Čelíme únavě, někdy i frustraci a demotivaci lidí spojených ve firmě s obchodem. Možnosti rychlých úspor jsou již ve firmách vyčerpány, další úspory by pak znamenaly konec firem v podobě, jak je známe. Současně je evidentní, že myšlenka „budeme ještě více a usilovněji pracovat” je scestná a nevede k úspěchu, naopak jen k prohloubení frustrace. Jak tedy reagovat na krizi v obchodě, do čeho se pustit jako první?
Z praxe je znát, že se během krize velmi často opakují čtyři stejné slabiny, typické právě pro firmy v rukou malých a středních podnikatelů, na které je potřeba se zaměřit.
První z nich je „Uspávající vliv prosperity”, který je příčinou a díky kterému jen málo malých a středních podnikatelů programově pamatovalo na „zadní kolečka” a počítalo s případným krizovým plánem. Další slabinou je absence zkušeností s řízením krize – často umocněná tím, že vlastníci firmy, opírající se především o svou zkušenost a intuici, jsou současně ve vrcholovém vedení a lehce ztrácejí nadhled. Intuitivně jednající vlastník se v krizi často chová jako nekompetentní manažer.
Dalším běžným pochybením je ostych vlastníka dělat razantní nepopulární opatření – obava ze „ztráty tváře” – prestiže, pověsti úspěšného podnikatele, vede ke ztrátě nejcennějšího aktiva, kterým je jeho čas. Snaha řešit vše vlastními silami - koncentrace odpovědnosti a pravomoci ve vyčerpaných rukou vlastníka je často kontraproduktivní a vede do začarovaného kruhu.
Prověřte Váš business model, zrevidujte obchodní strategii. Zaměřte se na motivaci zaměstnanců, na obchod. Zvažte zavedení krizového řízení obchodu. Inovujte, hledejte nové cesty a přístupy. Nebojte se využít externí pomoci. Řešení obtíží bývá obvykle v koktejlu nové invence, důslednosti a rychlosti změn a efektivní interní komunikaci.
Luděk Pfeifer, partner M.C. TRITON