Ivan Pilný: Školy nedokážou připravit studenty pro podnikání

2. 2. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Jen málo vyučujících na akademické půdě má tušení, co to podnikat je, natož, aby to někdy zkusili. Není se proto čemu divit, že tak málo absolventů vysokých škol začne podnikat, zamýšlí se ve své další glose Ivan Pilný.

Statistiky uvádějí nelichotivá čísla o počtu studentů, kteří by se chtěli věnovat podnikání. V posledních ročnících vysokých škol je jich jen sedm procent a skutečně podnikat začnou pak jen čtyři procenta. Příčin je více, podle mého názoru dvě zásadní. Mezi přednášejícími na vysokých školách najdeme jen málo těch, kteří mají tušení, co to podnikat je, natož aby to někdy sami zkusili. Akademické prostředí až na výjimky rozhodně tvorbu nových nápadů a jejich komercializaci nepodporuje. Druhou příčinou je obecné pejorativní vnímání podnikání. Podnikatel možná už není kdosi v zemanovském fialovém saku a bílých ponožkách. Ale určitě většina z nich krade, podvádí na daních nebo klame své zákazníky. Kde jinde by proboha ty „peníze“ vzali? Široce medializováni jsou Krejčířové, Pitrové a Mrázkové. Politici před volbami podnikatele populisticky drtí zákoníky práce, převáděním povinností platit nemocenskou, ústupky odborářským bafuňářům. Čtěte více: Nepropadejte panice, každý podnikatelský nápad má šanci na úspěch

MM 25 baliček

Jak to vypadá jinde, v poněkud standardnějších ekonomikách? Překvapení! Všeobecné povědomí, že úspěšné podnikání startují Gatesové, Dellové, Zuckerbergové, Brinové buď ze školních lavic, nebo na útěku ze školy je mýtus. Průzkum v USA zjistil, že průměrný věk zakladatelů úspěšných start up podniků je 39 let. Dvakrát více je těch, kteří začali po padesátce než těch, kterým bylo méně než pětadvacet. A bohužel, ze založených a sledovaných firem přežívá jen třicet procent. Více než dvacetileté sledování také odhalilo, že ochota riskovat se snižuje s úspěšností podnikání. Obava z rizika na startu tedy není tak velkou zábranou, jak bychom čekali. Ukázalo se také, že jen dvanáct procent podnikajících založilo svůj úspěch na nové inovativní myšlence. Drtivá většina tvrdí, že příčinou úspěchu byla excelentní exekuce naprosto běžného nápadu. Čtěte také: Život podle strukturovaného životopisu musí být příšerná nuda

Je tedy málo vítězů. Převést přes údolí smrti svůj nápad, udělat z něj službu nebo výrobek a uspět na trhu se každému nepodaří. Získat a udržet lidi, zviditelnit svůj výrobek za malé peníze není snadné. Nicméně i chybami se člověk učí, jen by je neměl opakovat. Zvyknout si na myšlenku, že peníze, práci, vzdělání, hmotné požitky mi nikdo nedá, že se o ně musím postarat sám, je velmi zdravé a výchovné. Související „školné“ je drahé, ale efektivní. Stát by tuhle tendenci měl určitě podporovat. Podnikatelé nemají čas chodit zbytečně k lékaři nebo se nechat svážet autobusy pod okna vládních budov. Práce pro ně není docházením do firmy, ale jediným zdrojem obživy a neupravují si platy plošně podle inflace. Čtěte také: S časem je to jako s dietou, špatně se kontroluje a řídí

Learn2Win logo

Ivan Pilný se věnuje projektu Learn2Win, jehož je zakladatelem a iniciátorem. Další podrobnosti o autorovi

Autor článku

Ivan Pilný působil ve výkonných pozicích významných ICT společností. V letech 1992 – 1998 byl generálním ředitelem Microsoftu ČR, poté působil jako prezident Sdružení pro informační společnost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).