Návrh zákona o digitální dani zavádí jednotnou digitální daň ve výši 7 % na vybrané internetové služby poskytované v České republice.
Digitální dani budou podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 mil. eur ročně, které na území ČR dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 50 mil. Kč za uskutečněné zdanitelné služby. Dani přitom budou podléhat jednotlivé služby tehdy, pokud u nich bude překročena minimální hranice pro jejich zdanění. Nová daň nebude zdaňovat konečné uživatele.
Psali jsme: Cílíte reklamu na internetu? Ujistěte se, zda se vás netýká digitální daň
Jedná se o vyrovnávací daň, která napravuje současnou nerovnováhu. Internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala jejich ziskům v naší zemi, což je nefér vůči ostatním firmám v České republice, které tu daně odvádějí,
uvedla ministryně financí Alena Schillerová.
Návrh zákona zavádí 7% daň u společností se stanoveným obratem ve třech blíže specifikovaných oblastech, a to na umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní, využití mnohostranného digitálního rozhraní a prodej dat o uživatelích. Jedná se o tzv. DST model digitální daně navržený dříve Evropskou komisí. Dani tak budou podléhat také některé platformy digitální ekonomiky, které uživatelům umožňují vzájemně si mezi sebou poskytovat za úplatu služby a zboží.
O změnách pro poskytovatele digitálních služeb jsme už psali v článku Odkdy budou účinné změny u daně z příjmů a DPH, které přináší daňový balíček?
Digitální daň bude založena na bázi zdanění tržeb velkých gigantů. „To znamená, že základ daně budou tvořit tržby za služby poskytnuté během zdaňovacího období. Ale protože ne všechny tyto tržby budou za služby poskytnuté v ČR, bude do základu daně vstupovat jen jejich část vztahující se k českým uživatelům,“ vysvětluje ministryně financí. Zdaňovacím obdobím bude kalendářní rok. Daň bude placena v měsíčních zálohách a splatná bude ve lhůtě pro podání daňového přiznání. Předpokládaný start digitální daně v České republice je v polovině roku 2020.