Upoutání zákazníkovy pozornosti hezkým vývěsním štítem a výlohou je základem úspěchu každého obchodu. Zní to banálně, ale je nutné to připomínat, protože hlavní část investic do reklamy se dnes skládá z webové prezentace, PPC reklamy nebo sociálních sítí. Moderní elektronická média jsou nutná, ale někdy obchodníci zapomínají na to, že ne všichni internetovému marketingu podléhají. A také se stává, že obchody jsou při běžné procházce po ulici přehlédnutelné, protože se utápí ve změti reklamního smogu a ruchu měst. Nepodceňujte proto tradiční reklamní nosiče a zaměřte se například na kvalitní vývěsní štít. Jako komunikační kanál nejsou tyto poutače ani zdaleka vyčerpány a neobejdete se bez nich ani v době elektronické reklamy.
Výroba vývěsních štítů má dlouhou historii. Vznikat začaly v dobách, kdy si první kupci otevírali své krámky. Ve své podstatě navazují na domovská znamení, která byla nahrazena teprve nařízením Marie Terezie o číslování domů. Když paní císařovna za přispění svého ministra Raaba začala dělat pořádek v celé rakouské říši, tak ji také napadlo, že pošle vysloužilé důstojníky po všech zemích císařství. Důstojníci pochopitelně přišli nejprve k panu starostovi a radnici dali číslo 1, potom pokračovali a číslovali jednotlivé domy, které byly předtím různě značeny domovními znameními. Vývěsní štíty měly záměr úplně jiný a propagovaly instituci, která v objektu byla,
komentuje Miloslav Bařina z Městského muzea v Nové Pace.
Klasické vývěsní štíty si svůj původní smysl zachovaly dodnes. V podstatě říkají zákazníkům: „Tady jsme, pojďte k nám a nakupte.“ Jsou vizitkou každého obchodníka, a pokud jsou zajímavě a vkusně provedeny, mohou se po dlouhou dobu významně podílet na zisku. Podnikatelé by se proto neměli bát do nich investovat. Vývěsní štít spolu s výlohou je otázkou image a především první věcí, která zákazníka do provozovny přiláká. Bohužel to ne všichni chápou. V některých malých městech jsou k vidění vývěsní štíty, které mají svá nejlepší léta dávno za sebou a odkazují na obchody z předrevoluční doby, které už ani nefungují. Můžeme ale najít i spoustu pozitivních příkladů, kdy se obchodníci nespokojí jen s běžnou velkoformátovou cedulí s nalepenými písmeny, ale investují například do dřevěných nebo z kovu tepaných štítů.
Naprostými mistry tohoto oboru jsou Francouzi. Stačí se projít ulicemi Paříže a zjistíte, že jejich pověstný šarm a elegance proniká i do obchodu. Pro reklamní cedule a vývěsní štíty mají výraz „enseignes artistiques“. Jde většinou o kovovou nebo dřevěnou tabulku, která je víc než reklamním poutačem. Je také odrazem tradice a kvality obchodu, do kterého chce jeho majitel nalákat. A samozřejmě i umělecký výtvor. Kráčeje po pařížských ulicích se vyplatí zvedat oči, nejen kvůli detailům haussmanských budov. Vývěsní štíty jsou chloubou obchodů, butiků, ateliérů, galerií, jsou součástí atmosféry pařížských uliček, ulic, bulvárů. Dotvářejí komplikovanou mozaiku pařížského šarmu. V hojném počtu je najdete například ve starých pařížských pasážích Passage Choiseul, Passage du Panorama, Galerie Vivienne,
píše Maria Danthine na svém webu Paristep.com.
Cheb chce mít v centru jednotné vývěsní štíty
O kouzlu a přínosu vkusných vývěsních štítů ale nepřemýšlejí jen podnikatelé. Zabývají se jimi i radnice jednotlivých měst, které regulují pouliční reklamu. Zajímavým příkladem je město Cheb, které se před časem rozhodlo, že v historickém centru by z estetických důvodů měly být vývěsní štíty v jednotné podobě. A podnikatelům na ně přispívá. Možnost získat od města příspěvek na cechovní štít se týká provozoven, které se nacházejí v historickém centru města, tedy na území městské památkové rezervace. Příspěvek se poskytuje ve výši 50 % nákladů, maximálně však ve výši 10 000 korun. Je poměrně striktně stanoveno, jak by měl štít vypadat, například musí být zpracován na základě předem schváleného návrhu, nosným prvkem štítu musí být ručně kovaná železná konzola, musí být ručně kovaný z kovových profilů a tak dále. Město pro tyto potřeby vypracovalo celou směrnici,
říká Tomáš Ivanič z Městského úřadu Cheb.
