Spolupráce s influncery se na první pohled může zdát zdlouhavá, ale když se dělá dobře, představuje levný a efektivní způsob, jak nejen na Instagramu podpořit váš byznys.
K čemu jsou influenceři
Oproti reklamě je influencer marketing jednak levnější a hlavně díky němu dokážete oslovit cílené publikum, ke kterému byste se mnohdy těžce dostávali. Navíc se tak děje organicky. V dnešní době navíc spotřebitelé spoléhají více na doporučení od ostatních než na klasickou reklamu. Důvěřují nejen svým blízkým, kamarádům a známým, ale také influencerům. U nich obdivují jejich osobnost, styl, přístup nebo názory.
Pomocí influencerů se navíc značka může prezentovat jinou formou – především tedy více přirozeně a méně prodejním (a případně agresivním) způsobem. Zkušený influencer může navíc do jejich kampaní vnést nějaké nové neotřelé nápady. Podnikatelé a firmy tak mohou za pomoci ovlivňovatelů zvýšit povědomí o sobě, rozšířit své aktivity a v neposlední řadě zvýšit prodeje či další předem stanovené cíle.
Než začnete
Než se pustíte do hledání relevantních influencerů, je třeba zodpovědět si několik otázek a především si ujasnit vaše cíle. Musíte mít jasno v tom, čeho chcete spoluprací dosáhnout, zda se bude jednat jen o konkrétní kampaň spojenou například s uvedením nového produktu nebo zdůrazněním nějaké události či půjde o dlouhodobé partnerství. Když budete mít jasno o cílech a klíčových metrikách, nezapomeňte také na efektivní měření a analýzu výsledků. Mezi cíle může patřit: zvýšení návštěvnosti webových stránek, zvýšení počtu sledujících, jejich větší zapojení, zvyšování povědomí o značce, případně zvýšení prodejů nebo propagace nového produktu.
V neposlední řadě si určete, jaký rozpočet jste ochotni na influencery obětovat. Co se týče cen, ty se odvíjí od toho, jestli značka odpovídá influencerově image a jeho následovníkům, kolik jich mají, jaké interakce jejich příspěvků obvykle generují, kolik příspěvků chce značka sdílet a o jaký typ se jedná, kolik práce to pro influencera znamená nebo zda se příspěvek objeví pouze na jejich účtu nebo bude v rámci kampaně využit i někde jinde atd. Influenceři se dělí podle velikosti na nano, mikro a makro influencery, kdy každý má svá specifika. Nano influnceři mají ve své komunitě velmi silný vliv a servírují jí personalizovaný a upřímný obsah. Tím, že jde o obyčejné lidi, doporučují především rodině, přátelům a známým a jsou tak autoritou.
O mikroinfluncerech jsme psali v článku: Spolupráce s mikroinfluencery nestojí mnoho a může ovlivnit spoustu lidí
Mikroinfluenceři mají tendenci se zaměřovat na konkrétnější publikum a v důsledku toho mají mnohem vyšší míru zapojení. Jejich sledující k nim mají blízko a jejich sdělení vnímají opravdověji. Často se jedná o odborníky na dané téma a opinion leadery v oboru. Makroinfluenceři si většinou udělali jméno přes internet a jsou sami o sobě značkou a profesionály. Jejich publikum je početné, ale méně specializované. U jejich sdělení není taková autenticita – sledující zpochybňují jejich pravost.
Influencer | Počet sledujících | Stručná charakteristika |
Nano | Kolem 1 000 | menší dosah velká autorita vysoká míra zapojení |
Mikro | 2 000 – 100 000 | důvěrnější vztahy se sledujícími menší, ale oddané publikum |
Makro | 100 000 – 1 000 000 | důvěrnější vztahy se sledujícími menší, ale oddané publikum |
Jak najít a vybrat ty pravé lidi
Než přistoupíte k hledání, musíte mít ještě jasno v tom, jakou cílovou skupinu chcete ovlivnit. Měli byste ji znát z jiných marketingových aktivit a nyní můžete tyto informace doplnit o další informace zaměřené především na to, kde se v rámci internetu vyskytují, kde hledají informace nebo koho sledují.
