Hledáte EET pokladní systém? Volte podle oboru, funkcí i výdajů

8. 10. 2019
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Nedávno byla schválena novela zákona o evidenci tržeb, která rozšíří povinnosti spojené s EET mezi další obory. Jak vybrat EET pokladnu a na co si dát pozor?

Podnikatelé, kterých se bude nově týkat EET, budou muset požádat o autentizační údaje. Na jejich základě jim správce daně umožní získat jeden nebo více certifikátů pro evidenci tržeb. Zároveň si budou muset pořídit pokladní zařízení, které musí odesílat požadované informace o evidovaných tržbách serveru finanční správy a vystavit zákazníkovi účtenku.  

Podrobnosti o nových povinnostech týkajících se EET naleznete v článku 10 otázek a odpovědí, které se týkají novinek u EET, řemeslníků a offline režimu 

Podle čeho vybírat? 

Volba pokladního zařízení záleží čistě na podnikateli. Měl by se rozhodovat podle segmentu, ve kterém působí, a také na základě svých očekávání. Hynek Pášma, obchodní ředitel ze společnosti Smart software vyvíjející pokladní systém Markeeta, říká, že systém by podnikatelům měl umožňovat další růst a neměl by být jen pokrytím zákonné povinnosti. Co se týče funkcí, tak doporučuje všímat si především zajištění podpory a aktualizací. Jen od zavedení EET se měnily parametry pokladen několikrát – např. změna kořenového certifikátu, změna výpočtu DPH, změna DIČ na účtence apod., dodává.

Odborníci se dále shodují, že je potřeba si pohlídat důvěryhodnost a stabilitu dodavatele daného řešení. Tedy, jestli bude dodané řešení i nadále spravovat a za jakých podmínek. Rozmyslet si tedy, zda nebude budoucí údržba řešení ve výsledku příliš drahá. Konkrétní příklad ukazuje Bohemiasoft s.r.o., dodavatel řešení Kasareal nabízející funkční produkt za 49 korun měsíčně. Pokud si zákazník zakoupí jiné řešení například za 2 tisíce jednorázově, je cena srovnatelná s jejich službou po cca 4 letech pronájmu. Pokud ale po 3 letech užívání bude mít zákazník se zakoupeným produktem konkurenční firmy problém, může se stát, že firma již nebude vůbec na trhu a zákazník musí pořídit úplně jiné nové řešení, popisuje Ladislav Kalina, projekt manažer z firmy Bohemiasoft.

Nebo v lepším případě firma bude fungovat a nabídne zákazníkovi servis formou výjezdu technika, což může cenu za zakoupené řešení klidně zdvojnásobit. Nekupovat nejlevnější řešení na trhu, obzvláště to bez jasně zajištěných aktualizací, nedoporučuje ani Hynek Pášma: Ze zkušeností z 1. a 2. vlny se jedná o krátkozraké řešení, které nakonec stojí mnohem více.

Obecně platí, že řešení za jednorázový poplatek nebude poskytovat dlouhodobý servis a jen těžko bude zavádět nějaké aktualizace. Systém i zákonné požadavky se přitom stále mění a je třeba na ně reagovat. Zásadním ukazatelem je nepochybně transparentnost cen a smluvních podmínek. Určitě není od věci prověřit ještě před nákupem několika dotazy zákaznický servis daného poskytovatele. Ochota a odbornost pracovníků call centra mnohé napoví, radí Petr Menclík, výkonný ředitel Dotykačky.  

Podle Laurenze Gröbnera, CEO ze společnosti helloCash, je nejdůležitější, aby pokladní systém byl v souladu s právními předpisy dané země a obsahoval všechny potřebné funkce. Podnikatel by podle nich měl zvážit, zda existují minimální podmínky u cílového poskytovatele pokladního systému a zda se účtují zvláštní poplatky. Další důležitou funkcí je také flexibilita systému, tedy kde a jak může být systém používán. Podle Petra Menclíka je dobré nebát se funkce konzultovat s obchodními zástupci poskytovatelů a zaměřit se na intuitivnost a uživatelskou přívětivost celého systému a na kvalitu hardwarového vybavení, které musí snést i náročnější podmínky.

Přečtěte si, jak to vypadá s offline režimem: Offline režim místo #EET nebude pro každého, pojí se s ním navíc povinnosti

Variant je spousta

Pokladní systém Dotykačka nabízí několik variant podle oborů. Například pro obchody, gastro provozy, stánky, ale také pro služby a řemeslníky. Jedná se o jednoduchý systém z hlediska obsluhy, který je spolehlivý a intuitivní. Zvládne tisíce účtů i položek a má neomezený počet jak transakcí, tak uživatelů. Pokladní systémy jsou navíc vybaveny velkým množstvím praktických služeb, jako je například mapa stolů nebo happy hours pro restauratéry, tak vzdálenou správu a skladovou aplikaci pro podnikatele s velkým množstvím skladových položek. Dotykačka disponuje nepřetržitou technickou podporou a aktualizací softwaru zdarma. 

