Ideální čas pro franšízu fast foodu, řetězce plánují růst

3. 6. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Krize neodrazuje řetězce rychlého občerstvení. Plánují další růst. Nové provozovny otevře Burger King, McDonald’s i Subway. V létě navíc dorazí úspěšný koncept McCafé, který chce svou nabídkou konkurovat dalšímu řetězci Starbucks.

Češi se v jídle neomezují a je to na nich vidět. Dokládají to nejnovější čísla plánovaných provozoven, které chtějí v Česku otevřít řetězce rychlého občerstvení. Krize se jejich provozu prakticky vůbec nedotýká. Naopak. Plánují se další místa, kde si budou moci zákazníci pochutnat na hamburgerech, bagetách i na kávě z papírového kelímku. Rychlé občerstvení totiž nezápasí ani tak s prázdnou peněženkou, ale s vlivy počasí. Čtěte více: Další pobočka Burger King se otevře na pražské Florenci

Burger King zatím 4× v Praze

Česko se těšilo na novou značku hamburgerů Burger King. Zklamání však přišlo na podzim minulého roku, kdy její provozovatel, společnost AmRest, s.r.o., ohlásil zatím pouze jedinou pobočku tohoto ve světě oblíbeného fast foodu. I když je Burger King se svými 12 000 pobočkami ve světě vedle McDonald’s s 31 000 p­rovozovnami trpaslíkem, svou oblibu si získal proslulým Whooperem. Čtěte více na Vitalia.cz: Grilování: Hazard se zdravím?

Podle nejnovějších zprávo ochutnají Češi tento hamburger v dalších třech nových provozovnách. Podle informací serveru Podnikatel.cz, který růst značky ohlásil exkluzivně již dříve, se otevře nová provozovna v Obchodním centru Letňany, dále v nové odbavovací hale autobusového nádraží Florenc a na konci června pak v nově otevřené části revitalizovaného Hlavního nádraží v Praze. Celkem tak v Praze budou čtyři provozovny. Zda přibudou v letošním roce ještě další, se serveru ze svých zdrojů nepodařilo zjistit. Společnost AmRest u žádné ze svých provozovaných fast foodových značek nový počet ze strategického záměru neuvádí a ani nepotvrzuje, ale dodává že český trh je pro ni jedním z nejdůležitějších v rámci střední a východní Evropy: V Česku budeme i nadále v růstu pokračovat, nechceme ho však urychlit, říká polská mluvčí společnosti AmRest Anna Robotycka. Čtěte více: V Praze bude otevřena další pobočka Burger King, legendární Whopper bude k mání nově v Letňanech

Její slova potvrzuje i Erik Zlámal, oblastní manažer českého zastoupení Starbucks, které v tuzemsku rovněž provozuje AmRest: „Vstup Starbucksu na český trh přečkal očekávání společnosti, do této doby bylo otevřeno 9 kaváren, další expanze během tohoto roku bude pokračovat,“ říká Zlámal. Podle něj však pozornost bude soustředěna prozatím jen na Prahu, protože potenciál tohoto města nebyl podle jeho slov zcela vyčerpán. Nicméně serveru Podnikatel.cz potvrdil, že Starbucsk v budoucnu zamíří i do regionálních měst. Počet nových provozoven však opět nechtěl upřesnit.

GALERIE: Nové provozovny Burger King

Nové provozovny: Burger King

McDonald’s zamíří do menších měst a spustí McCafé

Za to McDonald’s je k počtu svých restaurací rychlého občerstvení sdílnější. V letošním roce otevře 3 nové provozovny a počítá se s rekonstrukcí desítky současných. Nyní McDonald’s pro­vozuje v celé České republice 78 restaurací, 51 z nich je franšízových. Zastoupení má ve všech krajích, nejvíce pak v Praze (celkem 34). Burger King se tak vedle McDonald’s svého povýšení z trpaslíka na vážného konkurenta ani u nás zřejmě nedočká. McDonald’s totiž oznámil expanzi i do měst, která mají padesát tisíc obyvatel a méně. Velký potenciál vidíme také na tuzemských dálnicích. Proto nyní stojíme před uzavřením kontraktů na výstavbu restaurací McDonald´s na několika dálnicích v České republice. Dále vidíme velkou šanci v bývalých okresních městech. V těch větších městech, kde už jsme nyní přítomni, chceme otevřít další restaurace, řekla serveru Podnikatel.cz Drahomíra Jiráková, mluvčí McDonald’s ČR/SR.

Ta zároveň doplnila, že informace o růstu svého konkurenta rozhodně nebere na lehkou váhu. Zprávy podle ní totiž potvrzují, že potenciál českého trhu pro restaurace rychlého občerstvení je stále velký: A proto se snažíme náš rozvoj směřovat tak, abychom rostli rychleji, upozornila Jiráková.

