 tisíc fanoušků. Profil zrušila a vydělala na tom

K MoZ se postupně přiklání i některé systémy na prodej zpětných odkazů například backlinks.com. Mimochodem pokud máte nějaký mrtvý web s MoZ rank, tak neváhejte a přidejte jej. Pár dolarů měsíčně za nic se vždy hodí. Penalizace GRP se už bát nemusíte.

GPR zmizel, Google ho stále používá

Samozřejmě GPR zmizel jen z veřejných ukazatelů. Google ho stále používá pro hodnocení stránek. Zdali tak, jak jej známe, to se neví, zřejmě však v jiné podobě a hlavně aktualizovaný. Odkazů se jen tak zbavit při hodnocení autority prostě nejde.

skoleni_8_1

Mimochodem existuje teorie, že jej Google přestal počítat, protože pro něj dostupný internet je příliš velký, aby každé stránce mohl GPR přiřadit. Přeci jen hodnota ranku jedné stránky záleží na hodnotě všech, které na ní odkazují.

Mohlo by vás zaujmout: Jak mohu jako majitel webu docílit toho, aby uživatelé neblokovali reklamu?

Autor článku

Mám blog http://404m.com. Sleduji aktuální dění kolem #domén, #reklamy, #SEO a průběžně o tom píšu. Sledujte mě také na Twitteru a Google+

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).