Instagram brzy nabídne nejmodernější formu reklamy

25. 9. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Instagram brzy nabídne další zajímavou formu reklamního formátu. Uživatelům této sociální sítě bude k dispozici Canvas.

Kreativní Canvas reklamy už marketéři dobře znají z Facebooku. A ti, co s nimi mají zkušenosti, potvrzují jejich vysokou efektivitu. Dobře fungovat by proto měly i na Instagramu.

Canvas reklamy umožňují kombinovat obrázky, videa, texty i aktivní odkazy. Patří mezi vůbec nejpropracovanější reklamní formáty na sociálních sítích a díky tomu jsou velmi lákavé pro uživatele. Na Instagramu, který mnoho lidí z byznysu považuje především za brandovou příležitost, budou mít určitě své opodstatnění díky tomu, že dokážou hezky dokreslit příběhy jednotlivých značek a produktů. Zobrazovat se budou v rámci Instagram Stories, tedy v horní části obrazovky.

Zatím jsou Canvas v rámci testování dostupné jen pro vybranou skupinu. Je tedy čas se podívat na možnosti jejich využití na sesterské síti Facebook na stránkách Facebook for Business a začít přemýšlet o jejich možném využití na Instagramu. Bude to určitě důležité, protože vlastníci Facebooku, potažmo Instagramu, se nijak netají tím, že nabízejí mnoho nových reklamních a marketingových nástrojů proto, aby firmy upustily od užívání mobilních verzí svých webových stránek a přesunuly komunikaci se svými zákazníky přicházejícími z mobilních zařízení právě na sociální sítě.

Než se ale pustíte do snění o perfektně fungující reklamě, pojďme si připomenout, na čem vlastně její základy na Instagramu stojí. V čem je tato síť z hlediska marketingu unikátní a jak a k jakým účelům využít její základní funkcionality.

Psali jsme: Otestoval jsem využití Instagramu v marketingu. Přečtěte si, jak jsem dopadl

Dbejte na přirozenost, pak uspějete s každým formátem

Momentálně je možné vybírat ze čtyř druhů reklamních formátů. Jsou to klasické feedy fotografií a videí a dále Carousel a Instagram Stories. Který formát ale zvolit?

V současné době se může zdát, že fotografie jsou ve srovnání s videem druhořadé. Přidává tomu i fakt, že video upřednostňuje i algoritmus Instagramu. Velmi ale záleží na tom, co propagujeme. Dobře zpracované krátké video s rychlými prostřihy a titulky má obecně větší míru zaujetí než klasická fotografie. Pokud se jedná čistě o kampaň s cílem podpořit brand nebo uvést nový produkt či službu, pak je video vhodnější volbou. Pokud se ale jedná o remarketingovou kampaň, případně prodejní kampaň, pak většinou volíme dobře zpracovanou produktovou fotografii, říká Vladimír Dužík, Online Marketing Specialist v Avedeo.com. Video sice udává trend v reklamě, nicméně se nedá paušálně říct, zda lépe funguje video nebo obrázek. Jediný způsob, jak to u kampaní bezpečně zjistit, je použít A/B testování a kreativy otestovat. A určitě bych se nebál otestovat i formát prezentace a pracovat s videi vytvořenými pomocí aplikací Boomerang a Hyperlapse, dodává marketér specializovaný na Facebook a Instagram Michal Fiala.

Při využití fotografií nezapomeňte na to, že Instagram je založený na vizuálu. Vyhrajte si proto s obrázky, aby vypadaly co nejlépe. Vyvarujte se ale nepřirozeným a neosobním obrázkům. Nejlepší výsledky mívají takové, které jsou sice reklamou, ale působí jako skutečné příspěvky. Docílit větší autentičnosti reklam, za kterou se vám pak uživatelé odmění vyšším CTR, je možné použitím Instagram filtrů a hashtagů. U reklamního videa zase myslete na to, že se spustí bez zvuku. Mělo by tedy zaujmout už jen svým vizuálním zpracováním. A není od věci doplnit sekvenci o titulky nebo upozornit na možnost zapnutí zvuku.

Mix fotek a videa je možné zajímavě propojit v Carouselu. Tyto série, kde je možné v rámci jednoho příspěvku umístit až pět obrázků a videí a odkazů, jsou vhodné pro prezentace pracovních postupů a činností. Při nalistování poslední stránky se zobrazí proklik přímo na váš web. Těchto složených reklam se rozhodně nebojte. Instagram už loni uvedl, že čas, který strávili jeho uživatelé sledováním videa, se zvýšil o více než 40 %. Přidáním videí do reklam se zvyšuje jejich oblíbenost ve srovnání s reklamami složenými pouze z klasických fotek.

