Hypermarketům příliš nepomohly v tržbách ani Vánoce, dobře jim tak

17. 2. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Maloobchodníkům se vloni nedařilo, na rozdíl od e-shopů. Ty si naopak výrazně polepšily, na což dojely hypermarkety. Čechům se zřejmě zmatečné pobíhání po prostoru o velikosti fotbalových hřišť už zajídá.

Čeští maloobchodníci budou muset hledat nové cesty k zákazníkovi. Krize nutí Čechy šetřit a to se projevuje v tržbách maloobchodníků. Čísla mluví jasně. Za rok 2009 zaznamenali obchodníci propad o 4,3 procenta. Jenže teď už nemluvíme o celosvětové hospodářské krizi, letos bude naše ekonomika podle analytiků mírně nad bodem mrazu. Bohužel se však budeme potýkat s velkou nezaměstnaností, mzdy už také nejsou, co bývaly, a dojedeme také na inflaci, která bude vyšší kvůli vyšším daním. Viník? Jednoznačně stát. Neumí šetřit a místo toho, aby ukrojil ze svých výdajových položek na přebytečné úředníky, jejichž počet měl klesnout se spuštěním datových schránek, přehazuje svoji neschopnost na daňové poplatníky.

Ve volbách jim jasně ukážeme, co si o tom myslíme, možná zní ve vaší hlavě v reakci na tato slova. Dovolím si tvrdit, že neukážete. K finančnímu „korytu“ se zřejmě dostane vláda, která se státním rozpočtem opět zamává a bude ještě hůř. Čtěte více: Maloobchod se nezahojil ani o Vánocích

Nicméně to nevyřeší problém maloobchodníků, kteří se potýkají s tím, že Češi prostě nenakupují. Jednak nemají z čeho a také očekávají, že když už nakupují, tak za dobrou cenu. Už dávno nejsou zárukou dobré ceny hypermarkety, nově je v plné míře nahradily e-shopy. K porovnání nám opět poslouží aktuální data, podle kterých e-shopy vloni přidaly na svých tržbách oproti předchozímu období 21 procent a hypermarkety jen pouhá 4 procenta. Je to prosté. Je jednodušší objednat si po internetu a pro zboží, které je výrazně levnější než v kamenných obchodech, si dojet přímo na sklad, kde už je připraveno k vyzvednutí. Takový způsob ostatně nazývá Jan Samko ze společnosti Alza.cz jako hybridní obchodní model. Ten ostatně budou internetoví obchodníci stále více rozvíjet, protože pro nakupující je takový model přitažlivější.

S nákupy přes internet máte zkušenosti:

Vezměte to z konkrétního příkladu. Potřebuji koupit novou LCD televizi. Když půjdu do hypermarketu či běžného obchodu, narazím na několik kusů pár značek, které nejsou zrovna příliš cenově výhodné a není ani jisté, zda ho má obchodník aktuálně na skladu, tedy že si ho můžu rovnou odvézt domů. Když si kliknu na e-shop, mohu vybírat z větší nabídky, porovnat ceny u jednotlivých obchodníků během minuty, odeslat objednávky a třeba za půl hodiny vyrazit do obchodu, kde už na mě zboží bude čekat ve výdejním skladu. Samozřejmě ne všichni obchodníci na internetu takto fungují, ale podobný hybridní model nabízejí alespoň ti největší z nich, jako již zmiňovaná Alza.cz, Mall.cz nebo Kasa.cz. Čtěte více: Velké e-shopy chtějí letos posílit svou pozici, připravily novinky

Ostatně hypermarkety už nejsou to, co bývaly. Ceny rozhodně nejsou ty nejnižší, navíc hledat jeden kus zboží na ploše srovnatelné s fotbalovým hřištěm také není zrovna žádný med. Nové refity, tedy předělání prodejní plochy do modernějšího hábitu, jsou sice možná dobrým marketingovým tahem, ale zákazníka to leda ještě více pobouří, protože zboží, které bylo v přesně vymezeném regálu, musí hledat nanovo. Připomeňme, že touto změnou prošly prakticky všechny velké hypermarkety a příliš si s tím nepomohly. Nabízet nejnižší cenu pozornost určitě přiláká, ale Češi vyžadují už také kvalitu a komfort. I když budou mít hluboko do kapsy, vždy budou hledat lepší cesty, jak se ke svému nákupu dostat. A to jim právě e-shopy nabízejí. Čtěte více: E-shopy čeká změna: Než prodáte zboží za hranice, nastudujte si tamní legislativu

Je pochopitelně rozdíl v nakupování potravin a například elektroniky, ale dokážu si představit, že pokud bych našel dobrý internetový obchod, kde si objednám svoje oblíbené housky, šunku a rajčata v online náhledu na sklad, následně objednám a pak už jen zabalené v tašce ve výdejním skladu vyzvednu, budu velmi šťastný, že jsem si ušetřil čas, peníze i zmatečné pobíhání. Pokud si dobře vzpomínám, něco podobného mělo nabídnout Tesco Stores, jenže zůstalo to jen u planých slibů a příšerného projektu, kterým je tesco-shop.cz. Snad se maloobchodníci, ti kamenní, vzpamatují a uvědomí si skutečné potřeby Čechů a zkusí se alespoň v něčem inspirovat od těch internetových.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).