I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo. Totéž platí pro e-shopy

23. 5. 2014
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Malý e-shop může být předností. Jen to musíte vzít za správný konec a rázem je tu velmi dobrý způsob obživy nebo přivýdělku.

Prodávat na internetu může v současné době prakticky každý. E-shop si nemusí pořizovat pouze majitelé kamenných prodejen. Začít podnikat ve virtuálním prostředí internetu mohou i lidé bez předchozích obchodnických zkušeností, například maminky nebo tatínkové na rodičovské dovolené nebo studenti. Trend zakládání e-shopů je velice populární právě mezi studenty. Mladí lidé přicházejí s originálními nápady, které chtějí snadno a rychle šířit dál, a velmi proto oceňují možnost vše sdílet pomocí pouhých pár kliknutí. Mnoho z nich prostřednictvím virtuálních obchodů nabízí i vlastní autorskou tvorbu. Maminky a tatínkové na rodičovské dovolené si pro změnu často volí sobě blízké cílové skupiny jako jsou rodiče, děti a rodiny celkově, říká Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz. Stačí mít trochu času, obchodního ducha, držet se několika doporučení a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Byla by škoda nechat se odradit tvrzením, že v malém se tato činnost nevyplácí. Založit malý e-shop se může vyplatit každému, kdo zákazníkovi nabídne přidanou hodnotu. V tom tkví celé tajemství úspěchu.

E-shopem lze cílit na svůj nejbližší region a stát se tak lokální jedničkou ve svém oboru. Podnikatel také může pracovat s ROPO efektem, kdy si lidé vyberou zboží online a následně jej nakoupí v jeho kamenné prodejně. Díky e-shopu je možno lépe pracovat se stávajícími zákazníky, posilovat jejich loajalitu a mnoho dalšího. Takovýchto možností může využívat například i místní řezník a pracovat na tom, aby lidé nakupovali maso u něj a ne v nejbližším supermarketu, říká specialista na marketing pro e-shopy na volné noze Jakub Hladký. Kamenná prodejna ale není nutnou podmínkou. Naopak může u leckterého online začátečníka tvořit nepříjemnou bariéru v přemýšlení o prodeji na internetu. Je to ale jistě zajímavá konkurenční výhoda, zejména v pokročilejší fázi života e-shopu. Internetový obchod si proto mnohdy majitelé kamenných prodejen, především za účelem většího zviditelnění, pořizují jako alternativní prodejní kanál.

Videobiz: Také malé eshopy mohou uspět ve velké konkurenci. Víme jak

Až tak snadné to není, nepodlehněte iluzi

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Založit si vlastní e-shop zvládne v současné době každý uživatel internetu doslova během několika sekund. E-shop si je možné pronajmout za pár stovek měsíčně nebo ho mít i zcela zdarma v základním nastavení. Stačí si vybrat podle požadavků a potřeb. Zakládání e-shopu by ale mělo být uvážené. Toto podcenili všichni ti, kteří mluví o tom, jak je malý internetový obchod nerentabilní a je hrozně složité najít marketingovo-prodejní kanál, který by se vyplácel. Na začátku je skutečně potřeba investovat do podnikání na internetu především dostatek času na sestavení podnikatelského plánu. 

Z pohledu vlastního byznysu pak lidé často podceňují to, co vše provozování e-shopu obnáší a jaké s tím jsou náklady. Z pohledu zákazníka dochází nejčastěji k chybám v rámci komunikace, nedodržování slibovaných lhůt a podobně, říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Brát v potaz se musí nejrůznější technikálie, jakými jsou sehnání a uzavření partnerství s dodavateli, volba e-shopové platformy, provedení nastavení, vyřešení platebních mechanismů a mnohé další. Další velké chyby se drobní majitelé e-shopů dopouštějí v tom, že jsou přesvědčeni, že na vše stačí sami, od řízení firmy až po internetový marketing. Nemají pak čas vlastně na nic, upozorňuje Jakub Hladký. A v neposlední řadě je tu samozřejmě také ono nastavení obchodní strategie.