Například pokud prodáváte produkty matkám kolem třiceti let, sledujte, kde čtou recenze, na jakých sociálních sítích tráví nejvíce času a podobně. Rychlý a snadný způsob, jak najít vlivné osoby, je na Instagramu pomocí hashtagů. Všímejte si takových příspěvků, které jsou spojené s vaší značkou, a podívejte se na profily sdílejících. Hledáte takové uživatele, kteří pravidelně sdílí kvalitní obsah, jsou autentičtí, komunikují se svým publikem, mají aktivní sledovatele a především tématem a stylem komunikace nebo celkovou image rezonují s vaší značkou.
Když se budete dívat na počty sledujících, nenechte se jimi zmást. Někdy se totiž může stát, že jde jen o falešné nebo neaktivní účty, případně přímo o boty. Jejich odhalení není snadné, ale můžete se podívat na komentáře pod příspěvky, ze kterých byste měli poznat, zda jsou od reálných lidí. Právě ti totiž tvoří vaši kupní sílu. Také si zkontrolujte, zda vámi vybraní influenceři nespolupracují s vašimi konkurenty. Sice se jedná o stejné publikum, ale člověk propagující Coca-Colu i Pepsi nebudí příliš důvěry. Když najdete někoho, koho se chystáte oslovit, sledujte jej a ukažte mu svůj zájem, a to aniž byste přímo propagovali váš produkt. Cílem je upoutat jeho pozornost.
Hledání influencerů jsme se věnovali také v článku Při výběru influencerů myslete na důsledky i svou reputaci
Jak s nimi pracovat?
Vámi vyhlédnuté budoucí influencery oslovte prostřednictvím přímých zpráv nebo e-mailu a snažte se být osobní. V úvodu můžete zmínit, proč jste se rozhodli oslovit přímo daného člověka, případně mu pochválit nějakou konkrétní věc z profilu, která vás zaujala. Nemusíte jen spěchat k pracovním záležitostem, ale naopak ocenit jeho práci. Pak je žádoucí stručně popsat vaši značku a popsat, co od něj očekáváte. Zapomenout byste neměli na zmínění hodnot a přínosů pro obě strany. Je důležité, abyste příjemci nabídli dostatek informací, ale zajímavou formou, protože jim podobných nabídek může chodit hodně.
Když se domluvíte na spolupráci, je dobré si vše ujasnit a trvat také na sepsání smlouvy. Tím se vyhnete mnoha nepříjemnostech a nebudete muset například řešit nějakou krizovou komunikaci, o které jsme psali v článku Špatná krizová komunikace může výrazně poškodit firmu. Nepodceňujte ji. Budoucím influencerům byste měli podrobně popsat vaši politiku v oblasti sociálních medií, vysvětlit vaše cíle a popsat jim, jak mají reprezentovat vaši značku. Influenceři zkrátka musí vědět, co od nich očekáváte a jaký obsah po nich chcete. V tomto ohledu je žádoucí nechat jim například, co se týče kreativity, volnou ruku, ale máte právo stát si za tím, na čem trváte. Zapomenout byste neměli ani na časový rámec kampaně, a to včetně plánu příspěvků a pohlídat byste si měli také práva na užívání obsahu.
Pár tipů na závěr
Pokud byste přemýšleli, jaký obsah od influencerů požadovat, jedním z tipů je v rámci partnerství s influencerem nabídnout jeho sledujícím nějakou speciální nabídku nebo slevový kód. Vy si tím můžete zvýšit prodeje, influencer zase nabídne svému publiku něco hodnotného (oproti pouhé reklamě). Když půjde navíc o časově omezenou nabídku, kampaň získá na síle díky pocitu naléhavosti – lidé budou objednávat hned, aby nepřišli o slevu, kdyby později zapomněli.
Dočasnost ostatně funguje také například u Stories, jak jsme psali v článku Okořeňte marketingovou strategii dočasným obsahem
Další obsah je založený na produktu, kdy jej influencer získá k dispozici a libovolně s ním pracuje. Může jej pouze umístit do svých fotografií, ale také s ním pracovat, používat jej nebo zveřejnit jeho sledujícím přímo recenzi. Dále se může jednat o nějakou formu sponzorství, ať už pouze ve formě zmínky nebo prostřednictvím fotografií a podobně.