Hledáte nové zaměstnance? Nepřehlédněte 5 rad, jak vyšperkovat pracovní inzerát

9. 6. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Inzerát je reklamou na pracovní nabídku a má výrazný vliv na to, zda se vás kandidáti rozhodnou oslovit. Je tedy potřeba dát si na něm záležet.

V náboru a tím pádem i v sestavení pracovního inzerátu je nejdůležitější originalita a autentičnost. S tím je spojené umění upoutat pozornost potenciálních kandidátů, odlišovat se a být svůj.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Upoutejte pozornost
  2. 2. Vycházejte z vašich konkurenčních výhod
  3. 3. Nelakujte na růžovo
  4. 4. Vyvolejte emoce
  5. 5. Dejte si pozor na diskriminaci i klišé

1. Upoutejte pozornost

Pracovní inzerát musí v dnešní době především kandidáta zaujmout. Nejdůležitější je dát si tu práci a svými slovy, respektive slovy budoucího nadřízeného či kolegů dobře popsat firmu, její firemní kulturu, prostředí a pracovní pozici, vyjmenovává na úvod Dana Havlíčková Lišková, jednatelka a senior HR Consultant z firmy Můj Personalista.

Přes 90 % lidí si nabídky práce prohlíží online a tím pádem nejdříve vidí název inzerátu (titulek). Ten rozhoduje, zda potenciální kandidát klikne a bude číst dál a řada uchazečů nečte víc než nadpis, podotýká Jan Šindelář, Experis Executive Lead. Dobrý inzerát tedy musí zaujmout už titulkem a v něm obsahovat vše, co lidi hledající práci zajímá. Měl by samozřejmě obsahovat název nabízené pozice, a to takový, kterému bude rozumět kandidát. Takže vynechejte jakýkoli vnitrofiremní slovník. Ideální je prostě použít takový název pozice, ze kterého je jasně patrné, o jakou práci jde (a klidně může být v angličtině – u pozic v marketingu, financích nebo IT je to celkem běžné a každý to chápe), popisuje Alžběta Honsová, marketingová manažerka personálně poradenské společnosti Randstad.

V inzerátu skutečně prodává něco navíc. Může jít o výhodné směny, vysokou mzdu, přátelský kolektiv nebo třeba dog friendly kancelář. Ať už se čímkoli odlišujete od konkurence, prodejte to. Když kandidát přijde na pracovní portál, kde mu pod sebou vyjede 30 stejných názvů pozic a jeden bude odlišný, vybere si právě ten jediný, který je jiný, zvláštní a vybočuje z řady, dodává Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC

Podle průzkumů Randstad Employer Brand Research pětice nejdůležitějších kritérií, podle kterých se Češi při hledání práce rozhodují, je:

  1. plat a benefity
  2. jistota práce
  3. příjemná pracovní atmosféra
  4. finanční zdraví a stabilita zaměstnavatele
  5. zajímavá pracovní náplň

Upoutat pozornost je na druhé straně potřeba také v životopisech, kterým jsme se věnovali v článku Na životopise stále záleží. Mějte jej přehledný a pozor na chyby

2. Vycházejte z vašich konkurenčních výhod

Tím nejdůležitějším, co byste si při sestavování pracovního inzerátu měli uvědomit, je podle Michala Kopřivy, Global Business Development Director z Maxwell International, to, proč by si uchazeč měl vybrat zrovna nás a ne jinou společnost, jinou pracovní pozici, jiný inzerát. Bohužel většina firem se pořád staví k náboru zaměstnanců poměrně nadřazeně, jako by právě firma byla v silnější pozici. Neuvědomují si, že už v náboru zaměstnanců by se mělo dbát na partnerský vztah, výhra – výhra, dodává. 

Od otázky, proč by u vás daný kandidát měl chtít pracovat, se můžete odrazit a popsat to v inzerátu. A to tak, aby inzerát uchazeči odpověděl na otázku, co mi to přinese, když u vás začnu pracovat. V tom vám může pomoci definovat si, co jsou vaše konkurenční výhody. Pro výrobní pozice to může být jednosměnný provoz či volné víkendy. Pro THP pozice to můžou být unikátní technologie, prestižní zákazníci, ucelené rozvojové či mezinárodní programy, pracovní podmínky nebo prostředí atd., vyjmenovává Dana Havlíčková Lišková. 

Kromě toho byste také měli danou pozici co nejlépe znát. Pomůže, když o ní zjistíte co nejvíce od řadových zaměstnanců na obdobných pozicích nebo ze stejného oddělení. Nezapomeňte dát inzerát přečíst kolegům ve firmě a hlavně někomu na stejné nebo obdobné pozici, radí Tomáš Ervín Dombrovský. 

