Homepage ztrácí na důležitosti, zaměřte se víc i na samotné prodejní stránky

2. 11. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Spousta prodejců stále klade větší důraz na domovské stránky než na podstránky svého internetového obchodu. Možná i proto tolik neprodají.

Homepage totiž vlivem online reklamy ztrácí na důležitosti. Zákazníci se čím dál častěji dostávají ke zboží jedním proklikem.

Na přeceňování významu domovských stránek upozorňují jejich tvůrci stále častěji. Homepage je totiž stále přirovnávána k výkladní skříni klasické kamenné prodejny. A všichni přece vědí, že výlohy jsou důležitou vizitkou každého obchodníka a dokážou přilákat, nebo naopak odradit zákazníka. Naprostá většina majitelů internetových stránek proto homepage automaticky považuje za významnější než stránky prezentující samotné služby a konkrétní produkty. Tento postup postrádá logiku. Většina zákazníků na web přichází z vyhledávání nebo z nějaké proklikové reklamy. V obou případech je ale kliknutí zavede spíše na stránku produktu nebo do určité kategorie. Homepage slouží spíše jako vizitka. Na základě hezké vizitky ale nikdo nenakoupí, upozorňuje Tomáš Odl, ředitel vývoje agentury Aitom.

Mnoho webových stránek je vytvořeno tak, aby upoutalo zákazníka na homepage a ten pak následně provedl další kroky k nákupu zboží. Jenže při dalším postupu tento zákazník naráží na podstránky buď nedopracované, nebo zbytečně komplikované, a to ho od nákupu odrazuje. Je to v podstatě nedopracovaný prodejní systém, kterým firma či podnikatel velmi rychle ztrácí zákazníky, dodává nezávislý tvůrce webových stránek Martin Netrval.

Nekvalitně provedené internetové stránky jsou často důsledkem klišé, které tvrdí, že lepší je pořídit si web na míru než šablonu. Jenže to někdy nemusí být pravda. Pokud chce klient opravdu kvalitní web na míru, vyjde ho to na desítky tisíc korun. Pokud si tuto investici nemůže dovolit, je mnohem lepší investovat do kvalitní šablony, do které je vloženo mnohem větší úsilí než do levného webu na míru. Výrobci laciných webů se často zaměří především na vstupní stránku, kterou udělají jakoby graficky atraktivní, aby na zákazníka působila dobře, a ostatní stránky už následně pouze zasadí do tohoto určeného designu. Věnují minimální úsilí obsahu stránky samotné, a hlavně samotné struktuře obsahu, tedy tomu, kde a jakým způsobem jsou zákazníkovi sdělovány informace, uvádí Václav Hodboď, projektový manažer agentury CreativeCompany.

Dále čtěte: 8 UX trendů, které byste ve vašem e-shopu neměli ignorovat

Homepage se stává neprodejní vizitkou

Domovská stránka plní na webu zejména funkci rozcestníku. Návštěvník by z ní měl především zjistit, kdo jsme, co nabízíme a kde je možné koupit námi nabízenou službu nebo produkt. Pokud to člověk zjistí, rychle pokračuje dál za svým cílem. Na homepage se nehodlá déle zdržovat. Samotná úvodní stránka postupně přestává plnit konverzní cíle, tedy odeslání objednávky, nákup, poptávku, registraci k zákaznickému programu a podobně. Konverzní poměr naopak roste u stránek s nabídkou služeb či přímo produktových stránek. Tento trend je proto vhodné reflektovat v celém designu stránek a v jejich navigační struktuře. Je potřeba navést uživatele z homepage na problematiku, která ho zajímá, a soustředit se na atraktivní prezentaci služeb či produktů. Pokud totiž uživatele neprovedete nákupem vy, udělá to jiný web. Konkurence v e-commerce je dnes obrovská. Každý web, který si uvědomí význam jednotlivých stránek, získává náskok před ostatními, říká Tomáš Odl.

V dnešní uspěchané době chce zákazník nakoupit co nejrychleji. Průměrně má proto obchodník pouhých 10 vteřin na to, aby upoutal jeho pozornost a zákazník neodešel. Homepage a další stránky, na které se zákazník proklikne, by proto podle Martina Netrvala měly být interaktivní včetně výzev k akci. On sám při tvorbě webových stránek vždy klade důraz na jednoduchost, užitečnost a praktičnost, aby se zákazník neztratil a během několika kliknutí nakoupil či objednal to, co potřebuje. Co se týká proklikové reklamy, to je samozřejmě nejlepší cílený produkt na prodej či objednání služeb. Homepage a cílená prokliková reklama se ale podle mě nedají úplně srovnávat, každá nabízí zákazníkovi něco trochu jiného. Základ kvalitního webu, který bude stále přivádět nové i staré zákazníky, je dobře provedená homepage včetně podstránek, dodává Martin Netrval poskytující své služby na martinnetrval.cz.

Mohlo by vás zajímat: Za online marketing nerozhazujte, rozmyslete i změřte, co se vám vyplácí

A jak zajistit, aby cesta od rozcestníku v podobě homepage fungovala? Podle agentury CreativeCompany vše začíná od rozkreslení osnov a wireframů, díky kterým si představíme, jak bude obchod fungovat. Následně si projdeme všechny možné cesty z homepage na každou možnou stránku, abychom zjistili, zda je pro uživatele dost přehledná. Největší důraz přitom vždy klademe na přehlednost webu. Pokud pro zákazníka není web dost intuitivní, snižuje se šance, že na něm provede jakoukoli interakci. Designér má ohromnou moc ovlivňovat rozhodování ostatních lidí, v pozitivním i negativním smyslu. Staňte se dobrým designérem a uživatelé i klienti budou mít vaše weby rádi, dodává Tomáš Ludvík, specialista na UX agentury Dobrý web.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Domovská stránka ztrácí na důležitosti, ale nesmí být opomíjena

V době velkého rozšíření online reklamy s možností remarketingu opravdu pomalu odpadá nutnost dbát na příliv uživatelů z vyhledávání a vstup na homepage. Mnoho webů je už optimalizováno tak, že nabízí přímo své podkategorie nebo samotné produkty a zákazník se na samotnou homepage dostane málokdy, komentuje Václav Hodboď z CreativeCompany. Zároveň ale dodává, že homepage je prvkem webu jako každý jiný a stále plní svou funkci. Je proto nutné ji mít propracovanou a dbát na její preciznost. Hodně důležitý je první dojem. Když se zákazníkovi homepage líbí, pamatuje si ji a vrací se zpět. Domovská stránka proto musí zaujmout podobně jako už zmíněná výloha v kamenné prodejně.

Je důležité si uvědomit, na jakou skupinu cílíme a za jakým cílem web tvoříme. Někteří zákazníci se nechají nalákat reklamou a jdou přímo po inzerovaném produktu, jiní smýšlejí tradičněji a i internetové obchody jakoby obcházejí a dívají se do jednotlivých regálů. V obou případech je ale nutné počítat s tím, že skutečně prodává až produktová stránka a její texty. Produktové texty si můžeme představit jako regál a prodavače. Až text nám vysvětlí, v čem jsou benefity produktu. O významu popisků pojednává například článek Originální popisky zboží zvedají prodej až o třetinu. Pohrajte si s texty.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).