I internetové obchody mají výkladní skříně. Je potřeba o ně pečovat

6. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
E-shop musí umět zaujmout nejen svou nabídkou, ale i designem. V tom se elektronický obchod od klasického kamenného neliší. Čtěte, jaké jsou dnešní trendy.

Obal prodává. A to dokonce i ten elektronický. Jinými slovy, zájem o váš e-shop může zvednout i jeho designová podoba. U zákazníků sice internetové obchody bodují hlavně díky nižším cenám, ale pokud váš e-shop bude vypadat jako z roku raz dva, nikoho jím neuchvátíte. Funguje to stejně jako u kamenných prodejen. Zákazníci vždycky raději zamíří tam, kde je jim to příjemné, zboží je vystaveno přehledně a atmosféra obchodu vystihuje charakter nabízeného artiklu.

Barvy, fonty, obrázky, videa… To všechno může váš e-shop udělat atraktivnějším. K tvorbě designu e-shopu ale přistupujte zodpovědně a přemýšlejte nad ním, jako byste byli zákazníci. Ačkoli se tento článek věnuje designovým trendům, vždy je potřeba uhlídat funkčnost celkového řešení. Trendem je jednoduchost a minimalismus. Před designovou úpravou proto odstraňte všechny prvky, které jsou přebytečné nebo málo využívané. Vše zkonzultujte s odborníky na stavbu e-shopů a opět si funkčnost vyzkoušejte z pozice zákazníka. V ideálním případě nechte obchod otestovat nezasvěcenou osobou, která bude na jeho stránkách poprvé, nebo User Experience designéry. Ti mohou odhalit slabá místa návrhu a celkového řešení. Není totiž nic horšího, než když se znovu zasahuje do už hotové koncepce. Někteří zákazníci si nechají zpracovat krásný design, ale následně ho pak celý zničí svými požadavky na dodatečné úpravy, varuje Jakub Kluvánek ze Sunlight systems.

Psali jsme: Není ostuda, pokud aktualizujete web jen jednou za rok. Netýká se to ale všech

V kurzu jsou minimalismus a stylová jednota

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Každý rok přichází s novými možnostmi, technikami a trendy. Pokud se podíváme na český trh, můžeme pozorovat častější použití fotek a videí na pozadí. Dnes už ale často nestačí vzít fotky z fotobanky, vyplatí se najmout profesionálního fotografa nebo tvůrce videí a vytvořit osobitý materiál. Populárním nástrojem k nastartování redesignu je stále široká fotografie na pozadí. Že by měla být v dostatečné kvalitě, snad netřeba připomínat. Jedna fotka na pozadí je ideální jako landing page, případně jako produktová stránka. Je vhodné podkreslit každou kategorii jinou fotografií. V poslední době se prosazují fotografie ve vintage stylu, které vypadají jako pořízené ze starých fotoaparátů. Nemusí tedy být precizní a čisté. Právě naopak. Jejich atmosféra pak dokáže podtrhnout zejména nabídku tradičních produktů nebo módy. Důraz na vysokou úroveň obrázků klaďte až u samotných produktů.

Trendem je určitě material design představený loni na jaře Googlem. Výhodou je rychlá tvorba, přehlednost pro uživatele a především snadno udržitelný design skrz různá zařízení od nativních aplikací, přes Smart TV aplikace až po PowerPointové prezentace. Prosazuje se i loňský trend micro animací a interakcí, říká Martin Valenta z ValentaDesign s tím, že ze všech trendů ale nejvíce dominuje důraz na čistou a výraznou typografii. 

Trendem poslední doby je pak jednoznačně minimalismus. Ten se vyplácí zejména u e-shopů s oblečením a módními doplňky a zaujmete jím především mladou generaci. Minimalismu se nebojte, protože se díky němu zbavíte spousty zbytečností, které odvádí pozornost od vaší nabídky. A o tu jde přece především. Minimalistická rozhraní jednak nematou zákazníky a navíc umožňují jednoduchou tvorbu responzivních designů. S tím pak souvisí i použití vektorové grafiky, komentuje Jakub Kluvánek. Skvělým příkladem minimalismu je podle Martina Valenty e-shop Tchibo.cz, který provozovatel z původně složitého a nevzdušného designu dokázal přetvořit na čistý a přehledný e-shop. Stačila k tomu kombinace písma Roboto s Verdanou, jednoduchá barevná paleta a spousta negative space zvyšující čitelnost, dodává Martin Valenta.

Mohlo by vás zajímat: Design není umění, je to marketingový nástroj. Už jste to pochopili?

Doba klade důraz na typografii a naopak dochází k redukci grafických prvků. V zámoří se například prosazuje stylizované písmo, které vypadá jako vytvořené ručně. Za zmínku stojí třeba Lobster, který už je přeložen i do češtiny. Výjimkou není ani to, že e-shopaři skutečně využijí ručně psané písmo, které pak převedou do elektronické podoby. V tom případě ale pozor na to, aby písmo bylo dobře čitelné. Je vhodné ho použít jen v hlavních názvech a popisech a pro vše ostatní zvolit klasické a dobře čitelné fonty. Je potřeba se vyhnout příliš malým velikostem písma, stejně jako nedostatečnému řádkovému prokladu a divokým kombinacím fontů, připomíná Martin Valenta z ValentaDesign. Více čtěte v článku Styl písma ovlivní výkonnost vaší webové stránky. Poradíme, jaký vybrat.

Ať už toužíte po e-shopu funkcionalistickém, působícím na smysly nebo nadčasově moderním, vždy plánujte jeho podobu s ohledem na vaši cílovou skupinu. Jeho pojetí musí korespondovat s nabídkou. Zároveň má ale odrážet vaši identitu, která pomáhá získat si důvěru zákazníků. Málokdy se stane, že budete s designovým řešením spokojeni napoprvé, ale nevadí. Vzhled e-shopu nehraje tu nejdůležitější roli. Naše nejúspěšnější e-shopy rozhodně nemají nejmodernější design, říká Jakub Kluvánek ze Sunlight systems a má pravdu. Jenže právě i díky zajímavému designovému řešení může vedle velkých hráčů obstát i malý konkurent.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).