V rámci zpřísnění nařízení došlo od 1. března k dalším omezením maloobchodu a služeb. Nově nesmí být otevřeny například prádelny, čistírny, papírnictví, zámečnictví, provozovny realitního zprostředkování a činnosti účetních poradců, salony pro stříhání psů a také galanterie. Ty byly doposud otevřeny na základě výjimky z jara, kdy byly důležité kvůli šití roušek.
Co se dozvíte v článku
Tato změna se stala na internetu terčem vtipů. Takže už můžeme galanterie a švadlenky nadobro vyřadit ze seznamu kritické infrastruktury státu,
píše jeden uživatel Twitteru a přidává se další: Fakt je, že argument bylo šití roušek – to skončilo. Ale nějak ty děti obléknout musíme a gumu do tepláků teď potřebuje kde kdo.
Galanterie jsou trošku něco jako českoslovenští piloti RAF po roce 1948. Ještě nedávno byli považovány za hrdiny nedávné války, teď se ale partička komoušů usnesla, že bůhvíproč škodí, a zavřela je,
shrnuje Honza.
Jak se jim daří?
Gabriela Kulová z Galanterie Ateliéru Pohoda serveru Podnikatel.cz prozradila, že když měly galanterie výjimku, tak zákazníci chodili ve vlnách a bylo hodně znát to, že lidi jen tak nechodí po ulicích a nemají kam chodit. S podobným problémem se na Facebooku v podnikatelské skupině svěřovala i Jana. Ta už v říjnu psala, že má sice otevřeno, ale místo tří prodavaček stačí jen jedna, mají zkrácenou dobu a lidé buď ani nechodí, nebo nakupují minimálně. Pomalu není komu prodávat. Lidi poslechli a zůstali doma. Takže stejně otevřeno k ničemu,
dodává a Petra se přidává, že jsou na tom úplně stejně.
Podobně zákazníky z ulice vzal koronavirus také květinářstvím. Tito lidé šli kolem a něco se jim zalíbilo a dnes podle Jiřího Malinovského z Květinářství U Cvrčka v Havířově chodí více cíleně nebo si květiny obstarají jinde. Oproti minulému roku je propad o 70 %. Jsme v centru města, ale kolem je vše zavřeno, všichni šli do obchodních center na potraviny a tam koupili i květiny,
upřesňuje. Provozovatelka obchůdku s textilní galanterií, metráží, bižuterií, punčochovým zbožím GalanterieZuzka v Pohořelicích také sdělila, že se jim nedaří úplně nejlépe a že zákazníků je podstatně méně. Navíc je to pro ni náročné, protože je matka dvou dětí ve věku tří a devíti let. Takže starší musí chodit se mnou do obchodu a v kumbále jsem mu zařídila malý pokojíček, kde plní dopolední online výuky. Pokud zavřou i mateřské školky, znamená to pro mě výrazné omezení pracovní doby. A to bude mít samozřejmě i dopad na tržby,
popisuje.
Podívejte se na komentáře na sociálních sítích:
Jaké jsou další obtíže?
Dále dodává, že ji koronavirus zasáhl hodně v objednávání a dodacích lhůtách u zboží (různé vlny), které je převážně z Turecka. Potom také tím, že 90 % velkoobchodů zdražuje, tak i ona musí jít s cenou nahoru. To pro zákazníky není dobrá zpráva, hlavně v této době. Protože z 80 % mám zákazníky mladé ženy, které mají kvůli dětem nižší příjem, protože s nimi musí být doma,
doplňuje. Gabriela Kulová také říkala, že se občas zdržely nějaké objednávky, většinou u zboží, co se dováží. Nyní má však problém s tím, že nakoupila velké množství jarních látek a musela zavřít obchod a bude nabíhat splatnost faktur. Je mi z toho hrozně smutno, když vím, že mám v krámku maximálně dva zákazníky a jsem brána jako obrovský semeniště nákazy a pak jedu kolem zahradnictví, OBI atd. Je to pořád dokola,
dodává.
Roušky už jsou out
Od 19. března platilo v České republice opatření, které má zamezit šíření koronaviru v podobě ochrany obličeje. K zakrytí obličeje bylo možné použít klasické ochranné pomůcky, jako jsou rouška či respirátor, ale také šály nebo šátky. Jak jsme psali, nařízení vlády začalo platit i navzdory tomu, že byl ochranných pomůcek nedostatek. V České republice se ale vzedmula velká vlna solidarity a lidé začali roušky vyrábět sami. A to jak pro své nejbližší a kamarády, tak také pro ty, kteří to potřebují nejvíce. Právě z těchto důvodů dostaly galanterie výjimku a mohly na rozdíl od jiných maloobchodních provozoven zůstat otevřené. Jak potvrdily provozovatelky galanterií, v poslední době se bavlna na roušky úplně zastavila a už několik měsíců se neprodává. Jen pár rodičů (asi 1.a 2. třída) ji koupilo pro děti do školy, ale to mluvíme maximálně o 30 cm látky,
upřesňuje s úsměvem Gabriela Kulová.
Projděte si galerii roušek:
Přibylo „tvořilů“?
Podle galanterií se příliš neprojevuje, že by lidé tím, že jsou doma, měli více času na tvoření. U oblíbeného zboží je to podle Zuzany různé. Lidé podle ní nyní hodně tvoří kabelky a košíky. Mile mě překvapují i tím, že ruční práce hodně dělají se svými dětmi a pak mi je chodí ukazovat. Jde cca o 10 až 12leté holčičky, které si samy háčkují nebo pletou čepice a nákrčníky. A také se učí vyšívat,
popisuje. Podle Gabriely Kulové u ní zákazníci nakupují jako obvykle, ale vzhledem k tomu, že prodává i látky, tak je po nich větší poptávka. Ženy, které jsou tvořivé, podle ní tvořily i předtím, ale ty, které začaly se šitím v době šití roušek, tak se snaží šít dál. To mě moc těší. Šití je krásný koníček,
uzavírá.