Některé podnikatelky svůj čas dělí během roku mezi Česko a zaocánské destinace, kde je úředním jazykem mimo jiné španělština. A nezastavila je ani pandemie.
Co se dozvíte v článku
Káva z Hondurasu, kabelky z Mexika, svetry a šperky z Peru
Malgorzata Ebel, majitelka Cafe Ebel v pražské Kaprově ulici a stejnojmenného e-shopu, navázala úzkou spolupráci s kávovou farmou Finca Jerusalen v regionu Santa Barbara v Hondurasu, kde se káva pěstuje ve volné přírodě, mezi stromy. Marie Říhová má vášeň pro mexický tradiční textil a do Česka pod značkou Colores Mexico dováží a prodává ručně tkané kabelky, šátky (tak zvané rebozy), ponča a další výrobky od mexických tkadlen a tkalců.
Zuzana Bartáková a Zuzana Šnajdrová mají nejen shodné křestní jméno, ale také destinaci, kterou si zamilovaly – Peru. Zuzana Bartáková pracuje pod značkou Cestujeme po Peru, má cestovní agenturu zaměřenou na Peru a také e-shop výrobků, například svetrů, z místních dílen. Zuzana Šnajdrová spolupracuje s peruánskými šperkaři, jejichž práci, stříbrné šperky s kameny, prezentuje a prodává přes e-shop Killary.cz, což v jazyce peruánských indiánů znamená měsíční svit. A o podnikání Zuzany a Zuzany jsme si také na dálku povídali.
E-shop průvodkyně založila jako své covidové dítě
Zuzanu Bartákovou jsem přes videohovor zastihla zrovna na cestě do peruánské džungle, kam s malou skupinkou zájemců už zase mířila jako průvodkyně. Před covidem jsem měla hezky rozjetou cestovní agenturu a pracovala jsem jako průvodkyně. Pak přišel covid, všechno se zavřelo, cesty do Peru se nemohly realizovat a všechno, co jsem měla domluvené, se zrušilo. Situace v Peru byla ještě mnohem horší než v Evropě a také tam nemají takovou sociální podporu. Lidé v cestovním ruchu a drobní výrobci najednou přišli o práci. Přemýšlela jsem, kudy v podnikání dál i jak jim pomoci,
vypráví Zuzana.
Psali jsme: Propojili jste podnikání a vztahy? Čtěte, jak tím nezruinovat byznys ani rodinu
Vždy, když se z Peru vracela do Česka, vezla s sebou pro kamarádky a jejich děti kufry plné svetrů s vlnou z alpaky. Viděla, jak velký je v jejím okolí o výrobky zájem, a tak si otevřela e-shop. Pár měsíců trvalo, než si sedly provozní věci a například zase začala fungovat peruánská pošta. Od té doby její e-shop, covidové dítě podporující místní výrobce, roste. Peruánské drobné výrobce covidová situace velmi zasáhla a museli hledat jinou obživu, navzájem si v rámci rodin vypomáhat. Nejnověji navázala spolupráci s paní Juanou z Cuska, která bude pro české zákazníky vyrábět svetry přímo na míru. Budu pro ně vymýšlet i novou značku, mám z toho ohromnou radost,
komentuje Zuzana Bartáková pár dní starou novinku a přidává informaci, že se také chystá na dovoz barefootových bot s peruánskými motivy.
Podnikání, které místním lidem pomáhá
Dál se chce přitom věnovat oběma věcem. E-shop výrobcům v Peru pomáhá a od zákazníků v Česku mám výbornou odezvu. Zároveň už se dá do Peru zase cestovat, a protože jsem duší cestovatelka, dál se budu věnovat i těmto aktivitám – buď provázím, nebo dělám poradenství při cestách do Peru, připravila jsem i průvodce pro cestovatele po vlastní ose,
nastiňuje své další plány. V Česku už zase vnímá zájem cestovatelek a cestovatelů vyrážet do zahraničí. V Peru je turistů zatím málo, asi 30 % oproti tomu, co bylo před covidem,
dodává.
S e-shopem Zuzaně Bartákové pomáhá peruánská kamarádka Patricia, na níž se může stoprocentně spolehnout. Znají se dvanáct let, pracovaly spolu dva roky v džungli, mimo civilizaci, kde nebyly zrovna jednoduché podmínky. Lidi tam poznáte do detailu,
říká s tím, že jí Patricia hodně pomáhá zvládnout peruánské podnikatelské oficiality a dohlížet v dílnách na kvalitu, zatímco sama má na starosti dovoz do Česka, který občas bývá napínavý. Peru znám dlouho, v podnikání mě nic moc nepřekvapilo. Naučila jsem se nic předem neočekávat, být flexibilní a brát časové plány s rezervou. A také se s Patricií snažíme lidem vysvětlovat, jaké máme v Evropě nároky na kvalitu – že potřebujeme svetry začistit a při prošívání bot není možné k podrážce přišít i tkaničky,
vypráví Zuzana Bartáková, kterou baví poznávat jinou mentalitu, pohled na svět, kulturu a zvyklosti lidí.
