Hospodářská krize změnila přístup k prodeji firem. Podnikatelé, kteří plánují svoji společnost prodat, musí věnovat více pozornosti přípravné fázi, jednat rozhodněji a s větší flexibilitou. Vše navíc potřebují zvládnout v časovém úseku, jehož délku nemají možnost příliš ovlivnit. Toto všechno vyplynulo ze studie „Prodeje podniků v bouřlivých časech: zajištění hodnoty na současném trhu“ společnosti Ernst & Young.
Více než 50 % respondentů uvedlo, že vzhledem k současné hospodářské situaci zvažuje prodej podniku. Současně však také dotázaní očekávají komplexnější průběh i strukturu uskutečňovaných obchodů a zvýšené množství požadavků, se kterými se budou muset vyrovnat. Čtěte seriál Ekonomická recese.
Kupující s dostatkem hotovosti mají ojedinělou příležitost získat podniky, které by jinak nebyly za danou hodnotu nabízeny. Je pravděpodobné, že finančně silným společnostem se podaří uzavřít velice atraktivní obchody. Kupující a prodávající však musí mnohem více spolupracovat. Podmínky momentálně určují kupci, takže bude zřejmě na prodávajících, aby jejich různorodým požadavkům vyšli vstříc, případně svou nabídku upravili a přesvědčili tak potenciální investory o přínosech daného obchodu,
vysvětluje Vladislav Severa, vedoucí partner Ernst & Young pro transakční poradenství v České republice.
Jenom jedna třetina dotázaných pak považuje své nedávno uskutečněné prodeje za uspokojivé. Za hlavní důvod pak respondenti uvedli nedostatek času. Firmám tak často nezbývá, než prodat podnik rychle na úkor výhodnějších podmínek. Dostatek času na přípravu podniku k prodeji hraje dnes mnohem větší roli než kdykoliv dříve, ačkoliv stávající ekonomická situace nutí mnohé z prodávajících rozhodnout se pro urychlený prodej. Společnosti musí udržovat vysokou úroveň pohotovosti napříč svým portfoliem a být připraveny prodat část nebo veškeré své aktivity ve velice krátkém čase,
uzavírá Igor Mesenský, manažer Ernst & Young pro řízení projektů fúzí a akvizic.