Heslo „Národ sobě“ znovu ožívá. Zákazníci jdou po českém tovaru

23. 10. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Pokud zakládáte nový obchod, zkuste vsadit na domácí produkty. Právě ty podle posledních zjištění hrají mezi českými zákazníky prim.

Češi drží při sobě. Ač se to nezdá a na první pohled se celý národ žene do obchodů nadnárodních řetězců nabízejících nižší ceny, podle průzkumu je pro dvě třetiny Čechů důležité, zda výrobky a služby, které nakupují, pocházejí od českých rodinných firem. Vyplynulo to z průzkumu, který vznikl v rámci soutěže Rodinná firma roku. Za české produkty je ochotno připlatit si 9 z 10 Čechů. Nejčastěji jdou zákazníci po tuzemských potravinách, nepohrdnou ani řemeslnými výrobky nebo službami. Téměř 40 % lidí si také rádo koupí české oblečení a obuv. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Význam rodinných firem v České republice pomalu roste a zákazníci dávají stále častěji přednost jejich produktům a službám. Současně jsou tyto firmy pro národní hospodářství velice důležité, neboť umí flexibilně reagovat na změny poptávky, či respektují specifika dané oblasti. V některých západoevropských zemích produkují až 80 % HDP, okomentoval náladu zákazníků David Řehoř, jeden z pořadatelů soutěže.

Mohlo by vás zajímat: Nakoukněte s námi do vyhlášeného lahůdkářství, kde vyrábějí tradiční chlebíčky

Pokud je zboží nebo služba nabízena malou rodinnou firmou české provenience, zákazník rád zaplatí i o pětinu vyšší cenu. Někteří lidé jsou ochotni zaplatit i o třetinu více. Rodinné firmy jsou pro Čechy především symbolem tradice. Každý druhý považuje výrobky a služby rodinných firem za kvalitní a stejně tak lidé uvádí, že tyto firmy se vyznačují spolehlivostí. Nejčastějšími důvody, které Čechy motivují k vyhledávání výrobků a služeb rodinných firem, jsou pak kvalita, osobní přístup k zákazníkovi a podpora místní produkce.

Zatímco zákazníci mají k tuzemským službám a zboží kladný vztah, podpora ze strany státu je podle některých kritiků minimální. Když se v České republice mluví o obchodě, tak je spojován téměř výhradně s pojmem obchodní řetězce. Je to zásadním způsobem zkreslený pohled na tuto oblast podnikání. Vždyť u nás přece stále ještě působí ryze česká maloobchodní sféra, a to ne bezvýznamná. V prodeji potravin například reprezentuje čtvrtinový podíl na trhu. Když mluvíme o obchodu, tak se bavme o obchodnících v obecné rovině, ale zároveň berme v potaz, že česká část maloobchodu má svá specifika, na která se snažíme upozornit i poslance Parlamentu a hledat pro ně, ale i pro stát lepší úroveň spolupráce na rozháraném českém trhu, upozorňuje Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

A jaké jsou vaše zkušenosti? Chodí k vám lidé nakupovat proto, že nabízíte tuzemské produkty? Hraje pro ně roli cena nebo původ zboží?

Dále čtěte: Obchod pro politiky znamená zahraniční řetězce. Na naše obchodníky nikdo nemyslí

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).