IKEA s virálem zabodovala, shodují se odborníci. V čem se od ní inspirovat?

9. 9. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

(VIDEO) Společnost IKEA přišla s reklamou, která není v ničem nová. Je jen pojatá s lehkostí a nadsázkou. A zřejmě bude i velmi funkční. Inspirujte se.

Skandinávská firma IKEA udává směr nejen stovkám tisícům domácností. Poslední dny se o ní diskutuje na sociálních sítích i v marketingových a reklamních agenturách. Nábytkářský gigant totiž oslnil svojí reklamou na nový katalog. Ten je už tradičně tištěný a zdálo by se, že papírové médium patří dobám dávno minulým. Jenže IKEA dokázala vystihnout všechna pozitiva tištěného katalogu díky lehké a svěží parodii. Na paškál si vzala jednoho z největších propagátorů moderních technologií, americkou společnost Apple. Podívejte se na reklamu na bookbook.

Video na Youtube profilu IKEA Singapur, kde vzniklo, shlédlo za uplynulý týden už bezmála 9 milionů lidí, ale zároveň se díky své oblíbenosti velmi rychle prostřednictvím internetu a sdílení na sociálních sítí rozšířilo mezi další miliony lidí do celého světa. V České republice jsme zaznamenali řadu pozitivních komentářů ze strany zákazníků, uvedl na dotaz serveru Podnikatel.cz mluvčí společnosti IKEA Tomáš Kubík.  

A co na to marketingoví specialisté? Musíme si přiznat, že papírový katalog v dnešní době nikoho neohromí. Sám o sobě pozornost přitáhnout nedokáže, takže rozhodnutí připravit humorné a parodující video je naprosto správné. Schopnost vystřelit si ze sebe je skvělá a sympatická, takže z tradičního a nudného katalogu udělali tahák, myslí si marketér Michal Halmeš. V reklamě jsou vždy rozhodují emoce a z tohoto pohledu to byl pro firmu zásah do černého. Obecně jde v parodiích o zesměšnění, ale tvůrcům se povedlo udělat reklamu vkusně, není urážlivá vůči Applu, ta nadsázka je tam zřejmá, dodává marketér Dalibor Musil.

Za reklamou stojí singapurská agentura BBH Asia Pacific. Nepřišla s ničím novým, jen přeobsadila hlavní protagonisty. Designér IKEA Jörgen Egghammer, ve skutečnosti nereálná postava, opěvuje katalog stejně jako to u novinek společnosti Apple dělá její hlavní designér Jonathan Ive. Svědčí o tom už úvodní slova: „Víte, jednou za čas se objeví něco, co úplně změní náš život.“

Dílo singapurských marketérů není samozřejmě první reklamní parodií na světě. Tento způsob už využilo mnoho firem. Parodie se totiž osvědčila jako cesta k tomu, jak uvést hodnoty spotřebitelů na pravou míru. Když už by reklama sama o sobě nefungovala, má video skvělý potenciál stát se fungujícím virálem. Firma tedy trefila přímo do černého. Tahle parodie je plus i pro samotný Apple, dodává Dalibor Musil. 

Ne každý si ale takový přístup může dovolit. Podobných parodií se může dopouštět jen sebevědomá značka nebo skutečně dobrý produkt. V opačném případě by šlo jen o výkřik do tmy, varuje Michal Halmeš. Navíc se mohou parodovat jen lehká témata, rozhodně nic vážného. Záleží případ od případu. Věřím však, že morálka kreativce většinou nepouští přes rozhodující hranici mezi vtipem a urážkou, dodává Dalibor Musil. 

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).