Přečtěte si také o HR marketingu: Bez práce nejsou koláče ani lidi. Vsaďte na HR marketing a ty, kdo se rádi učí 

3. Nelakujte na růžovo

Nejde jen o informace, které udělají inzerát atraktivnější, ale především o formu komunikace s potenciálními uchazeči. Je potřeba být autentický a ne technokratický. Tedy popsat srozumitelnou cestou, jakého člověka hledáte do týmu a co se od něj očekává. Inzerát je reklama na otevřenou pracovní pozici. Proto stejně jako v reklamě musíte vědět, koho oslovujete, musíte si definovat primární cílovou skupinu a tomu přizpůsobit styl i sdělení inzerátu, vysvětluje Jan Šindelář. 

V inzerátu popište, co od nového kolegy očekáváte, jaká bude jeho role, za co bude zodpovědný a co mu případně nabízíte. Vypíchněte zásadní výhody a přednosti, které má právě vaše pozice oproti podobným pozicím u jiných zaměstnavatelů. Hlavně piště do inzerátů pravdu, nelakujte kandidáty na růžovo, nepopisuje, jaká byste chtěli, aby náplň pozice byla, pokud to není reálné. Vždy je lepší, když je nový zaměstnanec po nástupu mile překvapen než nepříjemně zklamán, doplňuje Dana Havlíčková Lišková. 

Důležitá je samozřejmě náplň práce. Napište inzerát tak, aby bylo jasné, co bude zaměstnanec doopravdy dělat. Zapomeňte na klišé typu „Máme zajímavé projekty“, ale zkuste v jedné větě napsat, čím konkrétně jsou projekty zajímavé. Při psaní inzerátu také mějte na paměti, že informace a požadavky, které považujete za nejdůležitější, patří na začátek. Nemíchejte je tedy s věcmi, které uvítáte, ale nejsou nezbytné. Jinak budou mít kandidáti pocit, že ani zdaleka nesplňují všechna vaše očekávání, a navíc snadno něco důležitého přehlédnou. Ujistěte se také, že váš inzerát neobsahuje jen samé požadavky – měly by být vyvážené nabídkou zaměstnavatele, dodává Tomáš Ervín Dombrovský. 

4. Vyvolejte emoce

Dana Havlíčková Lišková zdůrazňuje, že uchazeče vždy naláká a zaujme, když se vám do inzerátu podaří přidat obsah, který v nich vzbudí emoce, vyvolá v nich zájem a zvědavost. Podle ní v dnešní době může být lákadlem i osobnost manažera, která zaujme uchazeče svým profilem. V poslední době se hodně setkáváme s tím, že se kandidáti na manažery dívají na profesní síti LinkedIn, a proto manažerům před spuštěním inzerce vždy doporučujeme či pomáháme jejich profil zatraktivnit, popisuje.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

V inzerátu je dobré vhodně podat výše zmíněné atributy, které lidé zajímají. U platu jde například o čísla, ale dejte si záležet také na popisu atmosféry ve firmě. Ukázat, jak to ve firmě vypadá, jak to tam chodí, jakého je firma typu a nezapomenout se zmínit o velikosti týmu či kolektivu, kam kandidát bude nastupovat. Je také důležité dobře, ale lidsky a srozumitelně popsat náplň práce, prostě to, co daný člověk bude na pozici dělat, doplňuje Alžběta Honsová.

Reflektovat v inzerátu specifickou kulturu firmy i oddělení doporučuje také Tomáš Ervín Dombrovský. Většinu lidí drží v současné práci dobrý kolektiv. Přibližte lidem proto tým, popište budoucí kolegy, atmosféru ve firmě a třeba i přímého nadřízeného. Myslete na to, že část lidí utíká z předchozího zaměstnání právě kvůli špatnému firemnímu přístupu a dnes je to jeden z nejrozšířenějších důvodů pro výpověď (18 % případů dle LMC JobsIndex), radí dále. 

Více o důvodech změny práce najdete v článku: Potřeba změny, dojíždění i neshody s šéfem. Za změnou práce nejsou jen peníze

skoleni_8_1

5. Dejte si pozor na diskriminaci i klišé

Formulace typu „mladý kolektiv“ mohou nepřímo, podprahově diskriminovat a vyvolat pocit „tam mě nebudou chtít“. Nepoužívejte ani prázdné fráze. Píšete o sobě do inzerátů, že jste dynamicky se rozvíjející společnost? Znamená to, že jste start-up? Nebo jste minulý rok vyrostli o 10 %? Podle průzkumů si většina lidí za podobnými klišé nedokáže nic představit, nebo se jim dokonce protiví, uvádí Tomáš Ervín Dombrovský. Ten konkrétně radí místo „Požadujeme ochotu cestovat“ napsat „Cestami a schůzkami s našimi klienty strávíte 1 až 2 dny v týdnu“ nebo místo frází typu „Úspěšný kandidát bude dělat…“ použít přímo „Budete dělat…“. 

Jan Šindelář dále upozorňuje na prosté překopírování popisu práce, na ohraná klišé, na dlouhý výčet nepodstatných kvalifikačních předpokladů a negativní vymezení. Alžběta Honsová pak závěrem radí odpovídat uchazečům včas, respektive odpovídat. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).