A důvod pro poskytování příspěvků na nové vývěsní štíty? Především zatraktivnění historického centra a přilákání více návštěvníků. Cheb se totiž stejně jako řada jiných měst potýká s problémem vylidňování centra, zejména historického náměstí Krále Jiřího z Poděbrad, a odchodem podnikatelů z této části města. Souvisí to s tím, že ve městě vzniklo mnoho nových obchodních center, do kterých se přesunul téměř veškerý obchodní ruch a provozovny v centru tím trpí.
Město se snaží tento problém řešit různými cestami, zavedlo například možnost zdarma zaparkovat na dobu 90 minut na náměstí Krále Jiřího z Poděbrad a snížilo nájemné ve svých nebytových prostorech. Zatraktivnění obchodů pomocí vývěsních štítů je jen jedním z dalších kroků. Možnost získat příspěvek na nový štít ale zatím příliš využívána není, požádali o něj jen tři podnikatelé. S ohledem na zmíněný počet podpořených vývěsních štítu nebude jejich přínos pro zatraktivnění centra nikterak velký. Návštěvníci i Chebané ale hodně oceňují například bohatou květinovou výzdobu náměstí včetně unikátní bylinné a zeleninové zahrádky. Na květinovou výzdobu máme pozitivní ohlasy třeba i od návštěvníků z Německa, které je důrazem na tento typ výzdoby pověstné,
dodává Tomáš Ivanič.
FOTOGALERIE: Tyto výlohy zaujmou. Přinášíme letní inspiraci ze Saint-Tropez
Pojetí štítu by mělo odpovídat obchodu
Při návrhu vývěsního štítu se snažte o to, aby zapadal do okolního prostředí. Vývěsní štíty, reklamní poutače či vyzdobené výlohy by měly mít vždy jednotný styl a vyjadřovat tak firemní kulturu. Vhodná image a jednotnost charakteristických firemních prvků je v tomto ohledu velice důležitá a pozitivně působí na potenciální zákazníky,
říká výrobce Tomáš Klíma ze společnosti Klíma. Vhodné materiály jsou dřevo, kov, ale i plastové desky nebo samolepicí fólie. Záleží na stylu i finančních možnostech obchodníka. Pokud se to hodí, nikoho neurazíte ani tradičním ztvárněním firemního označení podmalbou na skle nebo leptaným a pískovaným nápisem. Akceptovat lze i fóliovou grafiku z vnitřní strany prosklení.
Osvětlit vývěsní štít můžete neonem, i moderními LED diodami. Osvětlený vývěsní štít zvažte zejména podle otevírací doby. Pokud zavíráte před setměním, není bezpodmínečně nutné. Velikost firemního štítu je potřeba přizpůsobit konkrétnímu objektu tak, aby nezakrýval architektonické prvky nebo štukovou výzdobu fasády. Plochý štít sám o sobě ale někdy nestačí. Proto je někdy vhodné doplnit ho i o takzvanou výstrč. Jde o další reklamní tabuli, která vystupuje kolmo ze zdi přímo na ulici a je dobře viditelná.
Zajímavé informace a kontakty na výrobce poskytne mimo jiné Asociace výrobců signmakingu. Jde o oborové sdružení výrobců foliové grafiky, světelných reklam, tištěné grafiky, informačních a orientačních systémů a dalšího. Žádná závazná pravidla pro výrobu vývěsních štítů ale neexistují. Je proto dobré se před zadáním zakázky inspirovat v ulicích, na internetu nebo přímo u výrobců. Pro jistotu se také optejte na svém městském úřadě, zda nejsou firemní štíty nějak regulovány. A především myslete na to, že vývěsní štít není jen tabulkou nebo nápisem oznamující název obchodu. Jde o vaši vizitku, která šíří ideu a pověst vašeho obchodu a obchodního ducha. Pamatujte, prodávat začínáte už před obchodem.