Dotykačka nabízí tři základní licence: SNADNO, NAPLNO a NEOMEZENĚ. Všechny licence samozřejmě odbaví povinnosti související s EET, všechny mají vzdálenou správu, umožňují zadat do systému neomezený počet položek a uživatelů, nabízejí nonstop telefonickou podporu a integrovaný kamerový a objednávkový systém. Liší se však množstvím zpřístupněných nadstavbových funkcí a množstvím proveditelných rezervací. Dražší paušály nabízejí skladovou aplikaci, hromadný import a export položek, API rozhraní k napojení na e-shopy a další systémy, exporty dat do účetních systémů či bezplatné platební terminály, vyjmenovává Petr Menclík. Mimo tyto tarify mají nově v nabídce také aplikaci Profi Účtenka, která je zcela bezplatná a nevyžaduje ani nákup žádného hardwarového vybavení, stačí ji stáhnout do chytrého mobilu.

Ve společnosti helloCash přikládají velký význam skutečnosti, že jejich pokladní systém splňuje všechny potřeby jejich zákazníků. Jejich pokladna je k dispozici jako aplikace přes prohlížeč i pro Apple (iPad, iMac, iPhone) a Android a tím pádem ji mohou zpřístupnit téměř každé společnosti. Nebo ji personalizovat pro konkrétní průmyslová odvětví, jako jsou kadeřnictví, maloobchodní služby nebo pohostinství. 

Nabízejí celkem 4 různá řešení, z nichž základní model je k dispozici od 0 Kč. U tohoto modelu jsou k dispozici všechny základní funkce, stejně jako internetový obchod helloCash a možnost přehledných denních výpisů. Ve střední verzi helloCash jsou k dispozici všechny funkce základní verze plus další, jako je například funkce rychlého objednání, tisk denního výpisu jako PDF nebo správa poukázek. V prémiové verzi jsou aktivovány veškeré helloCash, včetně systému pro správu zboží, seznamu zásob, systému autorizace zaměstnanců a kontroly zaměstnanců, odesílání potvrzení přes WhatsApp a mnoho dalšího. Poslední verze je určena pro gastronomii. 

Společnost KASA FIK se specializuje na vývoj pokladen v dlouhodobém horizontu a nabízí také širokou servisní sít v České republice. Samozřejmostí jsou jasně definované a srozumitelné podmínky při koupi pokladny a dlouhodobá péče o zákazníka v oblasti software i hardware, dodává David Obhlídal, CEO, jednatel z KASA FIK. Nabízí několik variant, které jsou určeny pro konkrétní potřeby podnikatelů, a to od nejjednodušších verzí pro splnění zákonných povinností spojených s EET až po sofistikované řešení náročných uživatelů po celém světě.

U pokladního systému Kasareal není třeba dokupovat jakýkoliv hardware – pro používání v souladu se zákonem postačí běžný počítač, tablet nebo mobilní telefon s připojením na internet. V systému je možné nahlížet do historie vystavených dokladů a odeslaných dat na EET, které je možné v případě potřeby ručně i stornovat. Je zde také podpora tisku účtenek ve formátu pro specializované tiskárny nebo podpora skeneru čárových kódů. Lze využít propojení (výměnu dat produktů i objednávek) s účetními systémy Pohoda, Ekonom, Money S3, doplňuje Ladislav Kalina. Podnikatelé mohou zvolit také vyšší tarif i s vlastním e-shopem www.webareal.cz, díky kterému mohou prodávat fyzicky v prodejně i na internetu. Produkty lze přitom zadat jen jednou a použít pro oba systémy.

Oblíbené jsou e-shopy i kamenné prodejny. Přesvědčte se v našem článku: Obliba e-shopů sice stále roste, kamenné obchody to ale ještě zdaleka nebalí

Pokladní systém LYNX poskytuje ucelené řešení, ke kterému budete potřebovat jen zástrčku do elektřiny a připojení k internetu. Tato společnost dohromady nabízí osm variant: čtyři pro každý z dvou velikostí displeje (15 nebo 20 palců). Součástí řešení je kvalitní počítač LYNX s operačním systémem Windows 10, dvou-jádrovým procesorem Intel J1800 a rychlým SSD diskem o kapacitě 30 GB. Dále pak dotykový monitor ASUS, praktický stojan na počítač a monitor a pokladní termotiskárnu Epson TM-T20II – 80 mm s řezačkou. Varianta MINI zahrnuje EET a základní obchodní funkce, MAX pak několik modulů například zaměřených na sklad nebo zákaznické slevy a plánování. Podnikatelé si mohou vybrat také z dalších modulů a přizpůsobit si tak systém svým potřebám. 

