Internetoví prodejci zkouší novou fintu na zákazníky, tvrdí dTest

29. 3. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Někteří internetoví prodejci se snaží zákazníkům upřít možnost vrácení zboží do 14 dnů. Jedná se o další porušování zákona, varuje sdružení spotřebitelů dTest.

Podle § 53 odst. 7 občanského zákoníku má zákazník nakupující na internetu možnost zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Je to z toho důvodu, že při online nákupu není možnost si vybrané zboží reálně prohlédnout a vyzkoušet. Stejné podmínky platí i při nákupu přes telefon nebo z katalogu. Sdružení spotřebitelů dTest ale upozorňuje, že někteří internetoví prodejci svým zákazníkům tuto zákonnou možnost odpírají. Nabízí jim dva typy smluv. 

Za klasickou koupi přes internet považují jen takový obchod, při kterém si zákazník zboží objednal přes internet a nechal si ho zaslat. V tomto případě žádný problém není. Objeví se ale ve chvíli, kdy zákazník zboží objedná přes internet, ale vybere si možnost jeho převzetí v kamenném skladu nebo prodejně obchodníka. Internetoví prodejci v tomto případě tvrdí, že se nejedná o nákup přes internet, ale o pouhou internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží.

Kupní smlouva se v tomto případě uzavírá až v samotném obchodě. Záměr obchodníků je zřejmý. Předání balíčku s objednaným zbožím prezentují jako nákup v kamenném obchodě, aby nemuseli zákazníkovi přiznat zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Je ovšem zjevné, že se přesto o elektronický nákup jedná, říká vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Lukáš Zelený.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Někteří internetoví prodejci na zákazníky stále zkouší nové a nové finty. 

Podle zákona je rozhodující forma uzavření kupní smlouvy, ne způsob převzetí zakoupeného zboží. Proces uzavření kupní smlouvy je dokončen v okamžiku, kdy je potvrzení objednávky ze strany prodejce doručeno zákazníkovi. Nejčastěji je toto potvrzení zasíláno elektronickou poštou. Pokud dojde k uzavření smlouvy tímto způsobem, jedná se tedy o uzavření smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku ve smyslu ustanovení § 53 odst. 7 a spotřebitel má právo od smlouvy odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů a s ním i nárok na vrácení peněz. Zákon v žádném případě nestanovuje výjimku pro osobní odběr. Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce. Doporučujeme zákazníkům, aby namítli, že prodejce postupuje v rozporu se zákonem, a trvali na svém právu na odstoupení od smlouvy, radí Lukáš Zelený.

Internetoví obchodníci se brání

Proti nařčení dTestu se však ohradila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle ní vždy záleží na způsobu a momentě uzavření kupní smlouvy. Ve většině případů je smlouva uzavřena pomocí komunikačních prostředků na dálku a tedy nárok na odstoupení od kupní smlouvy dle § 53 občanského zákoníku platí nezávisle na způsobu dodání zboží, řekl serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. 

Ten zároveň připomněl, že existují samozřejmě případy, kdy si zákazník zboží pouze rezervuje a ke koupi a tedy i uzavření kupní smlouvy dochází na prodejně. Pak nárok na odstoupení nevzniká. 

V praxi tento způsob prodeje využívají například velcí prodejci nábytku, u kterých zákazník často uzavírá smlouvu až písemně přímo na prodejně, a to nezávisle na způsobu rezervace zboží. 

Obchodníci, kteří své zboží spotřebitelům přes webovou stránku pouze rezervují, by ovšem měli zákazníka na tuto skutečnost jednoznačně upozornit. Podle APEKu se nesmí zapomínat na smysl zákonného práva na odstoupení od kupní smlouvy. Spotřebitel díky tomuto právu má možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet stejně jako v kamenném obchodě. Jestliže si tedy zboží rezervuje přes internetovou stránku a prodávající mu následně ve svém kamenném obchodě zboží předvede a prodá běžným způsobem, není ani důvod odstoupení od kupní smlouvy uplatňovat, doplnil Vetyška.

Jak je chápána 14denní lhůta

Prvním dnem 14denní lhůty se podle občanského zákoníku rozumí první den poté, co spotřebitel zboží převzal. Jedná se o kalendářní dny, přičemž pokud by poslední den lhůty připadl na sobotu, neděli nebo státní svátek, prodlužuje se lhůta na první pracovní den. A navíc, 14 denní lhůta může být prodloužena až na 3 měsíce v případě, že obchodník nepředal zákazníkovi informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem podle §53, odst. 4 a 6. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní. Tolik citace z občanského zákoníku.

Nezapomeňte, že…

Odstoupení od smlouvy se nevztahuje na firemní zákazníky. Nákup na IČO se u nás řídí obchodním zákoníkem a ten odstoupení od smlouvy do 14 dnů nedefinuje. Tuto službu firemním zákazníků nabízí jen omezený počet e-shopů. Firmy, které jsou pravidelnými a většími klienty si mohou toto ustanovení nechat zapsat do smlouvy.

Zákazník, který chce zboží zakoupené přes internet do dvou týdnů vrátit bez udání důvodu, musí ho vrátit nepoškozené, se vším příslušenstvím a také původním obalu včetně výplně krabice. V případě, že některou z těchto podmínek nedodrží, může mu obchodník při vracení peněz jejich část strhnout. Zákazník musí při vrácení zboží také počítat s tím, že ponese náklady na dopravu.

Aktualizováno 29.3.2013 ve 14:36

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).