České firmy se prozatím konceptu home-office a práce odkudkoliv poměrně brání. Nicméně podle aktuálního výzkumu pracuje zcela na dálku 18 % zaměstnanců a tento trend je na vzestupu.
Výsledky nedávného reportu společnosti Owl Labs ukázaly, že v současné době pracuje po celém světě zhruba 18 procent zaměstnanců zcela na dálku, 52 procent má možnost práce na dálku jednou týdně, 68 procent pak jednou měsíčně. Podle Gabriely Kodenkové ze společnosti Talentica.cz zaměřující se na nábor technicky zaměřených pracovníků byla práce na dálku zpočátku vnímána jako zajímavý benefit pro vybrané pracovní pozice nebo jako alternativní přístup méně mainstreamových malých firem. Jak však rostou důkazy o přínosech tohoto systému, má práce z domova, potažmo i práce odkudkoliv potenciál stát se zcela běžnou normou – alespoň tedy v určitých oborech,
dodává.
U home-office pracovníků studie prokázaly větší spokojenost s prací, nižší míru fluktuace a především vyšší produktivitu. Podle nedávné studie odborníků z univerzity v Harvardu byl u pracovníků, kteří měli možnost pracovat odkudkoliv, zaznamenám nárůst produktivity o 4,4 procenta a zvýšila se i kvalita jejich práce.
Práci z domova jsme se věnovali v článku: Sníte o práci z domova, ale nechcete hnít v pyžamu? Mějte disciplínu a pravidla
Pomáhají i technologie
Odborníci firmám nabízejícím možnost pracovat odkudkoliv doporučují, aby podporovaly setkávání svých vzdálených zaměstnanců, a to například organizováním pracovních či neformálních akcí. Firmy, které nejsou práci z domu či odkudkoliv nakloněny, často argumentují právě tím, že home-office pracovník nemůže těžit z přínosů každodenního kontaktu s kolegy. Harvardský průzkum ovšem naznačuje, že lidé si s tímto umějí poradit a mají-li kolegy na blízku, sami je mohou vyhledat a neformálně si předávat své zkušenosti,
komentuje Gabriela Kodenková.
Podle harvardské studie vzdáleným pracovníkům notně pomáhají i technologie. Nárůst produktivity byl pozorován u těch, kteří hojně používali VPN sítě a služby pro okamžité zasílání zpráv (instant messaging). Pozor by si ale zaměstnavatelé měli dát na různé nejen digitální prostředky pro sledování, zda home-office zaměstnanec skutečně v určité době pracuje. Někteří vedoucí detailně monitorují jejich práci a každou možnou chvíli je kontrolují. Pokud zaměstnanec plní své úkoly, je toto chování zcela neopodstatněné a škodlivé. Nabourává to důvěru mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem a v podstatě ruší onu flexibilitu, která bývá často s home-office nebo prací odkudkoliv spojená,
varuje závěrem Gabriela Kodenková.
Zaměstnavatelé by si měli dát pozor také na využívání soukromých kontaktů zaměstnanců. Více jsme o tom psali v článku Může zaměstnavatel využívat soukromý telefon a e-mail zaměstnance?