Nakupování v e-shopech se v posledních letech stává čím dál větším hitem. Lidé přes internet kupují téměř všechno, od oblečení a kosmetiky přes vybavení domácnosti až po potraviny. Uvažování pouze v tomto směru ale může být velice zrádné. Pro malé obchodníky je nesmírně těžké a nákladné, když se nevědomky snaží konkurovat největším internetovým gigantům. Není možné prodávat každému, kdo koupí, protože velcí hráči budou mít vždy navrch. Asi nejčastěji se setkávám s tím, že se malí prodejci vůbec nezajímají o své konkrétní cílové skupiny zákazníků. Stojí je to pak nemalé peníze i úsilí a často se dostávají do situací, kdy se jim online podnikání logicky nevyplácí, varuje konzultant Jakub Hladký. Nepříliš prozíraví obchodníci podceňují znalost zákazníka a jeho potřeb a soustředí se hlavně sami na sebe. Chtějí mít pěkný web, levný marketing, kvalitní dodavatele, prodávat a mít hned dobré tržby. Méně už řeší co, proč a jak chtějí zákazníci v jejich segmentu nakupovat.

Čtěte také: Chcete mít e-shop a nemáte peníze na pořízení zboží a skladu? Víme, jak na to

Dalším velice důležitým faktorem je transparentnost e-shopu. Na první pohled musí být vidět, kdo ho provozuje, zda je u firmy IČ a zda lze provozovatele rychle kontaktovat. Reakční doba dotazů může hrát také určitou roli v budování důvěryhodnosti e-shopu. Pro budování důvěryhodnosti je možné využít hodnocení zákazníků z katalogů zboží a srovnávačích. Certifikátem “Ověřeno zákazníky” se věrohodnost jistě zvýší. Také často e-shopům radíme, aby neskrývaly své obchodní podmínky a předem zákazníka informovaly, kolik bude stát doprava a platba. Jeden z největších problémů menších e-shopů je správné nastavení dostupnosti zboží. Často se stává, že tento důležitý aspekt pro nákup není správně uveden. Tím pádem se setkáváte s tím, že je veškerý sortiment na e-shopu skladem a realita bývá pak jiná, komentuje Marek Krška ze společnosti NetDirect.

Nehrajte podle pravidel gigantů, ani na jejich hřišti

Specializace, to je základ každého malého podniku. Tedy i internetového obchodu. Malé specializované e-shopy, které zákazníkům pomohou s řešením problému, mohou být velice úspěšné. Malý e-shop si nesmí myslet, že porazí giganta. Český online trh už je hodně vyspělý a je potřeba se hlavně odlišit. Mít jasnou tvář a vymezení je základ, uvádí Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci a SEO konzultant Lukáš Pítra dodává: Nesnažte se s giganty hrát jejich hru na jejich hřišti. Zapomeňte na masivní marketing na mnoha úrovních a snahu prodávat tisíce položek všem. Malý e-shop by si měl hlavně v počátku dobře vybírat svá bojiště a zaměřovat se na ty kanály, kde bude nejblíže své jasně vymezené cílové skupině a dokáže nejlépe prodat svá specifika. Dobře mohou fungovat sociální sítě, práce s online komunitami, precizně cílené SEO a PPC reklamy.

Malý e-shop má v mnoha ohledech daleko větší možnosti, než velcí konkurenti. Nemá sice tolik peněz, ale zato má větší prostor na osobní péči o jednotlivé zákazníky. Tu velké internetové obchody při vší snaze nabídnout nemohou. Velikost e-shopu a jeho kvalita a atraktivita nejsou nutně přímo úměrné. Situace je podobná jako v boji malých lokálních prodejen s nákupními centry a hypermarkety. Klíčem je osobnější přístup, pečlivý výběr zboží, atmosféra při nákupu, komunita zákazníků okolo e-shopu a nadstandardní služby, říká Lukáš Pítra. Lidé se v poslední době čím dál tím raději vracejí k obchodům na rohu a rádi nakupují u producentů, které osobně znají. Důkazem mohou být třeba oblíbené farmářské trhy. Ve spojení tohoto přístupu v e-shopu a malé lokální kamenné prodejně může být tento efekt o to silnější.

