Na internetu jste nedávno spustili nový internetový portál e-sazka, který je mimo jiné připraven na online sázení, už si našel svoje fanoušky?
Určitě. Portál e-SAZKA a věrnostní program Klub SAZKA jsme zatím nepodpořili rozsáhlejší reklamní kampaní, výsledky však předčily očekávání. Mohu prozradit, že objemy sázek připravených prostřednictvím internetu jsou už v prvním měsíci vyšší než na tradičních sběrnách.
V Česku není zatím umožněno sázet online, přesto tu jsou zahraniční sázkové společnosti, které online sázky provozují. Vy s tímto postojem souhlasíte? Kdy si myslíte, že to bude u nás legální a co děláte proto, aby vám klienti neodcházeli ke konkurenci? Jste vůbec pro internetové sázení?
Záleží na politicích, jestli internetové sázení povolí nebo nikoli. Jako soukromá osoba říkám internetovému sázení ne, protože jeho rizika převyšují nad výhodami. Otevřel by se nový, prakticky nekontrolovatelný kanál pro sázení mladistvých, rozmach gamblerství a nezodpovědného hraní. Jako ředitel sázkové společnosti musím být nicméně na případnou změnu legislativy připraven a mimo jiné i proto jsme nedávno spustili portál e-SAZKA.
Činnost zahraničních internetových kanceláří je nelegální, nebojím se říci, že kriminální a podali jsme v tomto směru řadu trestních oznámení. Zahraniční internetové kanceláře nepodléhají státní kontrole, na rozdíl od nás nemusí platit správní a jiné poplatky ani odvádět povinnou část výtěžku na veřejně prospěšné účely. Domácí sázkové kanceláře, které postupují v souladu se zákonem, jsou tak vystaveny nerovné soutěži a veřejně prospěšný sektor – český sport a tělovýchova, kultura a umění, charita, vzdělání nebo zdravotnictví – přichází o velké finanční prostředky.
Na online sázení jste v případě povolení připraveni, chystáte nějakou modernizaci svých terminálů, co budou do budoucna umět?
V loňském roce jsme dokončili konverzi online systému a výměnu všech terminálů za novou, modernější generaci přístrojů, takže patříme mezi nejlépe technologicky vybavené loterijní společnosti na světě. Vedle sázkových služeb chceme rozvíjet i neloterijní produkty, například platby zboží objednaného prostřednictvím internetu, uvažujeme o spolupráci s leteckými společnostmi nebo cestovními kancelářemi.
Další novinkou je modrý nádech arény ve Vysočanech, která nese nový ostatně i nový název – O2 Aréna. Má snad Telefónica O2 pomoci přispět do pokladny Sazky a snížit tak velké zadlužení arény?
Podpisem smlouvy s novým generálním a titulárním partnerem jsme naplnili další část dlouhodobé strategie. Pronájem názvu patří ve všech víceúčelových arénách k důležitým zdrojům příjmů, stejně jako pronájem skyboxů a klubových sedadel, catering nebo pronájmy obchodních a kancelářských prostor. Bez titulárního partnera v názvu se obejde snad jen Madison Square Garden v New Yorku. Dluhopisy, vydané v souvislosti s výstavbou na mezinárodních finančních trzích, nesplácí aréna, nýbrž – řádně a zcela v souladu se splátkovým kalendářem – společnost SAZKA. Příjem z pronájmu názvu potom není příjmem SAZKY, ale provozovatele arény, tj. společnosti, která se věnuje českému sportu a tělovýchově.
Víte všechno o daňové reformě?
Business server Podnikatel.cz přináší komplexní speciál, v němž se dozvíte podrobnosti o změnách vyplývajících z reformy veřejných financí. Čtěte speciál reforma.podnikatel.cz a stahujte daňové formuláře zdarma.
Zaznamenali jste už nějaké reakce na modrou barvu?
Rebranding ještě probíhá, takže návštěvníků se musíte zeptat později. Pokud se týče obchodních a podnikatelských kruhů, ohlasy jsou vesměs a veskrze pozitivní – kontrakt s novým generálním a titulárním partnerem dokládá, že aréna si vede úspěšně.
Jste stále přesvědčen, že tento velkolepý projekt byl dobře uvážen? Jak často vám sportovní činitelé připomínají, že to byl špatný krok? Jakým způsobem ho obhajujete?
