#Instagram. Obrázky se může skvěle prezentovat architekt i zedník

8. 4. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Zapomeňte na složité kampaně, vsaďte na jednoduchost. Instagram vám v propagaci pomůže jen díky zajímavým fotkám zboží nebo služeb.

Sociální sítě jsou skvělým nástrojem, který zviditelní vaši práci a firmu. Řada Čechů to ví, a začala proto využívat Facebook nebo Twitter. Naopak stále pokulháváme ve firemním využití Instagramu. Tato mobilní aplikace má sice své minusy, ale jeden fakt je neoddiskutovatelný. Instagram už pár měsíců využívá více lidí než je zaregistrovaných na Twitteru. Těchto 300 milionů aktivních uživatelů je velmi pádným důvodem pro to, abyste o jeho využití začali přemýšlet i vy.

Instagram není sociální sítí v pravém slova smyslu, jde o mobilní aplikaci. Založená je ale na sdílení a komentování příspěvků, což z ní sociální síť vlastně dělá. Sdílí se výhradně fotografie nebo krátká videa, které mohou být pořízeny přímo z mobilního telefonu nebo z klasického fotoaparátu a po oříznutí na typický čtvercový formát poslány do světa. Na Instagramu tedy nejde o texty, ale takřka výhradně o obrázky. A v tom spočívá jeho síla. Je jednoduchý, často i zábavný a nabízí celou řadu možností postovat zajímavé fotografie. Lidé jsou dnes zahlceni informacemi a texty a rádi si oddechnou u sledování obrázků. S těmi si na Instagramu navíc můžete hrát a upravovat je pomocí filtrů a dalších efektů. Osobně jsem přesvědčen, že potenciál Instagramu je obrovský. O tom také svědčí fakt, že v uplynulých měsících se mu podařilo předběhnout Twitter. Avšak nejsem pro srovnávání těchto dvou sociálních prostorů, protože každý z nich má trochu jiný účel a využití. Instagram je primárně vizuální síť, je velice rychlokonzumní, a možná právě proto je takto oblíben. Jde zde o vizuální obsah, takže vizuální marketing na něm můžeme dělat opravdu dobře, říká Jakub Smolík, marketingový specialista společnosti ShopSys.

Výhodou marketingového využití Instagramu je to, že firemní profil se nijak neliší od osobního. Skutečně velké firmy, které sdílí kvalitní obsah, mají k dispozici i reklamy. Takové ale vybírá síť sama, možnost koupit si inzerci nemá každý. Instagram má své vlastní analytické nástroje, díky kterým je možné spravovat profil a sledovat jeho úspěšnost. Využívají se k tomu Account Insights, Ad Insights a Ad Staging. Jistou nevýhodou je to, že Instagram je stále jen mobilní aplikací a je tedy těžší dostat fanoušky na firemní web nebo e-shop, ačkoli to je díky chytrým mobilním telefonům s internetem možné. Součástí firemního profilu je samozřejmě adresa webu, takže ji firma rozhodně nesmí zapomenout vyplnit. V samotných příspěvcích už ale s něčím takovým příliš počítat nemůžete. Hodně vám proto může pomoci, pokud jste aktivní na Twitteru nebo Facebooku, uvádí na našem sesterském webu Lupa.cz Daniel Dočekal. Nejlepší způsob, jak používat Instagram, je totiž jeho propojení s jinými účty. To vám pomůže získat followery a vytvářet obsah pro vaše další profily. Fanoušci jedné značky se na sítích často štěpí, takže je vhodné propojit je napříč sítěmi. Celý dnešní marketing je o propojování jednotlivých kanálů. Způsobů je hned několik. Tím nejzákladnějším je informovat o Instagramu pomocí příspěvků na zdi. Dále doporučuji využití Facebook aplikací, které právě na základě hastagů dokáží zobrazovat fotky z Instagramu, radí konzultant online marketingu Michal Fiala.

Psali jsme: Jak získat pro firmu (ne)legálně 5000 fanoušků na sociální síti za jediný den

Fotka dobře prezentuje produkt i službu

Ilustrační obrázek.

V mnoha článcích se píše, že Instagram je vhodný zejména pro firmy, které prodávají produkt takzvaně lichotící oku. Velmi dobře se uplatní ve světě módy, designu nebo bytového vybavení. Já osobně ale na Instagramu už dlouho sleduji například amerického básníka Tylera Knotta Gregsona, který sdílí nejen své osobní zážitky, ale také své verše. Stačí jim dát zajímavou grafickou podobu, v případě Knotta Gregsona styl strojového písma, a je hotovo. Básník je živou ukázkou toho, že Instagram má všestranné využití. Tyler Knott Gregson skrze něj propaguje své básně a dokonce ho povýšil i na čistě inzertní prostor, když například před svatým Valentýnem na Instagramu nabízel sepsání zamilovaných veršů na míru na základě zadaných parametrů. Stačilo toto sdělení napsat pod náladový obrázek.