Vyhledejte své obchodní partnery a souvislosti. Vyzkoušejte Rejstřík firem

Dobré jméno je základ. A vybudovat se dá jedině špičkovými službami a osobním přístupem. Zvlášť v případě malého e-shopu. Trpělivá a poctivá práce. V tom se online podnikání od klasických řemesel nijak neliší. Dobré jméno je dle mého názoru to hlavní, o co se podnikatel musí snažit, komentuje Jan Vetyška. Není to o penězích, ale o přístupu. Stačí nabízet zcela běžné a obyčejné produkty, ale byznysu dodat šmrnc například loajalitou, dokonalou znalostí své komodity nebo dopravou i o víkendech a večerech bez příplatku. Nic z toho nebude drahé, ale zákazníci si toho jistě všimnou a ocení. 

Představte si velké giganty jako obří závodní jídelny s frontami na levný guláš na tácu a malé projekty naopak jako rodinné restaurace s duší a tradicí. Potřebujete kolem sebe uvěřitelný, sympatický příběh podpořený pocitem, že se u vás mám jako v bavlnce, že mne znáte a že mne máte rádi. A to od výběru přes dodání zboží až po reklamace a ponákupní vztah, zamýšlí se Lukáš Pítra. V ideálním případě by měl mít prodejce k nabízenému zboží nějaký vztah a měl by mu rozumět, aby mohl, bude-li to třeba, svým zákazníkům poskytnout užitečné rady a postřehy. Ve všech případech je základem úspěchu zvolení vhodného sortimentu, dodává Miroslav Uďan.

Nepodceňte design a funkcionalitu

Jak by měl vypadat malý e-shop, aby v nekonečně rostoucí konkurenci zaujal a působil věrohodně? U začínajících e-shopů to jistě není lehký úkol, ale pro nastartování podnikání velice důležitý faktor. Aby se z návštěvníka e-shopu stal zákazník, je nutné ho přesvědčit, že za vynaložené peníze dostane nabízené služby, tedy působit věrohodně. Pro začínající e-shopy rozhodně doporučuji zvolit některého dodavatele boxových řešení, tedy pronájmu již hotového e-shopu. Získáte tak poměrně propracovaný e-shop s příjemným administrátorským prostředím i uživatelsky přívětivým frontendem za zajímavou cenu. Jsou zde samozřejmě i nevýhody, například nákladnější úpravy na míru, ale boxové e-shopy bývají přizpůsobeny pro potřeby většiny obchodníků a pro začátek jistě žádné úpravy nebudete vyžadovat, radí Jakub Jirsa, designér a marketér společnosti JZShop.cz. 

Mohlo by vás zajímat: Web na míru nebo šablonu? Nepokazte si jméno na internetu

Ve většině pronájmových řešení najdete možnost přizpůsobení grafické šablony přímo z administrace. Ano, je to dobrý nástroj, který také nabízíme, ale pouze do povolaných rukou. Pokud člověk nemá grafické cítění či neovládá základy grafických programů, může svým zásahem e-shopu spíše ublížit. Jedním z největších trendů je dnes responzivní design a mobilní šablony. Čím dál více zákazníků do e-shopů vstupuje prostřednictvím mobilních telefonů a tabletů, a proto se e-shopy snaží zjednodušit mobilním uživatelům nákup na jejich e-shopu. Co se týká dalších trendů v e-shopech, tak jednoznačně je to přechod od třísloupcového layuotu na jednosloupcový, dále pak nezobrazování levého menu při detailu produktu a v nákupním procesu odstranění všech bannerů a odkazů na strom kategorie, dodává Marek Krška z NetDirectu.

Dá se tedy dělat e-shop takzvaně z obýváku? 

Samozřejmě, že dá. Takzvaně z obýváku začínala spousta dnešních gigantů. Záleží ale na tom, co od něj člověk čeká. Pokud jde o přivýdělek na mateřské, pak může malý e-shop požadovanou funkci splňovat do posledního detailu. Uměním je potom zvládnout případný přechod do většího podnikání.

A také nezapomeňte, že záleží na velikosti a vybavenosti obýváku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).