Výstavba arény nebyla rozhodnutím managementu, nýbrž akcionářů, sportovních a tělovýchovných sdružení, kteří tak vyhověli oficiální žádosti státu. Na rozdíl od zahraničí veřejné rozpočty její výstavbu a provoz nepodpořily, takže nestála daňové poplatníky ani korunu. Již první roky nicméně ukázaly, že stát a hlavní město podobný moderní stánek potřebovaly, nemluvě o miliardách korun, které přináší veřejným rozpočtům ať už v podobě daní, poplatků nebo rozvoje turistiky a cestovního ruchu.
Podle mezinárodních standardů je aréna od zahájení provozu zisková, v účetní bilanci se promítají ještě odpisy, které jsou u investice takových rozměrů pochopitelně vysoké. Problémy, na které některé sportovní svazy upozorňují (obviňují Sazku z toho, že nedostatečně financuje jejich aktivity, přitom právě Sazka je ze zákona povinna odvádět 20 procent ze svého ročního zisku akcionářům, k nimž patří i Český svaz tělesné výchovy, pozn. redakce), nesouvisí ani tak s výstavbou arény, jako s novelou zákona o dani z přidané hodnoty, která je jen v posledních třech letech připravila o více než 800 milionů korun. Tyto prostředky teď místo sportovním sdružením odvádíme do státního rozpočtu.
Je aréna dostatečně využívána? Můžeme znát číselné využití arény a její hospodaření?
Od zahájení provozu proběhlo v aréně přes 420 velkých sportovních, kulturních a dalších událostí, vstupenkový systém Sazka Ticket prodal přes 3 miliony vstupenek za přibližně 1,5 miliardy Kč. V rámci Evropské asociace arén patříme k těm úspěšným. Aréna je schopná si na svůj provoz vydělat a podle mezinárodních standardů jsou její hospodářské výsledky kladné.
S okolím arény jste měli v minulosti velké plány, rýsují se už nějaké konkrétní?
V souladu s původním podnikatelským záměrem jsme pozemky v sousedství arény prodali developerské společnosti C & R Developments z mezinárodní skupiny Lighthouse Group. Investor začal výstavbou parkovacího domu, v lokalitě Zelený ostrov vyroste obchodní, administrativní a hotelové centrum, přičemž celková investice se bude pohybovat ve stamilionech eur.
Jaké marketingové kampaně připravujete? Jste partnery hudební soutěže X-Faktor, loni jste sponzorovali hudební soutěž Bailando. Chcete tím přilákat mladší klienty?
Finanční prostředky vytváříme především pro sport a tělovýchovu, musíme však pochopitelně oslovovat i ty, které sport tolik nezajímá. V projektech jako X-Faktor je pro nás zajímavá nejen cílová skupina, ale i poměr mezi cenou a prostorem, který ve srovnání s klasickou reklamou získáváme pro prezentaci. V dalších kampaních se chceme zaměřit na konkrétní produkty, zejména na číselné loterie a kurzové sázky.
Mimochodem jakému sportovci nebo týmu fandíte? Jste spíše zastáncem nebo odpůrcem Olympijských her v Praze?
Celoživotně patřím mezi ortodoxní slávisty. Jmen sportovců by bylo hodně a nerad bych někoho jmenoval. Pak by mě mrzelo, že jsem nejmenoval další. Jako ředitel společnosti, jejímiž akcionáři jsou sportovní a tělovýchovná sdružení, musím olympiádu podporovat. Na druhé straně vím, že tento projekt vyžaduje spojení soukromého a veřejného sektoru. V části politického spektra podobná vůle, zdá se, chybí, takže jsem spíše skeptický.
Kolik zaměstnáváte lidí, jakých profesí a jaké máte profesní požadavky? Jak si vybíráte svoje nejbližší spolupracovníky?
Ve společnosti SAZKA pracuje přes 400 lidí, pokud připočítáme dceřiné společnosti, je jich více než 600. Mnoho z nich u nás pracuje desítky let, takže výběr probíhal a probíhá postupně. Upřednostňuji ale kariérní růst vlastních zaměstnanců, než bych hledal někoho mimo firmu. Tedy výchovu mladých odborníků do důležitých pozic. Samozřejmě to někdy nejde. Základním požadavkem je však loajalita a přesnost. Přece jenom pracujeme s penězi, s miliardami korun.
