Číst detailně všeobecné obchodní podmínky před registrací služby mezi dvěma podnikatelskými subjekty je žádoucí. Kdyby tak učinil i Petr Latoň, provozovatel jednoho eshopu, nebyl by teď ve sporu s právníky internetového srovnávače zboží Heureka.cz.
Petr Latoň provozuje svůj malý eshop. Jako každý chtěl i on využít nabídky nákupního rádce Heureka.cz. Velmi záhy si ale svůj úmysl rozmyslel. Podle jeho slov mu srovnávač místo nových zakázek spíše škodil. Heureka.cz je totiž postavena i na uživatelské recenzi nakupujících, jenže podle Latoně to přináší pro eshop více škody než užitku: Zákazníci nehodnotí, možná 1 z 10, protože je to zdlouhavé, nebo to pokládají za SPAM, když jim dorazí výzva, a tím vzniká nekvalitní a neobjektivní hodnocení,
tvrdí Latoň.
I když oficiální údaje Heureka.cz uvádějí, že návratnost dotazníků s uživatelskými recenzemi je 30%, Latoň se rozhodl spolupráci se srovnávačem ukončit, právě kvůli recenzím. Po výpovědi a ukončení dodávání informací o své nabídce do srovnávače byl překvapen, že recenze o jeho eshopu na Heureka.cz i nadále zůstávají. Obrátil se tedy na pracovníky infolinky, kteří mu údajně nechtěli v jeho požadavku vyhovět a odkazovali ho na Všeobecné obchodní podmínky. Podal tedy oficiální stížnost. Odpovědí mu byl dopis nikoli od Heureka.cz, ale rovnou od právníka společnosti Allegro Group CZ, s.r.o., která je provozovatelem portálu Heureka.cz.
Recenze z Heureka.cz nezmizí a mohou přibývat další, i když eshop smlouvu vypověděl
Podle dokumentu, který má server Podnikatel.cz k dispozici, právní zastoupení Allegro Group odstranění recenzí zamítlo: V dohledné době nedojde ze strany mého klienta k odstranění Vašich internetových stránek z databáze Zapojených obchodů, ani nebudou odstraněny jakékoli komentáře uživatelů, ani nebude zamezena možnost vkládat nové komentáře,
napsal Latoňovi zastupující advokát Filip Petráš.
Podle advokáta totiž žádný právní předpis českého právního řádu nezakazuje portálu Heureka.cz zveřejňovat názvy obchodních společností a umožnit uživatelům sítě internet psát na tyto obchodní společnosti recenze, pokud tyto nejsou v rozporu s právními předpisy. Zároveň provozovatele eshopu odkázal na možnost, že na negativní recenze může pod svým jménem reagovat.
Podtrženo, sečteno, registrací na Heureka.cz nemají eshopy možnost nechat zpětně smazat komentáře uživatelů, navíc ty mohou psát uživatelé i nadále, i když už eshop do systému žádnou nabídku nedodává. Za vším totiž stojí odstavec č. 9 Všeobecných obchodních podmínek u bodu Práva a povinnosti Provozovatele, který praví: Provozovatel je oprávněn vést databázi Zapojených obchodů a uživatelských příspěvků hodnotících služby těchto Zapojených obchodů. Provozovatel je oprávněn ponechat v databázi Zapojené obchody uživatelské příspěvky i poté, co Obchodník přestane odesílat nabídky svého zboží či Zapojený obchod změní majitele.
Proč Heureka.cz poslala na Petra Latoně své právníky, vysvětlil pro Podnikatel.cz zástupce nákupního rádce Kamil Demuth takto: V konkrétním případě jsme pana Latoně po jeho stížnostech o této skutečnosti (obchodních podmínkách, pozn. redakce) několikrát informovali. Jeho výzva nakonec byla předána právníkům z toho důvodu, že ji zaslal jako oficiální stížnost.
Do obchodních podmínek si mohou provozovatelé napsat prakticky cokoli
Petr Latoň se svou stížností neuspěl. Recenze na jeho eshop na portálu Heureka.cz zůstávají. Doplatil tak na to, že si při registraci řádně nepřečetl všeobecné obchodní podmínky. Ty mají podle oslovených advokátů v případě dvou podnikatelských subjektů větší rozměr a jsou prakticky nenapadnutelné než ty, které odsouhlasí spotřebitelé: Obecně platí, že v situaci, kdy jde o vztah podnikatel-podnikatel, lze považovat ustanovení v obchodních podmínkách za závazné v celém rozsahu. Pokud by na jedné straně stál spotřebitel, lze se dovolávat neplatnosti nebo obecně nezávaznosti obchodních podmínek,
říká Alena Sokolová z brněnské advokátní kanceláře FABIAN & Partners.
Chcete radu právníka? Využijte našich odborných poraden
Ta zároveň upozornila, že provozovatel si tak v současném právním nastavení může do všeobecných obchodních podmínek napsat, co ho napadne: Pokud si strany obchodní podmínky odsouhlasily, pak je možné mít v nich v mezích zákona téměř cokoli,
doplnila Sokolová.
Petru Latoňovi tak zbývá jediná možnost, domáhat se svého práva na odstranění uživatelských recenzí pouze soudní cestou. Ta však vyžaduje důkazní řízení, že jednotlivé údaje provozovatele eshopu poškozují. Oslovení právníci ale moc šancí na úspěch v tomto konkrétním případu dopředu nedávají.
Server Podnikatel.cz proto oslovil i další srovnávače zboží, zda uchovávají všechny údaje o eshopu v případě, že se provozovatel eshopu rozhodne ukončit spolupráci. Konkurenční portál Zboží.cz všechny veřejné informace automaticky maže: Deaktivuje-li obchod svou prezentaci ve Zboží.cz, žádné informace o něm nejsou následně na webu Zboží.cz veřejně prezentovány,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Jakub Šumanský ze společnosti Seznam.cz, a.s., která portál Zboží.cz provozuje, a odkazuje přitom na vlastní Všeobecné obchodní podmínky. Společnost Google, která pod hlavičkou Google Nákupy provozuje další srovnávač zboží, na zaslané otázky do uzávěrky článku nereagovala.
Podmínky registrace u srovnávačů Heureka.cz a Zboží.cz
Heureka.cz
První podmínkou pro registraci obchodníka na nákupního rádce Heureka.cz je uvedení všech nezbytných kontaktů na svých webových stránkách. Jedná se o adresu obchodníka, telefonní číslo, IČ nebo přesný název, podle kterého lze jednoznačně dohledat IČ provozovatele v Obchodním rejstříku. Samozřejmostí jsou náležitosti vyžadované právními předpisy.
Dále musí být obchodník ochoten a schopen dodávat pravidelně aktualizované informace o zboží v požadovaném formátu, a to pomocí pravidelně aktualizovaného exportního souboru XML, který bude nepřetržitě k dispozici pro on-line automatizované zpracování Provozovatelem. Tyto a veškeré další informace jsou k nalezení také ve Všeobecných obchodních podmínkách.
Zboží.cz
Na Zboží.cz se mohou registrovat veškeré internetové obchody, které mají na svém webu uvedené tyto informace: IČO, kontaktní údaje (email, sídlo či místo podnikání v ČR a český telefonní kontakt), nákupní košík (případně objednávkový formulář), obchodní podmínky, položky k prodeji včetně ceny. V případě zahraničního obchodu je třeba uvést IČ a DIČ platné pro EU a kontaktní údaje pro ČR. Další informace jsou k dispozici ve Všeobecných obchodních podmínkách.