Havlíček: Také v #EET je skulina jak vrata. Kdo bude chtít podvádět, bude

29. 6. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek.
Česká e-commerce si může alespoň částečně oddechnout. Nebude muset evidovat tržby u dobírky placené v hotovosti. Jaké další změny by mohly přijít?

Teprve až 1. prosince začne v praxi fungovat elektronická evidence tržeb v první vlně. Už nyní vyplouvají na povrch výjimky, které její fungování částečně změní. Dobrou zprávu má Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) pro e-shopy. Platba na dobírku, pokud nebude dopravní společnost předávat prodejci hotovost, se nebude muset evidovat. Zároveň už Finanční správa ČR připravuje metodiku, kdy v určitých situacích půjde požadované údaje o tržbách přijatých v době poruchy zařízení zaslat jednou sumární částkou. 

Začíná se také skloňovat pojem liberace, kdy v případě poruchy zařízení pro EET nemusí mít podnikatel povinnost zaslat údaje o tržbě řádně a včas. Zároveň by ani nemusel vystavit zákazníkovi účtenku, pokud si ji sám nevyžádá. Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba potom musí Finanční správě ČR prokázat, že vynaložila veškeré úsilí, aby porušení právní povinnosti evidovat tržby zabránila. Podnikatel by však měl údaje o účtence zaslat finanční správě dodatečně. Zda je toto první hluché místo, jak podnikatelé můžou evidenci tržeb obcházet, i o tom jsme si povídali s Karlem Havlíčkem, předsedou představenstva AMSP ČR. 

Podařilo se vám vyjednat výjimku pro e-shopy, když zákazník bude platit zboží na dobírku přepravci v hotovosti. Jak jste ministerstvu doporučili tuto výjimku? Jaké byly vaše konkrétní argumenty?

Já bych ani nehovořil o výjimce, my jsme logicky ukázali, že pokud spediční firma přijme od nakupujícího hotovost a poukáže ji e-shopu bankovním převodem, což ve většině případů nastává, tak se nejedná o klasickou hotovost, ale o bezhotovostní příjem. E-shop nemůže nic zakamuflovat, stát má jasný důkaz, že mu tržba proběhla, a EET v tomto případě ztrácí smysl. Ministerstvo mělo naše argumenty dopředu, nic jsme nepodcenili, vše měli detailně nastudované. Věcně jsme argumentovali a bez problémů jsme se jak s panem ministrem, tak jeho náměstkyní dohodli.

Ministerstvo financí bylo vždy nekompromisní k jakýmkoli změnám. Proč najednou ten obrat?

Ministerstvo je podle mě nekompromisní k chaotickým výkřikům některých zástupců podnikatelů, ale pokud jsme přišli s konstruktivním návrhem, vždycky jsme měli možnost jej vysvětlit. Jasně jsme se s ministerstvem dohodli, že budeme sbírat v rámci velké tour k EET, kterou děláme napříč regiony, všechny připomínky, a narazíme-li na něco, co zásadně zkomplikuje firmám život, něco, co je zcela nelogické, co nedává smysl, že to okamžitě otevřeme a budeme řešit ještě před spuštěním EET. To děláme a něco tím pádem ještě za pochodu měníme. Podle mě to je úloha asociace, nekřičet, ale jednat. Kdybychom byli pouze v opozici, EET se stejně zavede, ale s daleko horším dopadem, tím jsem si jistý.

Na sociálních sítích se hned po oznámení této změny začaly množit spekulace, že e-shopy díky této výjimce zruší příjímání hotovosti při vydávání zboží osobně a budou požadovat platby předem. Myslíte si, že takový scénář může nastat?

Určitě ne. E-shopy se musí chovat tržně, a pokud někdo bude chtít platit hotově, pak ho těžko budou odmítat. V tuto chvíli se neudělalo nic jiného, než že se platba, která objektivně přijde na účet, byť zprostředkovaná, nebude vést v režimu EET, poněvadž je to zcela zbytečné. To oceňují všichni seriózní provozovatelé e-shopů. Jen za dnešek máme obrovské množství kladných reakcí.

Mezi další změny, ke kterým finanční správa už připravuje metodiku, patří možnost, že podnikatel bude moci v případě poruchy zařízení pro EET požadované údaje o tržbách přijatých v době poruchy zařízení zaslat jednou sumární částkou. I tuto možnost jste s ministerstvem dohodli? A jak to bude v praxi fungovat?