Máte tip na Výslech?
Koho byste nejraději viděli v našich jemných poutech pod palbou otázek? Máte tip na osobnost či podnikatelský obor, o němž byste se chtěli dozvědět více? Pište na adresu: redakce@podnikatel.cz
Do Sazky jste přišel před třinácti lety, co jste dělal předtím? Jak byste zhodnotil své úspěchy ve vedení společnosti?
Můj životopis je známý, do SAZKA jsem přišel z pozice místopředsedy Českého svazu tělesné výchovy pro ekonomiku, jako jeho zástupce a nikdy jsem netušil, že ji budu řídit. V té době jsem měl vedle zaměstnání v ČeSTV také své soukromé podnikání. Poctivě řečeno, nevěděl jsem tehdy o herním průmyslu vůbec nic a mým jediným cílem bylo, aby akcionáři dostávali co nejvíce peněz. A to platí i dnes. Co se podařilo a nepodařilo je námět na knihu. Možná ji jednou napíšu. O každém šéfovi firmy a jeho spolupracovnících nejlépe vyprávějí výroční zprávy společnosti. Snad jsou ty naše svědectvím o tom, že si nevedeme úplně nejhůře.
Mluví se o vás jako o nesmlouvavém obchodníkovi, to jste vždycky na koni?
To se musíte zeptat našich obchodních partnerů. Myslím si ale, že to je jenom součást mediálního obrazu, který jsem já nevytvořil. Možná tato pověst vznikla tehdy, když si mnozí (i ze zahraničí) mysleli, že v naší společnosti sedí parta hloupých sportovců a že celý podnik je jenom komunistický pohrobek. A najednou zjistili, že si nenecháme nic líbit, že nejsme husa určená k oškubání. Já sám ale přísahám na řešení win-win, tj. vyhrávají oba, a spíš mám pocit, že jsem na naše obchodní partnery někdy příliš hodný.
Patříte mezi tři nejvýdělečnější podnikatele, za co tomu vděčíte a jak jste se vyrovnával se závistí?
Mezi tři nejvýdělečnější podnikatele
nepatřím. Je ale pravda, že SAZKA je v několika posledních letech třetím nejziskovějším podnikem v České republice. Vyplývá to z žebříčků, vycházejících z metodiky časopisu Forbes a porovnávajících společnosti podle výnosů na zaměstnance, zisku na zaměstnance a podílu zisku na výnosech. O závisti, té mršce, nepřemýšlím, proto se s ní ani nijak nevyrovnávám. Nemám na to čas.
Kdo vám spravuje vaše soukromé firmy? Kolik na ně máte času?
Nemám na ně čas vůbec. Firmy, kde mám nějaký podíl, spravují kamarádi a docházím pouze na valné hromady. Jsem rád, že po celé ty roky se na své kolegy mohu spolehnout. Není to tak běžné.
Zajímáte se o politické dění? Nad čím jste se v poslední době pozastavil?
O politiku se zajímám především tam, kde se dotýká podnikání. V oblasti sázek a loterií mi vadí především bohorovný přístup státu k nelegálním internetovým kancelářím.
Jakou plánujete ve firmě budoucnost?
Nechci dávat naší konkurenci žádné návody.
Je vaše podnikání stresové, odrazilo se na zdraví? Co děláte pro svoji kondici?
Není kouře bez ohně. Stále slibuji, že budu méně jíst, méně konzumovat víno a sportovat. Slibem, ani sám sobě, nezarmoutíš.
Kdybyste měl strávit týden bez práce, úplně sám a bez čehokoli, jak byste ho využil a na jakém místě byste si přál být?
Týden bez práce si představit dovedu, i když nevím. Sám? Na místě, kam jezdím každé léto, s několika desítkami filmů, které jsem ještě neviděl, s procházkami kolem moře a několikrát za den s plaváním. Určitě ne české noviny a televizi. Jenom nevím, jak bych se vyrovnal s abstinenčními dopady neexistence mobilního telefonu.
U Výslechu
Jméno a příjmení: Aleš Hušák
Rok narození: 1957
Vzdělání: Vysokoškolské, právnická fakulta Univerzity Karlovy, JUDr.
Kariéra: předseda představenstva a generální ředitel SAZKA, a.s.
Koníčky: hudba, lyžování, víno, gastronomie