Hledáte řešení #EET? Lepší ukázku omezeného ručení za škody nenajdete

14. 7. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Selže vám pokladna na EET a dostanete od úřadů pokutu? Že vám poskytovatel řešení celou škodu nahradí? Ani omylem, náhradu újmy vesměs limituje cenou zařízení.

Vzhledem k tomu, že u elektronické evidence tržeb (EET) nebude finanční správa ani ministerstvo financí nijak certifikovat jednotlivá pokladní zařízení, odpovědnost za správné fungování zůstává na podnikatelích. Ač se všichni poskytovatelé zaklínají bezproblémovým chodem jejich zařízení či softwarů, potíže nelze nikdy vyloučit. Seriózní prodejci sice nabízí případnou náhradu škody, o konkrétních částkách se ale moc bavit nechtějí. Zpravidla totiž ručí jen do výše pořizovací ceny celého pokladního systému.

Zajímejte se o technickou podporu a odpovědnost

To, že úřady nijak necertifikují pokladní řešení na EET, má své výhody i nevýhody. Mezi výhody patři to, že nabídka není ničím omezena, konkurence tlačí ceny dolů a podnikatelé si mohou vybrat řešení, které jim sedí na míru. Za nevýhodu se dá ale jednoznačně označit odpovědnost a případné ručení za fungování pokladního systému. To totiž zůstává na bedrech podnikatelů.

Pokud si tak vybíráte pokladní systém, zkušenosti a důvěryhodnost poskytovatele a také jeho garance patří bezesporu mezi důležité faktory. Že jsou oni ti praví a že garantují funkčnost svého systému, vám budou tvrdit prakticky všichni. Zajímejte se proto o konkrétní věci, které se s garancemi pojí. Tedy hlavně o způsob řešení případných problémů, možnost technické podpory a také případné náhrady škod.

Čtěte také: 5 kritérií, které berte v potaz, pokud vybíráte řešení pro #EET

Ne vždy je výměna zařízení zdarma

Společnosti zpravidla nepřetržitou technickou podporu, pokud by nastal nějaký problém, nabízí. O2 bude obchodníkům při zavádění, správě, servisu nebo reklamacích k dispozici 24 hodin, sedm dní v týdnu, potvrdila Lucie Pecháčková, mluvčí O2. Většinu požadavků nahlášených na naši servisní linku řešíme v řádu minut. V případě složitějších problémů řeší záležitost naši technici ihned po nahlášení. Co se týče hardware, připravujeme pro naše zákazníky unikátní systém záložních řešení a výpůjček, doplnil serveru Podnikatel.cz Michal Wantulok, manažer vnější komunikace společnosti Dotykačka.

Zároveň ovšem podnikatelé musí počítat s tím, že výměna zařízení a s tím spojené služby bývají u nejlevnějších řešení a tarifů zpoplatněny. Náš nejkomplexnější balíček služeb obsahuje mimo jiné garanci výměny zařízení do druhého dne. Podnikatel má tak zajištěnu v případě poruchy zařízení garanci obnovení prodeje ve velmi krátkém čase. U jednodušších balíčků služeb si lze jednorázově možnost výměny zařízení zaplatit, uvedl Hynek Pášma ze společnosti Smart software. Vždy záleží na závažnosti poruchy a typu servisní smlouvy, kterou má zákazník uzavřenou. Helpdesk je k dispozici v režimu 24/7 a servisní zásah na místě jsme schopni garantovat již do 2 hodin po nahlášení závady, připojil se Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim.cz.

Čtěte také: Nejjednodušší řešení #EET? Sleva na dani náklady na pořízení a provoz nepokrývá

Náhrady škody? Ručení omezené v praxi

Všemožné garance a technické podpory jsou však jedna věc a řešení reálných problémů druhá. Jestliže se budete zajímat o odpovědnosti za škody, většina firem potvrzuje, že ručí za případné škody. Odpovědnost za způsobenou škodu vyplývá pro všechny firmy ze zákona a firmy na ni bývají pojištěny. Jenže co se týče samotné výše náhrady škody, konkrétní informace nechtějí firmy příliš sdělovat. Pokud by podnikatelům vznikla škoda způsobená nefunkčností našeho řešení, budeme náhradu škody samozřejmě řešit, odpověděla serveru Podnikatel.cz Lucie Pecháčková, mluvčí O2, na dotaz, do jaké výše garantují škody. V současné době toto nebudeme komentovat. Neočekáváme, že si nás zákazníci budou vybírat podle výše možné kompenzace, uvedl zase Hynek Pášma ze společnosti Smart software.

Našli se ale i sdílnější poskytovatelé. Zbyněk Švec z pokladního systému Septim.cz serveru Podnikatel.cz upřesnil, že primárně se zákazníky uzavírají smlouvu, v níž ručí do výše pořizovací ceny celého pokladního systému. A jak ukazují obchodní podmínky dalších poskytovatelů, jde vlastně o standard.

Například na webu systému Dotykačka najdete v obchodních podmínkách obdobnou větu: Společnost nese odpovědnost za újmu maximálně do výše ceny za Zboží bez DPH, kterou Zákazník za jeho pořízení Společnosti uhradil. V obchodních podmínkách systému Storyous rovněž najdete: V případě, že bude nade vší pochybnost prokázáno, že Poskytovatel odpovídá za škodu (újmu), potom je odpovědnost Poskytovatele limitována do maximální výše ceny sjednaného Tarifu za poskytnutou službu.

Výše náhrady škody tak vesměs končí na úrovni pořizovací ceny zařízení nebo softwaru. Podle zákona o evidenci tržeb hrozí přitom pokuty až ve výši 500 000 Kč.

Pokutám se lze vyhnout

I kdyby však pokladní systém nefungoval tak, jak má, nemusí se podnikatelé hned obávat pokut. Zákon o evidenci tržeb totiž obsahuje tzv. liberaci, kdy je v § 30 zákona uvedeno, že právnická osoba a podnikající fyzická osoba za správní delikt neodpovídá, prokáže-li, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila. V případě poruchy zařízení by se tak liberace vztahovala na porušení povinnosti zaslat údaje o tržbě řádně a včas. Zároveň by se vztahovala i na nevystavení účtenky zákazníkovi.

Aby se ale podnikatel vyhnul pokutě, nemůže si samozřejmě dát nohy na stůl a problém se zařízením neřešit. Jak upřesnila Petra Petlachová z GFŘ, v prvé řadě by měl podnikatel bezodkladně učinit veškeré nezbytné kroky (např. zabezpečit servis apod.) k tomu, aby byl co nejdříve schopen plnit své povinnosti vyplývající ze zákona.

Čtěte více: Budete mít problémy se zařízením na #EET? Údaje půjde poslat v agregované podobě

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).