Balíkové služby zažívají díky rozšíření internetových obchodů renesanci. Zvlášť malí internetoví obchodníci, kteří zboží balí doma, takzvaně na koleně, ale dělají při balení zásilek základní chyby a zboží proto může k příjemci dojít poškozené. Zbytečným ztrátám se dá předejít pečlivým výběrem obalu a samotným zabalením zásilky. Prodejce musí mít na paměti, že jeho zboží dnes často putuje z jednoho konce republiky na druhý a nezřídka se obchoduje i v rámci celého světa.
Riziko vždy snižuje pečlivé zabalení zásilky. Základem musí být pevný, nepoškozený a nejlépe nový karton. Krabici by při běžné manipulaci nemělo být možné promáčknout. Zboží je pak potřeba v obalu pevně uchytit nebo zajistit, aby se nemohlo pohnout žádným směrem. Pohybu předmětů uvnitř kartonu zamezí správná výstelka. Nejčastěji se používá bublinková folie, která chrání obsah před nárazy. Pokud balíme více předmětů, měli bychom každý zabalit zvlášť a zbylý volný prostor vyplnit touto fólií,
vysvětluje Eva Děkanová ze společnosti Geis, specializující se na balíkovou logistiku a přepravu. U lehčích předmětů zcela postačí například polystyrénové kuličky nebo zmačkaný papír. Tato lehká výstelka by měla před zalepením mírně vyčnívat nad okraj, protože po uzavření krabice si materiál takzvaně sedne.
V případě elektronických zařízení je ideální použít původní balení výrobce. Výstelku krabice, kam elektroniku ukládáme, nesmí polystyrenové kuličky. Ty jsou totiž původci vzniku statické elektřiny, která může přístroj uvnitř krabice poškodit. Ideální je zvolit takzvané antistatické kuličky. Pylystyrenová pouzdra se naopak velice dobře osvědčila u předmětů ze skla. Například na láhve se dají pořídit typizovaná pouzdra od zhruba 20 korun.
Zalepit krabici dokáže každý, ale zvlášť při odesílání balíku na delší vzdálenost, hraje důležitou roli způsob zalepení. Za bezpečnou je považována páska o minimální šířce 48 milimetrů. Pokud se jedná o krabici pravidelně skládanou, kdy její klopy k sobě přesně doléhají, měla by být zalepena na šestkrát. A to třemi pruhy na horní straně a třemi na spodní, tak, aby byly zalepené okraje a prostřední část. I u vlnitých krabic, kde se klopy překrývají, se lepím stejně, krajní strany musí být vždy utěsněny. Není radno používat k uzavření balíků celofánovou pásku ani provázky.
Mohlo by vás zajímat: Co nabízí balíkomatové služby? Skutečně se bez nich e-shopy neobejdou?
Při zasílání více druhů zboží je vhodné použít jeden velký obal a do něj vše pečlivě naskládat. Není možné svazovat nebo lepit několik menších krabiček dohromady. Zvyšuje se tím riziko ztráty, která jde mimo odpovědnost přepravce. Zboží by také nemělo přesahovat karton a jakýmkoliv způsobem z něj vyčnívat.
Poslední, ale velice častou chybou je, že odesílatelé nesprávně lepí přepravní štítek s kontaktními informace. Odesílatelé mnohdy chybně lepí štítky například na spoje balíku, na uzávěr nebo přes lepicí pásku,
zdůrazňuje Eva Děkanová. Štítek se ale má lepit na největší horní nebo boční stranu obalu. Pokud je zboží posíláno už v použité krabici, všechny staré štítky a nálepky by z ní měly být odstraněny. Je rozumné použít jeden větší štítek a napsat na něj informace o odesílateli i příjemci. Křehké nebo na změnu polohy citlivé zboží je pak samozřejmě nutné opatřit manipulačním štítkem „křehké“.