K tématu dále čtěte: 4 důvody, proč zapomenout na nákup fanoušků na Instagramu

Možností, jak dostat reklamu k uživatelům, je její sdílení mezi klasickými příspěvky nebo v Instagram Stories. Kdy a proč tedy zvolit tu či onu variantu? Klasický Instagram feed bude mít podle Michala Fialy větší zásah. Oproti tomu ve Stories bude menší konkurence. Většinou proto používá kombinaci obojího: Když cílím na studená publika a optimalizuji na kliky nebo na konverze, tak spíše použiji klasický feed. Ve Stories cílím spíš na warm a hot publika (engagement publika, remarketing) a optimalizuji na zobrazení, tak abych měl jistotu, že moje Stories se dostane ke každému, kdo o mně už slyšel. Výhodou je, že se Stories zobrazují na celé obrazovce, a pokud je vytváříte v Business manageru, můžete jednoduše vyhodnocovat, jak si reklamy vedou.

V rámci Stories se můžete vydat dvěma směry. Pokud už máte na Instagramu vybudované publikum a dostatečný počet followerů, můžete tvořit Stories a organicky získávat výsledky bez placené reklamy. Instagram Stories má aktuálně poměrně slušný poměr zaujetí oproti klasickým příspěvkům. Pokud máte více než 10 000 sledujících, můžete do Instagram Stories vkládat také odkazy, čímž napřímo přivádíte organickou návštěvnost na váš web bez placené reklamy. Placené kampaně v Instagram Stories, které jsme spouštěli, nás ve všech případech nikterak výkonnostně neuspokojili, získali jsme levnější CPM, nicméně konverznost a proklikovost těchto kampaní byla nízká. Opět je to ale velice individuální věc a záleží na projektu. Rozhodně doporučuji reklamy v Instagram Stories vyzkoušet. Skvěle pro tento reklamní formát fungují krátké animace, které vybízí k akci, uvádí Vladimír Dužík.

Pokračujte na: 5 věcí, bez kterých si s firemním Instagramem ani neškrtnete

Ne každý formát je pro každého, testujte je

Ani pro Instagram neexistuje žádný osvědčený návod, který by fungoval bez výjimky pro každého. Proto testujte a inspirujte se u ostatních. Sledujte úspěšné konkurenty i influencery mimo váš obor činnosti. A mějte neustále na paměti, že Instagram je v první řadě o zábavě. Snažte se proto přizpůsobit vaše sdělení zájmu publika a naopak se vyvarujte snahám o jeho zaujetí prvoplánovými bannery. Váš obsah musí zkrátka zapadnout.

Podle Vladimíra Dužíka z Avedeo.com aktuálně nejlépe výkonnostně fungují organické kampaně, v poměru investice/návratnost tedy kampaně bez placené reklamy: Tato strategie funguje na bázi pravidelných interakcí s vašim cílovým publikem, které chcete oslovit. Skrz toto je možné například oslovit všechny fanoušky vašeho přímého konkurenta a dát jim vědět o vašich produktech a službách také organickou cestou. Služeb, které se k tomu dají využít, je více, například zahraniční Instagress, my využíváme naši službu Instaman.cz.

Zastávám názor, že Instagram není pouze brandový kanál, ale že dokáže přivádět i zákazníky a že klíčem k úspěchu je A/B testování, komentuje marketér Michal Fiala (www.michalfiala.cz) a nabízí srovnání výsledků testování klasického obrázku a jednoduché prezentace vytvořené pomocí Power Editoru. Jednoznačným vítězem se stala prezentace, a to s relativně vysokým náskokem. Výsledky jsou ohromující hlavně, pokud vezmeme v potaz, že vytvoření prezentace zabere cca 10 minut, čímž došlo k nárůstu konverzí o 60 %. Jediná metrika, která mluví pro obrázek, byla CPM – o 10 % nižší. Nicméně v porovnání s ostatními metrikami je absolutně nerelevantní, dodává Michal Fiala. Příklad se vztahuje na kampaň stavitele rodinných domů. Cílem bylo zjistit, kdy budou mít uživatelé větší zájem o jeho tištěný katalog.


Autor: Michal Fiala, podle licence: Rights Managed

Výsledky A/B testování klasického obrazového feedu a prezentace podle Michala Fialy. 

Další velice efektivní forma kampaně na Instagramu jsou mimo pravidelnou kvalitní tvorbu obsahu také nejrůznější spolupráce s ostatními instagramery, například blogery, odkazující zpět na vás formou soutěže nebo recenze. Takovou soutěž můžete samozřejmě podpořit i placenou reklamou. Nejenom že získáte větší míru zaujetí než pouze klasickou prodejní kampaní, ale získáte také obsah, který můžete dál sdílet na vašem profilu. Pro nás Instagram slouží primárně jako kanál, který cílí na prvotní fázi nákupního procesu, fázi, kde se snažíme vyvolat potřebu a zájem o produkt nebo službu, snažíme se kampaně vytvářet obecně a spíše brandově, nejen prodejně. Prodejní kampaně pak samozřejmě využíváme v rámci remarketingu a opětovného oslovení potenciálních zákazníků, dodává Vladimír Dužík.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).