Hospodářská komora se ostře ohradila proti návrhu měnového fondu, který chce zavést takzvané poloviční členství v eurozóně

7. 4. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Mezinárodní měnový fond navrhuje, aby eurozóna přijala mezi sebe členské země Evropské unie ze střední a východní Evropy. Bude to však za podmínky, že se stanou tzv. polovičními členy. Uvádí se to v důvěrné zprávě Mezinárodního měnového fondu, o které dnes píše list Financial Times (FT).

Podle této zprávy by se sice uvolnili kritéria pro přijetí eura, ale nový člen by nemohl o měnové politice rozhodovat stejně jako ostatní členové eurozóny. Nelíbí se nám, že na nové členy platí jiný metr, přičemž například ČR má zdravější bankovní sektor než některé staré členské země, které opakované porušují finanční pravidla v rámci Paktu stability a růstu, ohradil se proti zprávě prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Podle měnového fondu by tento návrh pomohl současným členským státům bez eura vyřešit problémy s převisem zahraničního dluhu, zmírnilo nejistoty a obnovilo důvěru, píše FT. V opačném případě budou země s vysokým zadlužením v zahraničních měnách nuceny prudce snížit výdaje.

Přestože Hospodářská komora dlouhodobě a velmi hlasitě volá po co nejrychlejším zavedení eura v České republice, návrhy typu, že nové členské země včetně České republiky by mohly být do eurozóny přijaty za cenu polovičního členství, zcela odmítá. Určitou výjimku si lze představit v tak mimořádné situaci jako je tato bezprecedentní hospodářská krize, které dnes Evropa čelí. Tato výjimka by však měla spíše zahrnovat méně striktní přístup a pochopení směrem k novým členským zemím, které euro dlouhodobě podporují, než jim nabízet druhořadé členství. Pokud jednou jsme v eurozóně, chceme o měnové politice rozhodovat jako každý jiný člen, dodává za Hospodářskou komoru Petr Kužel.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).