MARKEETA obsahuje kompletní řešení – pokladnu a balíček služeb, ve které je zahrnuta licence, cloudové služby i zákaznická podpora a aktualizace. Nabízí široké spektrum balíčků služeb tak, aby splnily požadavky nenáročných zákazníků i provozů s více pokladnami nebo skladovým hospodářstvím. Aktuálně nabízí čtyři balíčky, které zahrnují mimo licence a cloudových služeb též zákaznickou podporu a legislativní aktualizace, a to po celou dobu, kdy zákazník hradí balíček. Podle našich zkušeností se zákazníky, kteří k nám přešli od končící konkurence, je pravidelná platba nutností – jedině tak má zákazník zajištěnu podporu ve svém podnikání a veškeré legislativní aktualizace i do budoucna, podotýká Hynek Pášma. 

Dodavatelem pokladních systémů je také společnost Penta CZ. Jejich produkty jsou určeny pro veškeré vlny EET, a to jak první a druhou vlnu, tak i spojené nadcházející vlny. Nabízí jednoduché pokladny například pro mobilní prodej nebo servisní techniky, také samostatné platební terminály s možností využití platební karty, ale i dotykové pokladní pokladny, a to pro menší, ale i zátěžové provozy. Hlavní rozdíl v nabídce je rozdělení a doporučení dle oboru podnikání nebo živnosti. Třeba pro mobilní prodej je naše Daisy ideální. Je to jednoduchá, levná pokladna bez dalších poplatků a tím nemá uživatel další náklady, popisuje Martin Rykl, vedoucí pobočky PRAHA, POS specialista, produkt manažer z Pokladních systémů. Výrobky této firmy si zákazník zakoupí a poté není třeba nic platit. Nečekají tak na něj žádné dodatečné platby a ani měsíční nájmy. Podnikatelé si u nich také mohou zařízení na omezenou dobu jen zapůjčit, ale to je jiná služba.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Nabídka pokladních systémů pro EET
EET řešení Varianty Typ platby Ceny
Dotykačka Snadno
Naplno
Neomezeně
měsíční 3 942 – 11 052 Kč (zvýhodněné sety) 
273 – 693 Kč měsíčně za licenci
helloCash Zdarma
Střední
Prémiová
Gastro
měsíční 0–299 Kč
KASA FIK Free
Klasik
Pro
jednorázově
tarify
balíčky od 9 683 Kč s DPH
Kasareal základní
vyšší tarif s vlastním e-shopem
tarify 49 Kč měsíčně
390 Kč měsíčně
Lynx Mini
Basic
Standard
Max
jednorázově 15 990 Kč – 23 900 Kč
Markeeeta Pokladnička komplet
Basic
Standard
Pro
měsíčně nebo formou předplatného na 1 až 3 roky 99 – 750 Kč
Pokladní systémy několik pokladen jednorázově 5 557 Kč  – 24 286 Kč

Berte EET jako příležitost

Hynek Pášma radí závěrem nebrat EET jen jako nepříjemnou povinnost, protože vaše EET pokladna vám může pomoci posunout vaše podnikání. A to například akceptací platebních karet a podobně. S tím souhlasí také Petr Menclík, který doporučuje dívat se na EET jako na příležitost vylepšit efektivitu svého podnikání. Podle něj se k tomu buď dá přistupovat tak, že jen splním nejnutnější povinnost, nebo se pokusím z dané situace vytěžit maximum. Martin Rykl v této souvislosti radí vše zajistit dříve, než poslední dny povinnosti používat EET. Registračních pokladen a systémů bude sice dostatek, ale je třeba si uvědomit, že instalace pokladny technikovi trvá cca hodinu. Dále veškeré náležitosti, jako je vydání certifikátu anebo účet na portálu, jsou časově náročnější, vysvětluje.

První a druhá vlna už v praxi ukázaly, že naučit se s pokladnami pracovat není tak těžké a že si lze díky nadstavbovým funkcím ulehčit řadu procesů ve firmě – ať už jde o podklady pro účetnictví, elektronický rezervační systém, propojení s e-shopem či monitoring skladových zásob, to vše a mnohem víc se dá díky chytrému pokladnímu systému zvládat elektronicky, v jediném systému. Žijeme v 21. století, celý svět se digitalizuje a zákazníci očekávají servis na této úrovni. Je tedy víc než vhodné opustit papírové bloky, tužky a nepřehledné tabulky, když máme nástroje, s nimiž to lze zvládnout efektivněji, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).