Pravdou ale je, že Instagram se skutečně nejlépe osvědčil tam, kde má hlavní slovo vizuál. V oblasti produktů se s ním dá dobře pracovat se šperky, oblečením, květinami, ale dobře poslouží i řemeslníkům. Proč by se na Instagramu svým dílem nemohl pochlubit třeba truhlář, zedník nebo zahradník? Hezká fotka osázeného záhonu, pergoly nebo nově postavené udírny může zaujmout stejně dobře jako cokoli jiného. Často Instagram využívají kadeřnické salony nebo restaurace a kavárny. Dá se říct, že cokoli se dá odprezentovat fotografií, dá se úspěšně umístit na Instagram. Určitě se nedá říct, že by se Instagram pro nějaké konkrétní obory nehodil. Nicméně, pro některé obory je tvoření dobrého obsahu na tuto síť mnohem jednodušší než pro jiné. Takže pokud máte kreativního ducha a pár megapixelů na svém foťáku, tak se s ním dá skvěle pracovat, komentuje Jakub Smolík a Daniel Dočekal dodává: Firma může dobře využít Instagram jenom, pokud dokáže být vizuálně zajímavá a bude umět používat příběhy. Ať zní anglické „telling stories“ jakkoliv podivně, je klíčem k úspěchu na sociálních médiích. Nahrávání pouhých produktových fotografií je sice taky možná cesta, ale nezajistí úspěch takový, jako když k tomu dokážete dodat příběh a firemnímu účtu zajistit i duši.

Vždy samozřejmě záleží na cílové skupině, kterou chce firma oslovit. Pomocí Instagramu lze oslovit spíše mladší skupinu lidí (30-). Obory, které jsou FREE, COOL a IN – móda, lifestyle, jídlo, fitness a podobně – to budou mít samozřejmě jednodušší, než konzervativnější obory jako je strojařství nebo průmysl. Instagram bych doporučil spíše firmám, které mají již své portfolio zákazníků a hledají další komunikační kanál, jak se k nim přiblížit, komentuje Michal Fiala. Instagram díky své jednoduchosti a možnosti úprav obrázků rádi používají teenageři a lidé zkreslující realitu. 

Jak je to s filtry? 

Může přílišné používání filtrů a úprav fotek nějak poškodit propagovanou službu nebo produkt? Nebojte se toho. Prvořadě jde o kvalitní obsah, a až poté o sílu či použití filtru. Stačí aplikovat trocha designového cítění a nic bychom ,poškodit neměli. Filtry často dobré fotky udělají zajímavějšími, ale není nic hezčího, než upřímná fotka s hashtagem #nofilter, dodává Jakub Smolík z ShopSysu. Barevné filtry se nedají doporučit u produktové fotografie, kdy je barva jedním z kritérií výběru zboží. Více si o tom přečtěte v článcích Podrobný manuál, jak si vytvořit produktovou fotku. Pomůže vám navýšit ziskKvalitní produktová fotografie umí prodat. Naučte se ji udělat.

Kromě fotografií je možné propagovat se také krátkými videi. Velmi dobře fungují profesionální spoty zachycující přípravu pokrmů, vytváření účesů a podobně. Opět jedna osobní zkušenost – ačkoli jsem muž, sleduji na Instagramu jeden arabský salon zabývající se úpravou nehtů. Je až s podivem, co profesionální kosmetičky dokážou vytvořit na tak malé ploše jako je nehet. A s 3,4 miliony followery je jasné, že toto umění baví sledovat i další lidi. Salon samotný pochopitelně tolik klientek nemá, ale určitě se o něm hodně mluví. Zatímco některé návody jsou jednoduché, jiné už nezkušená žena doma sama nezvládne a alespoň jednou za čas si ráda zajde nechat nehty zkrášlit právě do této firmy nebo ke konkurenci, kde jsou schopni techniku okoukat a nabídnout ji svým zákaznicím. Vizuální marketing v tomto případě funguje dokonale napříč světem.

Vraťme se ale ještě k onomu vyprávění příběhů a umění zaujmout. Bylo by plýtváním, pokud byste na Instagramu neodhalili i zákulisí. Řiďte se tím, že Instagram byl vytvořen pro zachycování každodenních, obyčejných, ale zároveň krásných momentů, tak svým followerům ukažte i něco zpoza vašich dveří. Díky tomu bude profil působit lidštěji a bude pro lidi více atraktivní. Jistá dávka familiérnosti není v obchodě nikdy na škodu a může zákazníka přimět ke koupi.

Hashtagy jsou základní esencí Instagramu

Princip nabalování follwerů je na Instagramu stejný jako na Twitteru. Není potřeba žádné schvalování přátelství a tak dále. Je ale nutné umět ovládat umění hashtagu. Instagram je na nich založen a jen díky nim můžete získat followery, kteří by se o vás jinak ani nedověděli. Stačí zadat klíčové slovo do instagramového vyhledávače a jste vidět. Firmy tak získají možnost zapojit se do většího počtu lidí a konverzací. Je vhodné vytvořit si vlastní hashtagy a držet se jich. Pokud jste dostatečně silní, získáte díky tomu jasné informace o počtu followerů a úspěchu vašich postů. Pokud jste malými uživateli, držte se globálně využívaných označení. Osobně doporučuji budování svého hashtagu, ale v kombinaci s těmi více mainstreamovými. Jinými slovy je třeba využívat i ty hashtagy, které lidé používají pro vyhledávání obsahu, například #business nebo #businessman, radí Jakub Smolík. Nové hastagy naleznou své uplatnění především při kampaních, soutěžích, eventech a podobně, kdy se stávají klíčovým prvkem. V příspěvcích musí být použity vždy relevantní hashtagy. Silně nedoporučuji hashtagy typu #like4like #followforfollow, které působí neprofesionálně, upozorňuje marketér Michal Fiala. 

A nakonec jeden tip. Jak už bylo řečeno, je poměrně složité dostat lidi z Instagramu na vaše webové stránky a udělat si z nich zákazníky. Berte proto Instagram jako doplňkový marketingový nástroj, který ve spojení s dalšími sociálními sítěmi bude sloužit především k tomu, aby se o vás mluvilo a v tomto případě, aby vás bylo vidět. Je totiž prokázáno, že o kom se nemluví, ten jakoby nebyl. To neplatí jen ve světě celebrit, ale především ve světě byznysu.

Perexové foto: www.isifa.com

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).