Psali jsme: Podnikají v Česku, ale pod kůži se jim zadřelo Japonsko
Podnikatelům a podnikatelkám, které se také rozhlížejí po exotičtější destinaci, doporučuje: Je důležité nepředpokládat, že všichni lidé na světě myslí stejně. Je potřeba být otevřený, nemít předsudky. Při podnikání v zahraničí je důležité danou zemi alespoň trochu znát a spolupracovat s někým místním, komu můžete věřit. Vyplatí se neočekávat, že všechno bude hned perfektní, a mít trpělivost.
Je to podle ní každopádně nesmírně obohacující zkušenost, a to pro obě strany. V Peru je pro ni pořád co objevovat, pořád se něco nového učí, což ji baví.
Nejlepší obranou ženy jsou její vlastní peníze
Zuzanino podnikání má i sociální rozměr, kromě podpory místních výrobců, jimž dává práci, podporuje i azylový dům v Cusku, který se stará o mladé dívky s dětmi. Dívky se tu také vzdělávají a jejich rukodělné výrobky Zuzana Bartáková prodává na e-shopu. Protože je v Peru největší chudoba v horským oblastech, ráda by začala podporovat i horské komunity a tamní ženy. Nejlepší obranou ženy jsou její vlastní peníze. Proto je mým dalším cílem posunout své aktivity do horských komunit a navázat tam spolupráci, která místní ženy podpoří,
plánuje.
Zuzana Bartáková se věnuje také síťování se ženami z Česka, které podobně jako ona pracují a podnikají po celém světě – v Americe, Asii, Africe. Připravuje s těmito ženami online rozhovory. Chtěla jsem tyto ženy zpropagovat a inspirovat další lidi, také především ženy, které se zajímají například o možnosti dobrovolnictví,
objasňuje svou motivaci s tím, že je to činnost, ve které hodlá také dál pokračovat.
Pandemii využila k rozvoji obchodu
Zuzana Šnajdrová stojí za projektem Killary.cz a prodává ručně vyráběné stříbrné šperky od peruánských šperkařů. Když poprvé dorazila na jih Ameriky, cítila se tam jako doma. Nejdřív navštívila Mexiko, pak ji ale zlákalo Peru. Zatímco běžně žije část roku v Peru a část v Česku, v roce 2020 uvízla s rodinou za oceánem kvůli pandemii skoro na celý rok. V komplikované situaci investovala čas i peníze do rozvoje svého obchodu. Využila jsem toho, že jsem delší dobu v Peru, domlouvala jsem se se šperkaři na designech šperků a výběru kamenů napřímo. Snažila jsem se využít situaci pozitivně a s výhledem do budoucna,
vypráví po telefonu s tím, že prodeje teď jdou ve vlnách, vloni se jí dařilo, pak přečkala pokles a teď se prodej šperků zase zvedá.
Psali jsme: Založila malé papírnictví s ručně malovanými vzory. Její produkty jsou hit
Zuzana Šnajdrová skrze své podnikání podporuje konkrétní místní šperkaře. Šperkaře v Peru, především ty, kteří se orientovali na turisty, přitom pandemie silně zasáhla a ztráta odbytu je donutila hledat si jinou práci. Trošku jednodušší situaci mají podle ní šperkaři, kteří se orientují na místní zákazníky. Je pro mne hodně důležité, aby mělo mé podnikání nějaký přesah, a podpora peruánských šperkařů je pro mne klíčová,
říká s tím, že pokud má šperkařská dílna zakázky, podporuje navíc dál i další profese – lidi, kteří se věnují drahým kamenům, mušlím a podobně. Moje podnikání tak má pozitivní dopad nejen na jednu šperkařskou rodinu, ale i další rodiny, které se na práci podílejí,
objasňuje svůj podnikatelský přístup. Od loňského roku navíc procenty z prodeje šperků podporuje i projekt Casitahuaran, zaměřený mimo jiné na vzdělávání v komunitě v okolí Cuska.
Složitější je komunikace na dálku, v Peru jinak běží čas
V podnikání je pro ni někdy těžší komunikovat se svými spolupracovníky na dálku, když je zrovna v Česku. Je to náročnější, když u zakázek na dálku řešíme design. V Peru také mají lidé jiné priority, jiné hodnoty a čas tam běží jinak. Musím počítat s tím, že když si domluvíme nějaké datum, může se ještě všechno změnit,
přibližuje podnikatelské situace, se kterými se musí vyrovnat.
Zuzana si otevřela také kamenný obchod v Turnově, kde prodává nejen šperky, ale například i výrobky od Colores Mexico. Výhledově by se ráda věnovala i rozvoji dobrovolnictví a další spolupráci v rámci komunitního projektu, který v Peru podporuje. S prodejem šperků nechce zůstat jen v Česku, ale víc se orientovat i na zahraniční trhy a pustit se víc také do šperků pro děti. Na to se moc těším. Dětské šperky mimochodem navrhuje i moje dcerka,
prozrazuje Zuzana, kterou baví umění, estetika a krása. Je ráda, když se její šperky zákazníkům líbí, když je polodrahokamy, které jsou v nich zasazené, podporují v jejich záměrech, a zároveň pomáhají i výrobcům v Peru.