K tomu jim může pomoci i další koncept z produkce McDonald’s tzv. McCafé. Jedná se o podobný model občerstvení, který v tuzemsku již nabízí Starbucks, ve světě masivní značka, jež je v tuzemsku stejně jako Burger King pod křídly společnosti AmRest.

Fast food a krize? Jaká krize?

Slovo krize není u restaurací rychlého občerstvení příliš skloňovaným pojmem. I když řetězce jako ekonomické subjekty krizi registrují, vliv na ně nemá. Potvrzuje to například řetězec SUBWAY, který hlásí za první čtvrtletí letošního roku výrazný růst prodeje. V prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostly prodeje sendvičů v našich restauracích na území střední a východní Evropy o 19 procent. Jde o největší nárůst prodejů v rámci celé evropské sítě SUBWAY, uvedl Manažer Rozvoje SUBWAY pro střední a východní Evropu Martin Princ.

Dobrá čísla prodeje ostatně přidává i McDonald’s: Naše tržby za rok 2008 činily  3 776 947 00­0 korun a v našich restauracích jsme obsloužili  59 938 175 z­ákazníků. Žádné pobočky jsme neuzavírali. Naopak, v roce 2008 společnost McDonald`s ČR otevřela 4 nové restaurace, připomíná loňské výsledky Drahomíra Jiráková. Podle ní však nastal mírný pokles tržeb v letošním prvním čtvrtletí. Na vině však není krize, nýbrž špatné počasí, které zákazníky od návštěvy fast foodů odrazuje: První čtvrtletí bylo kratší o jeden únorový pracovní den a bylo velmi špatné počasí, přidala Jiráková.

Špatně ostatně na tom není ani provozovatel českého zastoupení Burger King, KFC a Starbucks, společnost AmRest: V Česku nám tržby za první kvartál letošního roku vzrostly v přepočtu na 409 914 tisíc korun, jedná se tak o 41% nárůst oproti stejnému období v loňském roce, doplnila mluvčí společnosti Anna Robotycka.

Banner - Ekonomická recese

Proč se tedy fast foodům daří i v době krize? Podle Martina Prince je to částečně důsledek toho, že lidé volí v ekonomicky těžší době cenově příznivější variantu oproti klasickým restauracím. Dlouhodobě je to také díky příklonu lidí k zdravému, ale rychlému občerstvení a jídlu, doplnil manažer SUBWAY.

Fast food a zdravý? Jen když vybíráte správně

Používat u jídel z fast foodů i pojmenování „zdravé” se ale příliš nelíbí odborníkům na zdravou výživu. Podle redaktorky serveru Vitalia.cz Heleny Fišerové musí být každé zdravé jídlo připraveno šetrným způsobem bez živočišných tuků a mělo by obsahovat větší množství čerstvé zeleniny. U baget a sendvičů je však rozpor. Jakmile se do nich přidá majonéza, tučné dresinky nebo velké množství vařených vajec, není o zdravé výživě žádná řeč. Navíc bagety jako pečivo bych nepovažovala za jídlo dietní, řekla serveru Podnikatel.cz Fišerová. Ta zároveň doplnila, že když už zákazník bagetě neodolá, měl by vždy volit bagetu celozrnnou. Čtěte více na Vitalia.cz: Když se ozvou žaludeční vředy…

skoleni_8_1

Jaký fast food navštěvujete?

Tu ostatně nabízí SUBWAY v celkem 11 franšízových provozovnách. Do konce roku SUBWAY otevře další tři nové, první již byla otevřena na letišti v Ruzyni. Celkem jich do konce roku bude otevřeno 14. Přesnější lokace včas zveřejníme, řekl business serveru Podnikatel.cz Martin Princ. Čtěte více na Vitalia.cz: Zkoušeli jste někdy reklamovat bagetu?

Jak vyplývá z vyjádření SUBWAY, expandovat do menších českých měst se zatím nechystá. Aktuálním cílem jsou větší nákupní střediska a centra měst. Vzhledem k vývoji spotřebitelských návyků hrají nákupní centra stále větší roli, proto se na ně zaměřuje i SUBWAY. Na druhé straně jsou pro nás stále zajímavá i centra měst, což například potvrzuje Praha či Poznaň v Polsku, připomněl Princ. Svůj růst ale v rámci Evropy SUBWAY stále více přiživuje. V šesti zemích střední a východní Evropy otevřeli za první čtvrtletí 25 nových restaurací. Největší nárůst přitom zaznamenalo Polsko, první restauraci otevřel řetězec také na Slovensku. Původně přitom SUBWAY počítal, že za celý letošní rok otevře ve středoevropském a východoevropském regionu na 30 restaurací. Očekáváme, že toto číslo určitě překročíme, uzavřel Martin Princ.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).