Pojišťovací byznys rozjela Hospodářská komora ve spolupráci s pojišťovnou Generali. Obě společnosti vydaly tiskovou zprávu, kde upozorňují mimo jiné na sankce kvůli zákaznickým displejům, které neexistují. Kvůli případu se navíc rozhořel spor mezi Hospodářskou komorou a ČOI.
Komora varuje před sankcemi a hned nabízí pojištění
Hospodářská komora vydala spolu s pojišťovnou Generali začátkem týdne tiskovou zprávu. V ní upozorňuje, že podnikatelům hrozí mimo jiné sankce a pokuty kvůli chybějícím zákaznickým displejům u zařízení pro EET. Odvolává se přitom na zákon o ochraně spotřebitele: Podle zákona o ochraně spotřebitele by pokladna měla být vybavena displejem, který umožní zákazníkům kontrolovat markované položky,
uvedl expert Hospodářské komory pro EET Jakub Rainisch.
Jenže to není pravda. Podnikatelé na základě těchto informací se začali obracet na Českou obchodní inspekci (ČOI), která taková tvrzení striktně vyvrací.
Hospodářská komora věděla dopředu, že displeje povinné nejsou, i přesto TZ vydala
Povinnost prodávajícího při markování zboží na pokladně průběžně poskytovat zákazníkovi informaci o cenách jednotlivých položek a celkovém průběžném součtu ceny nevyplývá. Tato povinnost pak nevyplývá ani z žádného jiného ustanovení zákona o ochraně spotřebitele,
zdůraznil Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.
A Hospodářská komora toto moc dobře ví, protože ČOI požádala před vydáním TZ o oficiální vyjádření právě k zákaznickým displejům: Ano, požádali jsme ČOI,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Miroslav Diro, mluvčí Hospodářské komory.
Ten však zároveň tvrdí, že kontroloři z ČOI si zákaznické displeje vynucují, i když pražská centrála tvrdí opak. Podnikatelé se podle něj obracejí na Hospodářskou komoru s tím, že pracovníci České obchodní inspekce vyžadují zákaznické displeje u EET zařízení. Zástupci ČOI je opakovaně přesvědčují, že zákaznický displej je povinností hlavně tam, kde probíhá každodenní přeceňování zboží. Jedna z firem, která se na nás s tímto problémem obrátila, se s takovým postupem České obchodní inspekce setkala nejen v Olomouci, ale také v Praze a podobných případů evidujeme mnoho. Je vidět, že inspektoři postupují nejednotně a na podnikatelích si zákaznické displeje vynucují. Je to zásadní rozdíl mezi tím, co tvrdí pražská ČOI a jaká je praxe při kontrolách inspektorátu,
tvrdí Diro.
ČOI ale takovou praxi považuje za zcela nepravděpodobnou. Pokud by k ní došlo, šlo by pouze o jednotlivé selhání inspektora. Nicméně i to by jistě „zachytili“ právníci ve správním řízení. Domnívám se, že aby za chybějící displej reálně padla pokuta, je velmi nepravděpodobné. Stejný názor má i vedení inspektorátu v Olomouci. Ať tedy Hospodářská komora sdělí kontrolovanou provozovnu (nejlépe IČ) a zhruba období, o které se jedná, když evidují tedy mnoho příkladů, abychom mohli ověřit skutečnost,
vyzývá Hospodářskou komoru Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.
To nemění nic na faktu, že Hospodářská komora ve své tiskové zprávě tvrdila, že zákaznické displeje zákon o ochraně spotřebitele vyžaduje a rovnou přispěchala i v rámci varování před dalšími riziky s pojištěním od pojišťovny Generali, které by mělo krýt případná rizika spojená s EET: Podnikatelům zapojeným do druhé vlny EET přinášíme řešení, které kryje rizika související se zavedením EET pokladen, které bude možné pojistit i samostatně,
uvedl v tiskové zprávě Hospodářské komory předseda představenstva a generální ředitel pojišťovny Generali Pavel Mencl.
Toto pojištění se vztahuje jak na hardware, tak na software. Zahrnuje i krytí nákladů na obnovu dat po pojistné události včetně případné sankce udělené státními orgány za neodeslání datové zprávy správci daně, například z důvodu zničení pokladny a uložených dat v případě přepětí v elektrické síti.
Sankce za zákaznické displeje opravdu nehrozí, opakuje ČOI
Česká obchodní inspekce na závěr připomíná, že je zcela na prodávajícím, zda i ve svém vlastním zájmu v rámci vstřícného přístupu k zákazníkům umožní zákazníkovi již v průběhu markování koupených výrobků kontrolovat správnost účtované ceny a tím i snadnější nápravu případné nesprávnosti v účtování.
Nebo tuto možnost zákazník získá až po ukončení účtování nákupu a obdržení dokladu o zakoupení, kdy může být náprava případného nesprávného účtování složitější a minimálně časově náročnější,
doplnil Jiří Fröhlich.
Ten zároveň podnikatele uklidňuje, že podnikatelům žádné pokuty kvůli zákaznickým displejům, které povinné nejsou, nehrozí.