Český rozhlas (ČRo) vyrazil do boje proti neplatičům koncesionářských poplatků. Najal si inkasní agenturu, jejíž pracovníci obchází provozovny podnikatelů, kde pořizují kontrolní protokol a fotodokumentaci, kterou následně předávají rozhlasu. Podnikatelé, kterým není příjemné, že jim provozovnu někdo zevnitř fotí, přestože mají vše v pořádku, však mají omezené možnosti, jak se mohou bránit.
Čtěte také: Z autorádií autorské poplatky neplaťte, koncesionářským se ale nevyhnete
Inkasní agentura jde naslepo
Český rozhlas se snaží zvýšit počet podnikatelů, kteří budou platit koncesionářské poplatky. Najal si totiž inkasní agenturu Credit One, jejíž pracovníci kontrolují provozovny podnikatelů, zda v nich mají rádio. Naši terénní pracovníci navštěvují dlužníky jiných našich klientů. V rámci daného regionu zároveň chodí do provozoven, kde je předpoklad, že může hrát rádio. Pořizují protokoly o návštěvě a fotodokumentaci,
uvedl serveru IHNED.cz obchodní ředitel Credit One Radek Žákovský.
Následně pracovní agentury předají protokol a fotodokumentaci Českému rozhlasu, který data porovná s vlastními údaji o platících podnikatelích. Pokud firma dodá nějakého živnostníka, který přijímač vlastní a koncesionářský poplatek neplatí, Český rozhlas ho osloví, aby poplatky začal hradit. Jak doplnila serveru IHNED.cz mluvčí Českého rozhlasu Kateřina Moravcová, upozornění přijde jak poštou, tak do datových schránek.
Čtěte také: Pokud v provozovně hrají rádia typu Jamendo, OSA platit nemusíte, tvrdí právníci
Jak bránit tomu, aby u vás „šmejdila“ inkasní agentura
Vzhledem k postupu, který ČRo zvolil, pracovní agentury míří i do provozoven, kde rádia nejsou či kde se přijímače nachází, avšak podnikatel koncesionářské poplatky platí. Při kontrole navíc pořizují fotky, což se řadě podnikatelů nemusí logicky zamlouvat. Jak ale upozorňují právníci, pracovníci soukromé inkasní agentury nemají žádné právo vstupovat do jakýchkoli prostor bez souhlasu jejich vlastníka a podnikatel je tedy může z provozovny vykázat. V praktické rovině může být samozřejmě problém v tom, že tyto osoby je obtížné odlišit od běžných zákazníků,
upozornil server Podnikatel.cz Michal Matějka, advokát Baker & McKenzie.
Pokud podnikatel přesto pracovníka inkasní agentury pozná, stále nemá vyhráno. Samotné zabránění ve vstupu do provozovny či vykázání z ní totiž není také jednoduché. Pracovníka inkasní agentury nemůžete rozhodně vyvést násilím, můžete ho maximálně požádat, aby odešel. Donutit k odchodu ho může pouze Policie ČR, a to jen v případě, že by se nechoval v souladu se zákonem.
Podnikatel má rovněž možnost zakázat focení v prostorách provozovny. Takové nařízení se však bude v praxi těžko vymáhat, neboť pořízení takové fotografie bývá zpravidla dílem okamžiku a je-li již fotografie pořízena, podnikatel má omezené možnosti, jak svépomocí dosáhnout jejího zničení či vymazání. Uvnitř provozovny lze zakázat focení provozním řádem. Je však otázkou, nakolik pravidla uvedená v provozním řád zabrání inkasní agentuře v pořízení fotografie. Možné je nicméně za porušení provozního řádu osoby, které do vaší provozovny vstoupily, požádat z tohoto důvodu o opuštění provozovny,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Petr Dobeš, advokát a partner TaylorWessing e|n|w|c Advokáti.
Poplatky se platí za každé funkční rádio
Co se týče zákona, podnikatelé musí hradit poplatky z funkčních rádií, tedy z přijímačů, které jsou technicky způsobilé k individuálně volitelné reprodukci rozhlasového vysílání. Povinnosti platit poplatek tak vzniká bez ohledu na to, zda podnikatel skutečně rádio využívá k přijímání rozhlasového vysílání. V případě nefunkčního rádia by se poplatek platit neměl, je ovšem možné, že budete potřebovat od servisu potvrzení o jeho nefunkčnosti,
upřesnil Petr Dobeš.
Čtěte také: Máte v provozovně rádio? Na autorských poplatcích zaplatíte tisíce
Výše koncesionářského poplatku činní 45 korun měsíčně. Mezi domácnostmi a podnikateli však existuje při platbě jeden zásadní rozdíl. Zatímco domácnosti platí pouze jeden rozhlasový poplatek, přestože mohou mít přijímačů více, podnikatelé platí za každý rozhlasový přijímač, který v provozovně mají. Podnikatelé v současnosti platí poplatky za 620 tisíc přijímačů. Celkově ČRo na poplatcích vybere (včetně plateb od domácností) zhruba 2 miliardy korun.