I to vyplývá z požadavků velké skupiny, hlavně malých podnikatelů, kteří nebudou mít náhradní přístroj a v případě jeho rozbití budou muset pár dní prodávat přes papírový bloček. Považujeme za nesmysl ho následně zdržovat tím, že by musel vše datlovat znovu, prostě až bude mít pokladnu nebo tablet spravený, tak to navstupuje jednou tržbou, tedy součtem všech hotovostních příjmů po dobu opravy přístroje. Opět ministerstvo bez problémů tento požadavek akceptovalo.

Nemyslíte si, že kreativní Češi v tom hned najdou skulinku, aby se některým evidovaným tržbám mohli vyhnout?

Tu si najdou vždycky, ale striktně odmítám stavět EET na bázi toho, že podnikatelé podvádějí. Drtivá většina nikoliv a jestliže se jim nyní komplikuje trochu život, pak jim musíme režim udělat takový, že budeme minimalizovat jejich případné problémy. A na ty, co budou podvádět, si stát musí najít kontrolní nástroj.

Narážím tím na další věc a tou je liberace, když se například podnikateli zařízení zcela porouchá nebo u mobilního přístroje jednoduše dojde baterka a není tedy schopen účtenky vydávat a tuto povinnost ani v případě liberace nemá. A tady hned vidím do budoucna problém třeba u řemeslníků, kteří by mohli na dohodu se zákazníkem svojí mobilní aplikaci „vybít“, pokud se bude jednat o finančně zajímavou zakázku. Dnes se to dělá například běžně u řemeslných zakázek, kdy řemeslník nevydá zákazníkovi účtenku a ten dostane celkovou zakázku za lepší cenu, protože řemeslník z toho pak nemusí odvádět DPH. Není toto první skulinka, jak v EET podvádět?

Skulinka není v tom, že to svede na baterku. Skulina jak vrata je v tom, že on se prostě stejně zákazníka zeptá a doklad mu nevydá, ani když mu přístroj pojede jak hodinky. Bude to tedy opět v nemalé míře záležet na dohodě se zákazníkem. Toto nevyřeší EET, proto mám určitý problém zavádět ji i do segmentů, kde se udělá jedna transakce za den, třeba řemesel. Ale nepředbíhal bych, uvidíme, jak se rozjede EET v segmentu restaurací a obchodu, a pak se bude diskutovat, jak dále. Chápu, že zákon je napsán, ale vždy bude prostor pro jeho případnou revizi. To není ani výhrůžka, ani slib, pouze věcně tvrdím, že je předčasné diskutovat o tom, co bude za dva roky.

Pojďme ještě k tématu účtenkové loterie. Ta by se podle náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové měla spustit už v březnu příštího roku. Vy jste dlouhodobě proti účtenkové loterii. Budete i o tomto tématu s ministerstvem jednat, nebo jste už smířený s tím, že účtenková loterie bude? 

Nejsem smířený a budeme jednat dále. Uznávám, že tak, jako se nám podařilo s ministerstvem konstruktivně dojednat od začátku nápadu EET opravdu velké množství ústupků a kompromisů, tak tady se nám to nedaří. V jednu chvíli už to vypadalo nadějně, že účtenková loterie bude jen jako počáteční marketingová akce při zavádění, to bych ještě překousnul, ale bohužel to směřuje do průběžné aktivity. Já se s tím nesmířím nikdy, vadí mi to technicky i principiálně a tak jako otevřeně všude tvrdím, že EET je nástroj moderní doby, zavádí ho v různých podobách všude a má smysl, tak říkám, že účtenková loterie je nesmysl a posouvá nás o desítky let nazpátek. Na chleba a hry nevěřím.

Co vidíte ještě jako problematické u evidence tržeb? Jaké další konkrétní výjimky byste rád pro podnikatele vyjednal?

Snažíme se ještě usnadnit režim pro B2B firmy, které prodávají vše na fakturu a velmi výjimečně prodají přímo z fabriky, ze skladu za hotové lidem tzv. z ulice. Pokud se jedná třeba o procento z celkové tržby, tak je na zvážení, má-li EET rovněž používat. Stále se snažíme s ministerstvem řešit i zatížení těch opravdu nejmenších, s obratem v řádu nízkých statisíců nebo spíše desetitisíců ročně, ale nic neslibuji. Navíc stále bereme v potaz, že nechceme jinou skupinu podnikatelů znevýhodnit. Vážíme na lékárenských vahách a moc dobře si uvědomuji, že každým opatřením, sebelépe míněným, naštveme někoho dalšího.

Kdy na tato témata přijde řeč?

fin 25 - early cena

Jednáme nyní dvakrát týdně osobně, mailem, telefonicky.

Děkuji za rozhovor.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).