Informační oznámení o #EET musí mít i e-shopy, i jim hrozí pokuta 50 tisíc Kč

6. 12. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Kdo nezveřejní informační oznámení, že se ho EET týká, může dostat pokutu až 50 tisíc korun. Platí to i pro e-shopy, kterých se EET dotkne v březnu 2017.

I online obchodníci totiž musí informační povinnost splnit. V jejich případě musí text žádaný zákonem zveřejnit na viditelném místě na svých webových stránkách.

Informační povinnost se týká i e-shopů

Ačkoli třeba u online plateb ještě není jasno, zda a jak jej nakonec obchodníci budou muset evidovat, u informačního oznámení žádné rozpory nejsou. Informační povinnost totiž musí splnit i e-shopy, které přijímají evidované tržby. Jak totiž říká § 25 zákona o evidenci tržeb, poplatník musí mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud to nevylučuje povaha věci. Informační oznámení je poplatník povinen umístit i na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby, upřesňuje metodika k EET.

Obsahem informačního oznámení je

  • text ve znění Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin., eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu,
  • text ve znění Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů., eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu.

Zákon přímo neupravuje formu informačního oznámení (např. podklad, velikost nebo barvu písma). Není podstatné, zda se bude jednat o tištěný nebo elektronický text. Nezbytné je, aby z pozice zákazníka bylo toto informační oznámení dostatečně viditelné a čitelné.

skoleni_8_1

Jak dále potvrzuje metodika, informační povinnost dopadá také na poplatníka, který nabízí zboží nebo služby na internetových stránkách. V tomto případě poplatník splní uvedenou povinnost umístěním textu na libovolném místě dostatečně viditelném pro každého návštěvníka webových stránek, píše se v metodice. E-shopy by se do EET měly zapojit v druhé vlně od 1. března 2017.

Co se týče informační povinnosti u podnikatelů, kteří pracují v terénu či u zákazníka, ti ji řešit nemusí. Tyto situace bude finanční správa posuzovat s ohledem na konkrétní okolnosti daného případu. Kdo informační povinnost nesplní, může dle zákona o evidenci tržeb dostat pokutu až 50 tisíc korun.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).